آژانس بین المللی: هیچ سفری در کار نیست

نویسنده

» گزارش رویترز از خبر سفر آمانو به ایران

روز چهارشنبه دیده بان اتمی سازمان ملل متحد برنامه سفر مدیر کل این سازمان برای بازدید از ایران به منظور بحث پیرامون نگرانی ها درباره سویه های نظامی برنامه بحث برانگیز هسته ای ایران را تکذیب کرد.

سایت وزارت خارجه جمهوری اسلامی به نقل از علی اکبر صالحی ـ– وزیر خارجه –ـ نوشته است که یوکیا آمانو – مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی - قرار است به منظور از سرگیری مذاکرات با مقامات جمهوری اسلامی به تهران سفر کند. گرچه او به تاریخ این سفر هیچ اشاره ای نکرده است.

 اما سرگس گاس، رئیس بخش رسانه ای آژانس بین المللی انرژی اتمی گفته است: “ما در خبرها خوانده ایم که قرار است مدیر کل آژانس به ایران برای بحث پیرامون مسائل اتمی به ایران سفر کند. در این زمان به هیچ روی چنین برنامه ای وجود ندارد.”

آمانو هفته پیش گفته بود که آژانس هنوز در خصوص تاریخ از سرگیری مذاکرات بیشتر با ایران به نتیجه نرسیده است و امید اندکی دارد که برای بن بست اتمی تهران راه حل سریعی وجود داشته باشد.

ایران اتهامات غرب مبنی بر حرکت به سوی دست یابی به توانایی ساخت سلاح اتمی را رد می کند و می گوید برنامه اتمی اش صلح آمیزست و برای تولید برق کاربرد دارد.

آژانس بین المللی انرژی اتمی و ایران از ژانویه امسال تاکنون، به دلیل سوظن ها در خصوص تحقیقات برای ساخت سلاح اتمی مذاکره کرده اما تاکنون به هیچ نتیجه ملموسی نرسیده اند.

دیپلمات های غربی ایران را متهم به سنگ اندازی بر سر راه بازرسی های بلند مدت آژانس بین المللی می کنند. آمانو در ماه می تلاش بسیاری برای بازدید از تهران کرد اما ناکام ماند.

پس از آنکه ماه گذشته رئیس سازمان اتمی جمهوری اسلامی از نفوذ “تروریست ها” در این نهاد بین المللی مستقر در وین خبر داد، روابط آژانس بین المللی و ایران به طور فزاینده ای تیره شد.

منبع : رویترز – 10 اکتبر