انرژی هسته ای بدون غنی سازی: حق مسلم ایران

نویسنده

nucleariran.jpg

برلین - ایران ممکن است در نهایت غنی سازی اورانیوم را متوقف سازد ولی حق ایران در استفاده از فن آوری هسته ای باید محفوظ بماند. این سخنان مذاکره کننده اصلی ایران در مصاحبه روز شنبه بود.

ایران توقف غنی سازی اورانیوم را برای از سر گیری مذاکرات با غرب غیر قابل قبول خواند. علی لاریجانی، مذاکره کننده اصلی ایران در مذاکرات هسته ای در مصاحبه با هقته نامه المانی فوکس به این مطلب ا شاره نکرد. از وی سوال شد آیا توقف غنی سازی به عنوان نتیجه مذاکرات می تواند مطرح باشد.

وی گفت: “این موضوع بعید نیست؛ ولی نمی توان ما را از داشتن این فن آوری محروم کرد.”

محمد البرادعی، رئیس آژانس بین المللی انرژی هسته ای سازمان ملل فکر “تایم اوت” (وقفه) دو گانه را در غنی سازی اورانیوم از یک سو و تحریم های سازمان ملل علیه ایران از سوی دیگر پیشنهاد کرده است.

لاریجانی گفته است که معنی تایم اوت “توقف در وضعیت فعلی در غنی سازی است؛ به عبارت دیگر ما سطح فعلی غنی سازی را در حدی که امروز هست نگاه خواهیم داشت.”

وی افزود: “مساله آن است که ما اکنون دارای دانش غنی سازی اورانیوم هستیم، لذا در این زمینه نمی توانیم عقب گرد کنیم. ممکم است غرب این را دوست نداشته باشد ولی این واقعیتی است که وجود دارد و ما باید بر این پایه مذاکره کنیم.”

لاریجانی در پاسه این سوال که آیا ایران حاضر است غنی سازی را در مقابل تضمین امنیتی آمریکا متوقف سازد گفت: “ما نیازی به هیچ گونه تضمین امنیتی از جانب آمریکا نداریم.”

وی افزود: “ ایران به اندازه کافی نیروی نظامی دارد - بدون بمب هسته ای.”

آمریکا و برخی کشور های غربی نگران آن هستند که ایران از فن آوری هسته ای در تولید سلاح و کلاهک هسته ای استفاده کند.


لاریجانی گف: “ما به این بازی های کوچک فکر نمی کنیم. آنچه مهم است این است که ایران اکنون یک همکار قابل اطمینان آژانس انرژِ هسته ای است و به اجرای معاهده ان پی تی پایبتد است.”

 

لاریجانی در آخر گفت تحریم های سازمان ملل خصومت را در دو طرف بیشتر خواهد کرد.

منبع : یو اس ای تودی - 5 آگوست 2007