معرفی سپاه به عنوان سازمان تروریستی

نویسنده

po_memarian_01.jpg

امید معماریان

همزمان با حضور محمود احمدی نژاد درکابل ورد ادعاهای مقامات آمریکایی مبنی بردخالت درارسال سلاح به این کشور، مقامات آمریکایی اعلام کردند قصد دارند سپاه پاسداران را درلیست سازمان های تروریستی بگنجانند. مقامات رسمی ایران هنوز واکنشی به این خبر نشان نداده اند، اما خبرگزاری فارس به نقل از “یک مقام آگاه در وزارت امور خارجه” نوشت: “اینگونه اخبار در چارچوب فعالیت‌های تبلیغاتی - روانی دولتمردان آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران بوده و فاقد ارزش حرفه‌ای است”.

sepah.jpg

این مقام آگاه در عین حال با برخوردی محتاطانه با این خبر گفت: “در حال حاضر نسبت به اخباری که از مراجع رسمی منتشر نشده، نمی‌توان اظهار نظر قطعی کرد”.

این تصمیم که ازشدیدترین اقدامات مقامات آمریکایی طی ماه های گذشته به شمار می رود، درنوع خود بی سابقه است. تا کنون درمیان چهل ودو عضو سازمان های تروریستی ازمنظر وزارت خارجه آمریکا، هیچ گاه بخشی ازنیروهای نظامی یک کشورمستقل قرارنداشته اند.

این خبر درحالی منتشر می شود که طی هفته های گذشته مقامات نظامی آمریکایی درمنطقه بارها از دخالت ایران درتجهیز، آموزش ومسلح کردن نیروهای شبه نظامی شیعه درعراق سخن گفتند. مقامات ایرانی هم بارها این ادعاها را تکذیب کردند؛ اما بوش هفته گذشته گفت برای بازی کردن نقشی غیرسازنده درعراق، ایرانی ها باید هزینه آن را بپردازند.

ازسوی دیگر، اقدام اخیرآمریکا پس ازآن صورت می گیرد که دور دوم مذاکرات هیات ایرانی وآمریکایی دربغداد به تازگی به پایان رسیده است. مذاکراتی که مقامات ایرانی انتظار داشتند طی ماه های آینده فراتر ازموضوع امنیت درعراق، موضوعات دیگر مورد اختلاف بین دوکشور را نیز شامل شود.

همچنین گنجاندن نام سپاه پاسداران در لیست سازمان های تروریستی در روزهایی اعلام شده که علی لاریجانی خود را برای دیدار با محمد البرادعی و گفت و گو درخصوص “برنامه اقدام” در تهران آماده می کند. مقامات آمریکایی به صراحت گفته اند این کار برای تحت فشارگذاشتن متحدان این کشور واعضای شورای امنیت برای موافقت با تحریم سوم ایران است. به همین جهت به نظر می رسد آنها که طی ماه های گذشته ازمفید بودن مذاکرات اروپا وایران اظهارناامیدی کرده بودند، پیش از آغاز مذاکرات تهران، عملا همه عزم خود را برای تصویب تحریم جزم کرده اند.

خبر گنجاندن نام سپاه پاسداران در لیست سازمان های تروریستی، دیروز توسط مقامات عالی رتبه دولت آمریکا در گفت و گو بانیویورک تایمز، روزنامه ای که به ارتباط با منابع عالی رتبه دولتی مشهوراست، اعلام شد. این درحالی است که طی هفته های گذشته، علائمی از سوی مقامات ایرانی مبنی برتمایل به مذاکره گسترده با آمریکا صادر شده بود. از جمله اظهارات هفته گذشته علی اکبرهاشمی رفسنجانی درنماز جمعه تهران که در آن خواستار مذاکره با آمریکا درهمه سطوح شده بود. اما ظاهرا پیامی که در سخنان رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام بود، مورد توجه مقامات آمریکایی قرارنگرفته است. چرا که از دید آنان “پیشنهاد هاشمی چیزتازه ای” با خود نداشت.

