خانواده ها: نمایندگان از بند ۳۵۰ بازدید کنند

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» وزیر دادگستری درگیری در اوین را تکذیب کرد

خانواده های ۴ زندانی سیاسی دیروز به نمایندگی از سوی دیگر خانواده های زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ اوین در مجلس شورای اسلامی با تعدادی از نمایندگان دیدار کردند و خواستار بازدید آنان از بند ۳۵۰ اوین شدند. احمد رونقی ملکی، پدر حسین رونقی ملکی که به اتفاق خانواده های عرب گل، داور حسینی و سعید حائری با نمایندگان مجلس شورای اسلامی دیدار کرده در مصاحبه با “روز” می گوید که آنها خواستار بررسی و پی گیری جریان درگیری و ضرب و شتم زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ در روز پنجشنبه شده و از علی مطهری خواسته اند به اتفاق دیگر نمایندگان با حضور در زندان اوین، با زندانیان سیاسی ۳۵۰ دیدار کنند ووضعیت آنجا را از نزدیک ببینند.

همزمان مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری و عضو کابینه حسن روحانی مدعی شده که براساس تحقیقات اولیه، در بند ۳۵۰ درگیری نبوده است.غلامحسین اسماعیلی، رئیس سازمان زندان ها هم که از روز نخست اقدام به تکذیب درگیری و ضرب و شتم زندانیان کرده بود دیروز در کمیسیون امنیت ملی مجلس حضور یافته و در پاسخ به سئوال نمایندگان عضو این کمیسیون مدعی شده است که آنان فریب دروغ پردازی ها را خورده اند.

اسماعیلی همچنین در مصاحبه با خانه ملت گفته که “سازمان زندان‌ها در رابطه با شایعه‌پراکنی برخی از زندانیان پرونده تشکیل داده که به مرجع قضایی ارسال شده است”. به خبرگزاری ایسنا هم گفته است که “هیچ کس در این بازرسی نوبتی مجروح نشد که به بیمارستان منتقل شود.. خبر درگیری میان زندانیان و همکاران ما صحت ندارد ودروغ‌هایی است که جبهه معاند نظام انجام می‌دهد “.

اما آقای رونقی ملکی به “روز” می گوید: ما با چند نفر از نماینده ها دیدار داشتیم. آقای مطهری، آقای دواتگری و چند نفر دیگر از اعضای کمیسیون امنیت ملی که قرار شده بررسی و نتیجه را اعلام کنند. رئیس سازمان زندان ها هم آنجا بود و ادعا کرده که حمله نکرده ایم. ما خواستار این شدیم که اقای مطهری و یکی دیگر از نماینده ها بروند و از زندان بازدید کنند و کسانی که ضربات را وارد کرده اند معرفی کنند.

تاکنون مسئولان قضایی و امنیتی در قبال درگیری و ضرب و شتم زندانیان هیچ توضیح رسمی نداده و سکوت اختیار کرده اند. از سوی دیگر در حالی که بیش از ۲۸ زندانی سیاسی بند ۳۵۰ در نامه ای خواستار پی گیری مساله از سوی حسن روحانی، رئیس جمهور اسلامی شده اند، مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری و عضو کابینه حسن روحانی مدعی شده است که براساس تحقیقات اولیه، در بند ۳۵۰ درگیری نبوده است.

پورمحمدی، تنها مقام دولتی است که تاکنون در این زمینه اظهارنظر کرده. او مدعی شده که در جریان بازرسی از بند ۳۵۰ که روال عادی بوده “در دو اتاق از زندان اوین مقاومت‌هایی از سوی زندانیان صورت گرفت و برای خود اشخاص مشکلاتی به وجود آورد و یکی دو نفر از زندانیان در این بازرسی دچار جراحت مختصری شدند”.

علی مطهری، نماینده مجلس شورای اسلامی اما دیروز در جمع خانواده های زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ زندان اوین که در مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کرده بودند حضور یافته و گفته است که “این درگیری در دو حالت اتفاق افتاده؛ یا بی‌تدبیری بوده یا اینکه عده‌ای می‌خواهند برای دولت جدید ایجاد مشکل کنند وگرنه بعید است کسی که علاقه‌مند به کشور و دولت باشد دست به این کار‌ها بزند”.

او گفته: “خانواده ها از ما کمک خواستند و ما در حد توان کمک می کنیم و موضوع را در مجلس پی گیری می کنیم”.

علی مطهری همچنین به خبرگزاری ایسنا گفته: “خانواده های زندانیان سیاسی می گویند در تماس تلفنی با زندانیان شان موضوع درگیری تایید شده و برخی مصدوم و برخی به انفرادی رفته اند”.

میرهادی قره سید رومیانی، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس هم به وب سایت پیام نو گفته که قرار است در اولین جلسه کمیسیون قضایی، گزارشی غیر رسمی در این خصوص داده شود و موضوع مورد بررسی قرار گیرد.

