معرفی یک گروه تروریستی جدید؟

نویسنده

رابین رایت

ایالات متحده تصمیم به معرفی سپاه پاسداران انقلاب ایران به عنوان “سازمان جهانی تروریستی” گرفته است. این تصمیم به آمریکا اجازه خواهد دادعملیات و روابط مالی این نیروی قدرتمند و نظامی 125 هزار نفری را هدف قرار دهد.

تصمیم دستگاه دیپلماسی بوش به خاطر آن چیزی است که مقامات آمریکایی مداخله روزافزون سپاه پاسداران در عراق و افغانستان و نیز حمایت آنها از افراد تندرو در منطقه خلیح فارس می نامند. مقامات آمریکایی می گویند این اقدام در ادامه فشارهای کنگره بر دولت بوش برای سخت گیری های بیشتر علیه ایران و نیز ناکارآمدی قطعنامه های سازمان ملل در برابر برنامه های هسته ای ایران صورت می گیرد.

معرفی سپاه پاسداران انقلاب به عنوان تروریست به استناد و پیرو دستور اجرایی رییس جمهور جورج بوش صورت می گیرد که دو هفته بعد از حملات تروریستی یازده سپتامبر 2001 برای مسدود کردن منابع مالی گروه های تروریستی امضاء کرده بود. این دستور شامل شناسایی افراد، شرکتها، بنگاه های خیریه و بسیاری از گروه های تندرو مرتبط با اقدامات تروریستی می شود.

سپاه پاسداران اولین گروه نظامی دولتی است که در این لیست قرار خواهد گرفت. به عقیده آنها، این یک اقدام غیر معمول است زیرا سپاه پاسداران بخشی از دولت ایران است و با یک سازمان تروریستی غیردولتی مرسوم، متفاوت است.

این دستور به ایالات متحده اجازه می دهد اموال گروه های تروریستی را توقیف نموده و ارایه “کمک، خدمات، مشاوره و سایر ارتباطات با تروریست ها” را از سوی شرکت های خارجی متوقف سازد.

این اقدام نشان دهنده تنش های فزاینده میان تهران و واشنگتن بر سر بلند پروازی های ایران در عراق و برنامه های هسته ای آن کشوراست. ایران همچنین از سوی وزارت امور خارجه آمریکا از سال 1984در فهرست کشورهای حامی تروریسم قرار گرفته است. معذلک دو کشور پس از 28 سال، برای اولین بار در ماه مه گفتگوهای دیپلماتیک رو در رویی را در بغداد آغاز کردند.

مهمترین هدف در انتخاب سپاه پاسداران به عنوان گروه تروریستی، محدود کردن شبکه گسترده معاملاتی برای سپاه و سایر شرکتهایی است که ارتباط نظامی یا پرسنلی با آن دارند. دولت آمریکا قصد دارد فهرست بسیاری از اقدامات مالی سپاه پاسداران را در این لیست قرار دهد.

این تصمیم هنوز به طور رسمی اعلام نشده است. یک مقام ایالات متحده که به همین دلیل نخواست نامش فاش شود گفت: “کسانی که با این گروه در حال معامله هستند می بایست سریعا” در اقدامات خود تجدید نظر کنند. این موضوع سبب افزایش ریسک برای کسانی می شود که هنوز فهرست روزافزون تحریم ها علیه ایران را ندیده می گیرند. برای همه معلوم می شود سپاه پاسداران کیست و چه شرکت هایی با آنها در ارتباط هستند. دیگر بهانه ای برای انجام معامله با آنها باقی نخواهد ماند.”

دستگاه دیپلماسی بوش چند هفته مشغول بررسی این مطلب بود که آیا می بایست کل سپاه پاسداران را مشمول این دستور قرار دهند و یا فقط بر روی شاخه سپاه قدس متمرکز شوند. مقامات آمریکایی شاخه قدس را مسوول انتقال مواد منفجره، بمب های جاده ای، راکت و سایر تجهیزات نظامی به سوی نظامیان شیعه در عراق و طالبان در افغانستان می دانند. سپاه قدس به متحدان دیگر شیعه از جمله حزب الله لبنان و نیز گروه های سنی نظیر حماس و جهاد اسلامی فلسطین کمک می کند.

هرچند این مباحثات در دستگاه بوش همچنان در جریان است، اما مقامات آمریکایی می گویند تصمیم اولیه درانتخاب کل سپاه پاسداران است. وزارت خارجه آمریکا هنوز زمانی را برای اعلام این تصمیم در نظر نگرفته اما مقامات می گویند آنها زمان قبل از دیدار مجمع عمومی سازمان ملل را برای اعلام این تصمیم ترجیح می دهند. آمریکا در تلاش است سبب افزایش فشارهای بین المللی بر ایران در این مجمع شود.

سپاه پاسداران انقلاب ایران با در اختیار داشتن نیروی دریایی، هوایی، زمینی و یگان های ویژه خود به عنوان یک رقیب در کنار نیروی نظامی رسمی این کشور حضور دارد. نیروی دریایی سپاه در بهار گذشته، 15 ملوان انگلیسی را دستگیر کرد و یگان ویژه سپاه، حزب الله لبنان را به موشک تجهیز کرده است . این موشک ها در جنگ سال 2006 علیه اسراییل به کار گرفته شد. ضمنا” بنا به گفته آنتونی کوردزمن، از مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی آمریکا، سپاه پاسداران نقش کلیدی را در صنایع نظامی ایران بازی می کند.

منبع : واشنگتن پست، 15 آگوست