ایالات متحده سالهاست ایران را متهم به حمایت از تروریسم می کند وایران نیز درمقابل این اتهامات را رد می کند. اما جدا کردن سپاه پاسداران به عنوان یکی از بازوهای نیروهای مسلح درایران به عنوان شاخه ای که چنین اقداماتی را انجام می دهد، حاکی از آن است که دور تازه ای از سختگیری و فشار برروی دولت ایران آغاز شده است. اقدامی که درکنار فشار دولت آمریکا براعضای شورای امنیت به منظور توافق برروی دور سوم تحریم و همچنین فشارهای اقتصادی که از طریق قطع ویا کاهش روابط دوستان اروپایی وآسیایی ایران صورت می گیرد، عملا حلقه تلاش های اقتصادی وسیاسی برای زمین گیرکردن ایران را کامل می کند. به این اقدام می توان حضور سه ناو هواپیمابر آمریکایی درخلیج فارس را نیز افزود که به گفته شاهدان بعد ازحمله این کشوربه عراق در سال 2003 تا کنون از چنین حجمی برخوردارنبوده است.

دیپلمات های اروپایی گفته اند کاندولیزارایس وزیر امورخارجه آمریکا پیشتر درخصوص این حرکت آمریکا به همتایانش هشدارداده بود. اقدامی که ظاهرا به دلیل تاخیر درتلاش های انجام شده برای تصویب قطعنامه تحریم علیه ایران درشورای امنیت سازمان ملل وافزایش فشارهای اقتصادی صورت می گیرد.

قراردادن نام سپاه پاسداران درلیست سازمان های تروریستی از منظر رایس درجهت دوهدف عمده صورت می گیرد: اول اینکه نئوکان های محافظه کار آمریکایی راکه برای حمله نظامی به ایران بی تابی می کنند اندکی آرام کند و دیگر اینکه فشاربیشتری بر متحدان آمریکا وارد آورد تا برای برقراری تحریم علیه ایران درشورای امنیت سازمان ملل تلاش کنند.

همزمان مقامات وزارت خزانه داری آمریکا درتلاش هستند تا تحریم های سخت تری راعلیه اعضای دولت ایران از جمله ممنوعیت های گسترده سفر ونیز ممنوعیت های گسترده انتقالات مالی موسسات ایرانی برای تجارت با خارج ازکشور اعمال کنند. آنها همچنین به دنبال این بوده اند که حتی خارج از آنچه درمسیر تحریم های سازمان ملل انجام می شود بانک های آسیایی واروپایی را متقاعد کنند گام های اضافه تری از آنچه هم اکنون انجام می دهند، بردارند و فشاراقتصادی بیشتری به ایران وارد کنند.

قراردادن نام سپاه پاسداران درلیست سازمان های تروریستی عملا به دولت آمریکا اختیارخواهد داد تا درزمینه بلوکه کردن حساب های مالی سازمان های وابسته به سپاه درهرجای دنیا، دست بازتری داشته باشد. مخصوصا این عمل هر گونه دارایی متعلق به سپاه را درآمریکا مسدود خواهد کرد، اگرچه انتظار نمی رود سپاه هیچ دارایی درآمریکا داشته باشد.

موافقت رایس با گذاشتن نام سپاه درلیست سازمان های تروریستی درحالی صورت می گیرد که وی طی سال گذشته عملا از افرادی بود که در جلب رضایت بوش برای گام برداشتن درمسیر دیپلماتیک موفق عمل کرد.این مسیر همان راه شورای امنیت سازمان ملل است که درآن از ایران موکدا خواسته می شود برنامه غنی سازی اورانیوم خود را متوقف کند وگرنه با تحریم های این سازمان مواجه خواهد شد.

به نوشته نیویورک تایمز، طی ماه های گذشته بحث های جدی در درون دستگاه بوش درخصوص اینکه مسیر دیپلماتیک می تواند موثر باشد یا نه وجود داشته است. بحث هایی که معمولا ازسوی معاون رییس جمهوری آمریکا دیک چنی صورت گرفته که جزو کسانی است که معتقدند باید گزینه نظامی با جدیت بیشتری مورد توجه قرارگیرد.

روز سه شنبه محمود احمدی نژاد ادعاهای مقامات آمریکایی مبنی برتهیه سلاح برای گروه طالبان را رد کرد. او که درکابل سخن می گفت بعداز گفت وگو باحامد کرزای گفت ایران کاملا ازدولت جدید افغانستان حمایت می کند.

هم اکنون چهل ودو سازمان در لیست سازمان های خارجی تروریستی وزارت خارجه آمریکا قراردارند که ازجمله آنها می توان به القاعده، حزب الله لبنان، حماس وگروه اسلامی جهاد اشاره کرد. تا کنون ایالات متحده تخمینی درخصوص اندازه سپاه پاسداران نداشته است. موسسه “امنیت جهانی” که یک موسسه تحقیقاتی است مجموع نیروهای سپاه را 125 هزار نفر تخمین زده بود.