اکثر مردم با احمدی نژاد همسو هستند!

نویسنده

فریبا صراف

براساس نظرسنجی های خبرگزاری فارس، رئیس جمهور محبوب اکثریت مردم ایران، احمدی نژاد است. منابع خبری مورد وثوق مردم، نشریات اصولگرایان هستند و 3/39مردم هم “هیچ نگرانی”بابت پرونده هسته ای ندارند.

در این نظرسنجی ها که به سفارش این خبرگزاری و توسط یکی از “مراکز معتبر” صورت گرفته، ازمردم پیرامون “نزدیک بودن ایده‌های اشخاص مشهور جناح‌ها با ایده‌های آنان” سئوال شده که جواب ها چنین بوده است: “در مورد محمد خاتمی، 531 درصد پاسخگویان عقیده داشتند که ایده‌های آنها تا حد زیاد و خیلی زیاد با خط فکری خاتمی نزدیک است. 240 درصد جامعه نمونه نیز گفته‌اند ایده‌های رئیس جمهور سابق به اندازه کم و خیلی کم با نظراتشان همسو است و 328 درصد هم نظری بینابین داشته‌اند.”

اما “751 درصد افراد، تطبیق این ایده‌ها با نظرات محمود احمدی نژاد را در مقیاسی زیاد و خیلی زیاد دانسته و 724 درصد هم تا حدی ایده‌های احمدی‌نژاد را با خود نزدیک می‌بیند و 912 درصد جامعه آماری، این نزدیکی را در حد کم و 610 درصد در حد خیلی کم دانسته اند”.

328 درصد افراد شرکت کننده “ نظرات و ایده‌های هاشمی رفسنجانی را تا اندازه زیاد و خیلی زیاد با خط فکری خود نزدیک” دانسته اند، در حالیکه “341 درصد گفته‌اند به میزان کم و خیلی کم چنین برداشتی دارند.”

بر اساس این نظرسنجی ها “521 درصد” مردم گفته‌اند ایده های سردار قالیباف تا اندازه زیاد و خیلی زیاد با نظراتشان هماهنگ است در حالیکه6/37 درصد مردم با نظرات‌ غلامعلی حداد عادل، رئیس‌مجلس همسویی داشته اند.

بنابر این، بر اساس نظرسنجی خبرگزاری فارس “میانگین نزدیکی ایده‌های مردم با پنج چهره شاخص سیاسی کشور به ترتیب احمدی‌نژاد با 38/3، حدادعادل با 99/2، خاتمی با 85/2، هاشمی رفسنجانی با76/2 و قالیباف با 582 از مجموع 5 نمره” است.

بررسی “جایگاه رسانه‌ها نزد افکار عمومی” در میان جامعه آماری خبرگزاری فارس هم نتایج جالبی داشته است: “نظر همین افراد در خصوص نوع حزب و ارگان روزنامه‌‌ای که برای اخذ اطلاعات و اخبار مورد استفاده قرار می‌دهند مشخص می‌سازد که 8680 درصد پاسخگویان، روزنامه‌های متعلق به اصولگرایان را برای اخذ اطلاعات مورد مطالعه قرار داده، 6312 درصد از روزنامه‌های بی طرف و 56 درصد نیز از روزنامه‌های منتسب به جریان دوم خرداد بهره می‌برند. بقیه نیز به جراید استانی و محلی اکتفا می‌کنند.”

به این ترتیب ده روزنامه سراسری که به ترتیب بیشترین مرجعیت خبری را برای مردم دارند عبارتند از: “جام جم با2/26 درصد، همشهری با 520 درصد، کیهان با 9/18، اطلاعات با 18 درصد، ایران با 2.14 درصد، خراسان با4/7 درصد، جمهوری اسلامی با 65 درصد، قدس با 65 درصد، خبر با6/5 درصد و شرق و جوان با6/4 درصد.”

در حالیکه: “889 درصد مردم، ماهواره‌ را به عنوان منبع کسب اطلاعات سیاسی نمی‌دانند و تنها 210 درصد جامعه آماری از ماهواره‌ در جهت اخذ اخبار سیاسی استفاده می‌کنند.”

اما نتایج آمارگیری این “موسسه معتبر نظرسنجی” که کار را به سفارش خبرگزاری فارس انجام داده، دربرگیرنده نکات آموزنده دیگری نیز در مورد مردم ایران است. این موسسه درباره پرونده هسته ای هم از مردم سئوالاتی پرسیده که نتیجه چنین است: “536 درصد معتقدند تاثیر وضعیت پرونده هسته ای بر روی زندگی آنها زیاد و خیلی زیاد است. 339 درصد جمعین مورد سئوال، در این رابطه چندان نگرانی نداشته و تاثیر وضعیت این مساله را بر زندگی خود، کم و خیلی کم می دانند. 124 درصد نیز نسبت به این سوال نظر خاصی ندارند.” و لابد به دلیل همین آرامش خاطر است که: “854 درصد (پنجاه و چهار و هشت دهم)مردم اعتقاد دارند نحوه عملکرد تیم مذاکره کننده هسته‌ای دولت کاملا مناسب و مناسب است.”

مردم ایران اما نظریات دیگری نیز دارند که تنها خبرگزاری فارس و موسسه معتبری که کار نظرسنجی آن را انجام داده، می توانسته آن را چنین فرمول بندی کند: “درباره ارزیابی مردم از اقدامات اخیر نیروی انتظامی در برخورد با بدحجابی، 759 درصد جامعه آماری معتقد بودند که عملکرد نیروی انتظامی در این زمینه مناسب و کاملا مناسب است…. در مبحث برخورد با اراذل و اوباش نیز 571 درصد مردم، عملکرد نیروی انتظامی در این بخش را مناسب و کاملا مناسب توصیف کرده‌ و تنها 711 درصد از این عملکرد اظهار نارضایتی دارند. 716 درصد هم این نحوه عملکرد را متوسط خوانده‌اند.”

و از آنجا که این نظرسنجی ها ادامه دارد، بعید نیست در گزارش بعدی، 100 در صد مردم ایران، عملکرد خبرگزاری فارس را “بسیار مناسب” و”مناسب” ارزیابی کنند.