حمله نظامی و کامپیوتری به ایران

نویسنده

» گزارش کلارین درباره جنگ نوع مدرن

گوستاو سیرا

چندین هفته است که بحث حمله اسراییل به تأسیسات هسته ای ایران مطرح شده است. اکنون عناصر جدیدی به دست آمده که نشان می دهد ماجراجویی نظامی نخست وزیر بنیامین نتانیاهو به تثبیت رسیده اند. و البته بقیه کشورهای جهان با اضطراب و هراس اخبار را دنبال می کنند.

با توجه به گزارش های اطلاعاتی منتشر شده در اورشلیم و واشنگتن، اسراییل اسکادرانی از هواپیماهای بدون سرنشین دارد که قادرند هر نوع سیستم ضدهوایی را خنثی سازند. بدین ترتیب آنها معتقدند که جنگنده های اف-۱۶ می توانند به تأسیسات هسته ای ایران برسند، بمب های خود را بیندازند و بدون اینکه شناسایی شوند خاک ایران را ترک کنند. آنها به عملیات “اورکارد” در سال ۲۰۰۷ اشاره می کنند که طی آن رآکتور اتمی سوریه منهدم گردید. در آن عملیات “هواپیماهای بدون سرنشین رادارهای سوریه را دیوانه کردند”. آنها ابتدا توانستند صفحه رادار را از وجود هرگونه هواپیما در آسمان سوریه پاک سازند و سپس صدها هواپیمای ناشناس را وارد رادار کردند.

هواپیماهای بدون سرنشین اسراییلی با نام های “هرون” و “ایتان” خوانده می شوند. اولی قادر است تا یک تن بار حمل کند و دومی می تواند به مدت ۴۵ ساعت به پرواز خود ادامه دهد. و هر دوی آنها ازسوی مرکز کنترل “تل نوف” در نزدیکی شهر رخووت در اسراییل هدایت می شوند. مبدأ نفوذ ویروس کامپیوتری استاکس نت به سیستم های کامپیوتری ایران و توقف عملکرد صدها سانتریفوژ در مراکز هسته ای این کشور نیز از همین محل بود.

دولت اوباما به هر طریق ممکن تلاش کرد نشان دهد که اسراییل بدون توافق واشنگتن این حمله را انجام داده. لئون پانتا، وزیر دفاع آمریکا، هفته گذشته این مسأله را برای همتای اسراییلی خود ایهود باراک روشن ساخت. ولی وزارت خارجه خاطرنشان می کند که زمانی که نخست وزیر وقت ایهود اولمرت در سال ۲۰۰۷ مسأله حمله به رآکتور سوری را به اطلاع واشنگتن رساند، رییس جمهور جرج بوش گفته بود که با این حمله موافق نیست. کاندولیزا رایس، وزیر خارجه پیشین آمریکا در این خصوص می گوید: “اولمرت از دیدگاه ما قدردانی کرد، ولی گفت که به کمک ما نیازی ندارد و عملیات به تنهایی توسط نیروی هوایی اسراییل اجرا خواهد شد.”

منبع: کلارین، ۲۱ نوامبر