پدر حسین رونقی ملکی که از وضعیت فرزند زندانی اش بی خبر است به “روز” می گوید: دیروز وسط جلسه، آقای مهدی کوچک زاده آمد، او مسئولیتی نداشت که بیاید و ما به دیدار او نرفته بودیم اما یک دفعه امد و مسائلی را مطرح کرد که جواب اش را دادیم. یک مقدار به ما توهین کرد و برخوردش اصلا مناسب نبود. نماینده ای که واقعا نماینده ملت است و در جایگاه خانه ملت دارد خدمت می کند باید از حقوق مردم دفاع کند. من واقعا برای آقای کوچک زاده متاسف ام. بقیه نمایندگانی که ملاقات کردیم برخوردشان خیلی خوب بود. حتی ماموران امنیتی که آنجا بودند، برخوردشان خوب بود.

خبرگزاری تابناک هم در این زمینه به نقل از مهدی کوچک زاده نوشته است که “این حرف‌ها خنده‌دار است و اینکه کسی در زندان کتک خورده، دروغ است”.

 

درخواست زندانیان سیاسی از حسن روحانی

بیش از ۲۸ زندانی سیاسی در نامه سرگشاده ای خطاب به حسن روحانی، رئیس جمهور اسلامی نوشته اند: برای شما نوشتیم تا شاید برخلاف دیگران شما به آن رسیدگی کنید.

آنها با “وحشتناک، خونین و خشن” توصیف کردن درگیری و ضرب و شتم زندانیان در روز پنج شنبه، نوشته اند: یک نفر دچار حمله قلبی گردید، رگ دست یک نفر با شیشه‌های شکسته بریده شد، یک نفر دچار شکستگی پا و چند نفر دیگر نیز جراحت‌های دیگری پیدا کردند. یک نفر هم در اثر ضربات وارده دچار شکستگی دنده‌هایش شده است.

براساس توضیح این زندانیان سیاسی، ماموران بازرسی “برخلاف گذشته تعداد زیادی دوربین فیلم برداری و تجهیزات دیگر به همراه داشتند… تعداد زیادی نیروهای لباس شخصی که نوع رفتار آن‌ها شبیه به نیروهای ورزیده عملیاتی دستگاه‌های اطلاعاتی–امنیتی بود، اجرای بازرسی را بر عهده داشتند با توجه به اتفاقاتی که در بازرسی‌های پیشین روی داده بود، تعدادی از زندانیان خواهان آن بودند که تخت و وسایل آن‌ها در حضور خودشان بازرسی شود، تا از سوی بازرسان تخلفی صورت نگیرد. اما در نیمه‌های کار بازرسی به ناگاه تعداد زیادی از نیروهای لباس شخصی به این زندانیان که در اتاق‌ها بودند حمله کردند و…”

آنها نوشته اند: پس از شکست اقتدارگرایان در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته به این سو محدودیت‌ها و مضایق جدید و بی‌سابقه‌ای بر زندانیان سیاسی اعمال شده و می‌شود.

محسن میردامادی، علیرضا رجایی، عماد بهاور و رضا شهابی از جمله زندانیانی هستند که این نامه را امضا کرده اند. همزمان ۱۶ زندانی سیاسی زندان رجایی شهر در نامه ای خطاب به مردم ایران نوشته اند: فرزندان ملت ایران در بند ۳۵۰ زندان اوین در شرایطی که کمترین امکان دفاع از خود را دربرابر تهاجم غیرمعمول با اسباب و آلات سرکوب نداشتند، چنان مورد تهاجم قرار گرفته‌اند که عده‌ای از آنها راهی بیمارستان شدند. همه این‌ها نشان دهنده خشم منادیان خشونت و نفرت و سرکوب نسبت به حامیان تغییر وضع موجود و جنبش دموکراسی‌خواهی مردم ایران برای دستیابی به توسعه و آزادی است. بر این اساس دوستان دربند خود در زندان اوین و خانواده‌های آنان را به صبر، مقاومت و پایداری دعوت کرده و ضمن آنکه خود را شریک رنج‌ها و مصائب‌شان می‌دانیم از همه مقامات مسئول بخصوص ریاست جمهوری که خود را ملزم به اجرای قانون و حفظ حقوق شهروندی می‌داند، می‌خواهیم با اعلام موضع صریح نسبت به این عمل غیر انسانی، به عنوان پاسدار قانون اساسی دستور بررسی و پیگیری موضوع و برخورد با خاطیان در نهادهای قضای ی و امنیتی را صادر و اجازه ندهد کسانی که می‌خواهند دولت برآمده از آرای اکثریت مردم ناتوان و ناکارآمد نشان دهند، به اهداف خود برسند.

بهمن احمدی امویی، مسعود باستانی، جمال الدین خانجانی، سعید مدنی، مهدی محمودیان، کیوان صمیمی، مهدی معتمدی‌مهر، عفیف نعیمی، مصطفی نیلی، فرشید یدالهی، بهروز عزیزی توکلی، سعید رضایی، وحید تیزفهم، رضا انتصاری، جواد اقدامی و سعید رضوی‌فقیه امضا کنندگان این نامه هستند.

با گذشت سه روز از درگیری و ضرب و شتم زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ زندان اوین، همچنان تعدادی از این زندانیان در سلول های انفرادی به سر می برند. اسماعیل برزگری در بهداری زندان اوین به تخت بسته شده، امید بهروزی روز گذشته از بهداری به بند ۳۵۰ منتقل شده، از وضعیت اکبر امینی خبری در دست نیست و خانواده های زندانیان موفق به ملاقات با اعضای خانواده زندانی خود و کسب خبری از آنها نشده اند.