خاموش کردن فتنه٬ تنها از موسوی و کروبی بر می‌آید

نویسنده
حسین محمدی

» نامه عضو مجلس خبرگان

چند روز پس از انتشار اخباری درباره وضعیت جسمانی نامناسب میرحسین موسوی و زهرا رهنورد٬ یک عضو مجلس خبرگان رهبری نامه‌ای سرگشاده خطاب به موسوی و کروبی نوشته و گفته است که “کار بزرگ خاموش کردن فتنه” تنها از این دو برمی‌آید.

محی‌الدین حائری شیرازی٬ از اعضای مجلس خبرگان رهبری٬ در نامه‌ی خود به میرحسین موسوی و مهدی کروبی٬ به انتقاد از عمل‌کرد آن‌ها در حوادث پس از انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸ پرداخته است. وی با اشاره به این‌که این دو تصور می‌کنند اعمال‌شان “خدمت به اسلام و انسانیت در راه آزادی و کرامت انسانی” است٬ عمل‌کرد آن‌ها را با عمل‌کرد بمب‌گذاران سال‌های گذشته در سیستان و بلوچستان مقایسه کرده. به نوشته‌ی وی دعوت به حضور مردم در خیابان در اعتراض به آن‌چه در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸ رخ داد “میوه‌ای‌ است که در دامن آمریکا و اسرائیل افتاده و با اصرار بر مشی گذشته باز هم خواهد افتاد”.

حائری‌شیرازی خطاب به موسوی و کروبی نوشته است که “در پرونده شما خدمات بزرگی به اسلام و انقلاب را می‌توان مشاهده کرد” و از آن‌ها خواسته که از مواضع خود عقب بنشینند: “شما می‌فرمودید انتخابات باید منحل شود، در جواب گفتند: هرچه که قانون انتخابات بگوید و این کار را به عهده هرکس که گذاشتند شما نپذیرفتید! و به مردم گفتید از آرائتان دفاع کنید! و به خیابان‌ها بریزید!… شما در موضع رقابت انتخاباتی بودید و می‌خواستید برنده میدان باشید و نظام در موضع اجرای مو به موی قانون اساسی بود و آمریکا و اسرائیل در مقابل نظام بودند همانگونه که در مقابل امام نیز بودند”.

به گفته‌ی وی٬ عدم محاکمه موسوی و کروبی به دلیل “مصلحت نظام” بود و رفع حصر آن‌ها نیز قابل قبول نخواهد بود٬ زیرا “اگر نظام حرف خود را پس بگیرد تا آن‌ها قهرمان شوند، پس از این، نظام نسبت به موارد مشابه جز آنکه سر تسلیم فرود آورد چه می‌تواند بکند؟!… رفع حصر خانگی در شرائط اصرار بر مواضع قبلی عیناً مانند قبول ابطال انتخابات بدون مجوز قانونی است و معنی آن این است که نظام حکم به نفی خود نموده است و از هیچ نظامی نمی‌توان چنین انتظاری را طلب کرد”.

وی همچنین خطاب به این دو نوشته است: “با اصرار شما، فتنه انتخابات ۸۸ آتش زیر خاکستر خواهد ماند و نظام نسبت به آن نمی‌تواند بی‌تفاوت بماند. جمع شدن فتنه خاموش شدن مشعل است و خاموش شدن مشعل غیر از خاموشی شمعک است. پذیرش خطا از طرف شما، شمعک را خاموش خواهد کرد. اجانب مصرند که این شمعک روشن بماند تا در زمان مقتضی مشعل را با آن روشن کنند، اصرار شما همان روشن نگه داشتن شمعک است و پذیرش خطا خاموش کردن آن؛ اینک این کار بزرگ فقط و فقط از دست شما بر می‌آید پس از اجر عظیم آن نیز غافل نشوید”.

حائری شیرازی در سال‌های گذشته از منتقدان موسوی و کروبی بود و بارها از آن‌ها انتقاد کرده بود. نامه‌ی وی به این دو٬ از معدود مواردی است که یکی از اعضای مجلس خبرگان رهبری که وابسته به اصول‌گرایان است٬ خطاب به این دو نوشته و از خدمات آن‌ها نیز تجلیل کرده است.

