ایران و اسرائیل در کنفرانس اروپا

نویسنده

» مقاله ای از گاردین

مقامات ارشد ایران و اسرائیل و اکثر کشور های عرب قرار است در سمینار ایجاد منطقه عاری از سلاح کشتار جمعی در خاورمیانه شرکت کنند.

این سمینار فردا صبح در بروکسل برگزار می شود و میزبان آن اتحادیه اروپا است و هدف آن اعتمادسازی و حمایت از روند ایجاد منطقه عاری از سلاح کشتار جمعی در خاورمیانه است.سیمنار هایی از این دست با عناوین مشابه و دهان پر کن ، همیشه در پایتخت بلژیک برگزار می شود اما آنچه این سمینار را متمایز می کند، فهرست مهمانان است.

علی اصغر سلطانیه، سفیر ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی و حسین کریمی و علی محمد متقی دو دیپلمات ایران در اتحادیه اروپا، نمایندگان ایران در این سمینار هستند. اسرائیل هم نمایندگانی در همان سطح دیپلماتیک دارد: جرمی ایساخاروف، سفیر و معاون دبیرکل امور استراتژیک در وزارت امورخارجه اسرائیل و آویویت بارلیان کنسول  اسرائیل در بروکسل. آنها در کنار ده ها مقام ارشد و اساتید دانشگاه از جمله نماینده سوریه در آژانس بین المللی انرژی اتمی، بسام صباغ و هیاتی از کشورهای عربی در این سمینار شرکت می کنند.

مقامات ایرانی و اسرائیلی در سال 2009 در سمیناری در قاهره شرکت کرده بودند و با وجود اینکه ایران این خبر را تکذیب کرد، سلطانیه گفت که در آن جلسه حضور داشته است.

این یک ترکیب اشتعال زا است و هر اتقاقی بجز بیرون رفتن نمایندگان از جلسه یا ناسزا گویی می تواند یک موفقیت تلقی شود. یک مقام رسمی دیروز به من گفت: “در این کنفرانس اساتید دانشگاه و مقامات رسمی کشور ها حضور دارند و امیدواریم که این کنفرانس بتواند کاری کند تا گفتگوی بین کشور های منطقه امکانپذیر شود.”

شرکت کنندگان در این کنفرانس قرار است در مورد امنیت منطقه، راه حل هایی برای خلع سلاح اتمی، استفاده صلح آمیز از انرژی و اعتمادسازی گفتگو کنند. آمریکا با فرستادن گری سیمور، مشاور پرزیدنت اوباما در امر سیاستگذاری در مورد سلاح های کشتار جمعی، نشان داد که این کنفرانس از اهمیت ویژه ای برخوردار است. سیمور قرار است در این کنفرانس سخنرانی کند.

از لحاظ تکنیکی، این کنفرانس بخشی از ابتکار اتحادیه اروپا- کشور های حاشیه مدیترانه محسوب می شود اما در کنفرانس سال گذشته قرار شد مسئله پیمان منع تولید سلاح اتمی بعنوان یک قدم مهم بطرف ایجاد خاورمیانه عاری از سلاح اتمی بررسی شود.

کسانی که درگیر آماده کردن این سمینار هستند تلاش می کنند تا راه  متفاوتی نسبت به کنفرانس برنامه ریزی شده و رسمی تر سال آینده در مورد ایجاد منطقه عاری از سلاح کشتار جمعی، در پیش گیرند اما یکی از آنان می گوید که از این گفتگو ها نکات جالبی بدست خواهد آمد که می تواند الهام بخش مسئولان برگزار کننده کنفرانس سال 2012 باشد.

مسئولان برگزار کننده آن کنفرانس- انگلستان، آمریکا، روسیه و دبیرکل سازمان ملل- برای ایجاد کشش در برگزاری کنفرانس دوران سختی را می گذرانند. وعده قدرت های اتمی برای تزریق توافقنامه 15 ساله برای ایجاد منطقه عاری از سلاح اتمی در خاورمیانه ، تنها راهی بود که ان پی تی، توانست مانع از بیرون رفتن نمایندگان مصر در کنفرانس سال گذشته بشود. اما چالش برای قانع کردن اسرائیل و ایران برای شرکت در یک کنفرانس رسمی در سال آینده، دلهره آور است.

هنوز هیچ توافقی مبنی بر اینکه کدام کشور میزبان کنفرانس خواهد بود، بدست نیامده است. فنلاند، هلند و کانادا کاندیدا های احتمالی هستند اما هنوز جا برای کشور های دیگر وجود دارد. امید است که اسم کشور برگزار کننده تا اواخر ماه سپتامبر اعلام شود اما آن پنکت، در شورای امنیت اطلاعات گفت که اگر در بروکسل توافقی بدست بیاید، این کنفرانس یک اقدام باارزش انجام داده است.

با اینحال، دیپلمات ها می گویند به تلاششان برای ایجاد توافق، هنگام صرف غذا و قهوه در بروکسل ادامه خواهند داد و از فاجعه بار بودن شکست در ایجاد توافق برای نجات توافقنامه منع تولید سلاح کشتار جمعی، آگاهند.

گاردین، 5 ژوئیه