آب و نان گران می شود

نویسنده
نازنین کامدار

» هشدار درباره بحران در راه

فقدان بارش های مناسب در زمستان امسال که منجر به پیش بینی شرایطی بحرانی برای آب در ماه های گرم سال آینده شده، از هم اکنون شرایط را برای افزایش بهای آن فراهم کرده است. آنطور که رسانه های خبری گزارش داده اند، نمایندگان مجلس اسلامی در نشست دیروز خود که طی آن به ادامه تصویب بندهایی از لایحه بودجه پرداختند، بهای آب شرب را در هر متر مکعب از 100 ریال به 150 ریال افزایش دادند.

این تصمیم همزمان بود با افزایش  قیمت نان که روند صعودی قیمت را از نان های فانتزی آغاز کرده است.

تصمیم مجلس برای افزایش قیمت آب  همزمان بود با اظهارات حمید چیت‌ چیان، که دیروز در یک همایش دولتی اعلام کرد:«امروز کسی تردید ندارد که موضوع آب و بحرانی که کشور در این مساله دارد در راس تمام مسائل قرار گرفته و رئیس جمهوری نیز بارها با تاکید بر این مساله، آب و محیط زیست را در راس موضوع کشور بیان کرده است. بیان دائمی بحران آب فقط جلب توجه نیست، مطلب اساسی این است که ناچاریم در این شرایط تدابیر دقیق‌تر، سیاست‌های روشن‌تر، اقدام جدی‌تر و همت بیشتری را برای حل مسائل آب داشته باشیم. ما باید با شفافیت کامل با مردم صحبت کنیم. در سال‌های گذشته 110 میلیارد مترمکعب از ذخایر استاتیک آب‌های زیرزمینی را مصرف کرده‌ایم، در کشوری که تا به امروز 28 درصد میزان بارندگی کمتر از مدت مشابه سال گذشته داشته، باید حفظ ذخایر آب برای ما بسیار حیاتی باشد، چرا که کوتاهی در این خصوص به قیمت پایان یافتن حیات و زندگی در بخش‌هایی از کشور خواهد بود. ما در گذشته شهرهایی داشته‌ایم که به دلیل نداشتن آب به طور کل از بین رفته‌اند و هم‌ اکنون نیز این یک تهدید جدی است، آیا باید از خود بپرسیم با توجه به شرایطی که در منابع آب کشور مشاهده می‌کنیم باید تسلیم این شرایط باشیم یا راه‌حلی برای آن ارائه دهیم؟”

او افزوده است: “سال آینده سال سختی را در پیش رو داریم؛ هم اکنون 30 درصد کاهش بارندگی داشته‌ایم و موظفیم بر اساس بدترین شرایط برنامه‌های خود را به اجرا بگذاریم. کمک مدیران با تعامل با مردم و ارگان‌ها، آگاهی رساندن به مردم، شفافیت اطلاعات و اجرای قاطع خواهیم توانست این مسئولیت را با موفقیت به سرانجام برسانیم. با تصویب مجلس از هر مترمکعب آب شهری 15 تومان برای اجرای طرح های آبرسانی روستایی دریافت شود که قدم بسیار خوبی برای اجرای طرح های روستایی است».

همزمان با این اظهارات، رسانه هااز مصوبه مجلس در مورد افزایش قیمت آب در سال آتی خبر دادند و نوشتند: “نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز چهارشنبه و در ادامه بررسی بخشهای درآمدی لایحه بودجه 94 کل کشور و با تصویب بند هـ تبصره 9 لایحه بودجه وزارت نیرو از طریق شرکتهای آبفای شهری سراسر کشور را مکلف کردند علاوه بر دریافت نرخ آب بهای شهری، به ازای هر مترمکعب فروش آب شرب مبلغ یکصدوپنجاه (150) ریال از مشترکین آب دریافت و به خزانه داری کل کشور واریز کند. وجوه فوق به عنوان درآمد شرکت ذی ربط محسوب نمی گردد و مشمول مالیات نمی شود”.

رسانه ها افزودند: “این در حالی است که مشترکان آب شهری در سال جاری به ازای هرمتر مکعب مصرف آب 100 ریال عوارض پرداخت می کردند و دولت هم در لایحه بودجه 94 کل کشور 100 ریال پیشنهاد کرده بود”.

جالب آنکه همزمان با تصویب افزایش بهای آب در سال آتی، قیمت نان نیز گران شد.در فاز نخست، قرارست نان های حجیم و فانتزی از ابتدای اسفند گران شوند.

محمدجواد کرمی رییس اتحادیه تولیدکنندگان نان‌های حجیم و نیمه‌حجیم تهران دیروز اعلام کرد:« از اول اسفند سهمیه آرد دولتی نان‌های حجیم حذف می‌شود و هر واحد تولیدی آنالیز قیمت خود را مشخص و براساس فاکتورهایی که در نظر دارد قیمت نان‌های خود را تعیین می‌کند. براساس مصوبه قبلی هیات دولت 20 درصد از سهمیه آرد دولتی تولید‌کنندگان نان‌های حجیم آزاد شده بود اما چند روز پیش اعلام شد که از اول اسفند‌ ماه کلیه سهمیه آرد‌های این بخش آزاد محاسبه می‌شود؛ در واقع آنچه جدید اعلام شده نقیض مصوبه‌ قبلی است. نان حجیم نانی سالم است ولی برخی مسئولان معتقدند این نان در سفره مردم کمتر وجود دارد؛ بنابراین سهمیه آرد دولتی این بخش حذف شد».

او افزوده است:« در حال حاضر قیمت هر کیسه آرد یارانه‌ای 33 هزار تومان و هر کیسه آرد آزاد 55 هزار تومان است.با آزادسازی نرخ آرد، طبیعی است که قیمت نان‌های فانتزی افزایش یابد و این افزایش در حالی است که هر ساله با توجه به افزایش نرخ دستمزد، حامل‌های انرژی و مسائلی از این قبیل شاهد افزایش نرخ تعرفه‌ها هستیم».

گفتنی ست افزایش قیمت خدمات و آزادسازی نرخ ها از جمله اصول اصلی «اقتصاد ریاضتی» است که در جمهوری اسلامی«اقتصاد مقاومتی» نامیده می شود.