هفته گذشته غلام‌علی حدادعادل٬ نماینده مجلس و رییس مجلس هفتم٬ که از چهره‌های نزدیک به آیت‌الله خامنه‌ای٬ رهبر جمهوری‌اسلامی است٬ گفته بود: “کشور دوران سختی را می‌گذراند و همه افراد حتی آنهایی که به موسوی رای دادند، اما با بصیرت و مومن هستند بیایند و برای آبادانی کشور کمک کنند”.

گرچه برخی سخنانی از این‌دست را نشانه احتمالی تغییراتی در وضعیت موسوی٬ رهنورد و کروبی دانسته بودند٬ اما پیش از نوروز٬ محمدحسین صفارهرندی٬ مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران٬ درباره وضعیت موسوی و کروبی گفته بود: “وقتی اینها محصور شدند، کشور مقداری ثبات و آرامش پیدا کرده است، بعید می‌دانم آقای رئیس جمهور که مسئول ثبات و آرامش در حوزه کار اجرایی کشور است، بخواهد دوباره به آن وضع برگردد، گمان می‌کنم نظام به صورت کلی تصمیمی درباره رفع حصر نگرفته است، چندی پیش دادستان کل هم به صراحت اعلام کرد هیچ تصمیم جدیدی درباره فتنه‌گران در حصر وجود ندارد و قرار نیست اتفاق دیگری بیفتد”.

میرحسین موسوی٬ مهدی کروبی و زهرا رهنورد از ۲۵ بهمن سال ۸۹ و پس از برگزاری راه‌پیمایی در حمایت از اعتراض‌های مردم تونس و مصر، توسط مقام‌های امنیتی در حصر قرار گرفتند. حصر آن‌ها تاکنون ادامه داشته، اما هنوز مشخص نیست کدام نهاد در جمهوری‌اسلامی دستور آن را صادر کرده است.

پیش از این احمد توکلی٬ نماینده مجلس٬ هم در زمینه رفع حصر یا محاکمه موسوی و کروبی چنین گفته بود: “محاکمه آقایان موسوی و کروبی را در شرایط فعلی به مصلحت کشور نمی دانم و از حصر آنان دفاع می کنم. به نفع موسوی و کروبی نیست که محاکمه شوند و من پیشنهاد می کنم یک مقدار بیشتر حصر وجود داشته باشد تا شرایط و اوضاع کشور بهتر شود”.

گرچه زمستان گذشته علی لاریجانی، رییس مجلس نهم، در گفت‌وگویی با روزنامه فرانسوی فیگارو، گفته بود که رفع حصر از این سه تن٬ در اختیارقوه‌‌قضاییه نیست.

برخلاف سخنان لاریجانی٬ نقوی‌حسینی٬ عضو کمیسیون امنیت مجلس اما٬ خبر از وجود “حکم قضایی” برای حصرداده بود: “سران فتنه در حال حاضر در اختیار قوه قضائیه هستند. در قوه قضائیه پرونده هم دارند و حصر آنها هم جزو مجازات‏ هایی است که قوه قضائیه در نظر گرفته است. به هر حال بدون حکم قضایی که نمی‏ شود کسی رامحدود یا مجازات کرد. نظام ما طوری است که نمی‏ توان در آن کسی را بی دلیل حصر یا حبس کرد. تا حکم قضایی نباشد چنین اقداماتی انجام نمی‏ شود. بنابراین الان هم پرونده در اختیار قوه قضائیه است و هر وقت تشخیص بدهند محکمه را تشکیل خواهند داد”.

غلام‌حسین محسنی‌اژه‌ای٬ دادستان کل کشور٬ نیز گفته بودکه آزادی موسوی٬‌ کروبی و رهنورد تنها در صورت “توبه” آن‌ها امکان‌پذیر خواهد بود: “افرادی برای رفع حصر بی‌جهت تلاش می‌کنند به نتیجه هم نمی‌رسند. کسانی که بی‌جهت خود را به زحمت می‌اندازند و شایعه پراکنی و فضاسازی می‌کنند بازهم مردم را نشناختند و هیچ دستگاهی کاری دیگر انجام نخواهد داد. تا زمانی که سران فتنه نخواهند توبه کنند و بر این موضع باشند به هیچ وجه کار دیگری انجام نمی‌شود و شرایط مثل سابق خواهد بود”.