استقلال و پرسپولیس ۲۹۰ میلیاردی، خریدار ندارند

بهروز صمدبیگی
بهروز صمدبیگی

» خصوصی‌سازی، شاید وقتی دیگر

مزایده دو باشگاه پرطرفدار استقلال و پرسپولیس لغو شد و به نظر می‌رسد با همه تاکید دولت بر لزوم واگذاری هرچه سریع‌تر این دو باشگاه به بخش خصوصی، لااقل تا پایان سال ۹۳، تغییری در وضعیت مالکیت آن‌ها ایجاد نشود. برای هر دوی این باشگاه‌ها قیمت ۲۹۰ میلیارد تومان تعیین شده؛قیمتی که باعث شده هیچ خریداری با این قیمت سراغ استقلال نرود و ثروتمندان طالب پرسپولیس هم خواستار خرید به قیمت پایین‌تری هستند. خبرهای غیررسمی حاکی از آن است که خریداران توافق کرده بودند با عدم حضور در مزایده، آن را به دورهای بعدی بکشانند.

 

استقلال بی‌مشتری است؛ طالبان پرسپولیس نیامدند

دوشنبه ۲۷ بهمن موعد تعیین شده برای مزایده استقلال و پرسپولیس بود اما هیچ پاکت پیشنهادی به سازمان خصوصی‌سازی نرسید. علی پروین، اسطوره باشگاه پرسپولیس پیش از این گفته بود که با وزارت ورزش توافق شده در صورت عدم برگزاری مزایده، پرسپولیس به هدایتی و پیشکسوتان این تیم واگذار شود. مسوولان دولتی این ادعا را تکذیب و مقامات سازمان خصوصی‌سازی هم تاکید می‌کنند که به سرعت برای تشکیل جلسه هماهنگی و برگزاری دور دوم مزایده اقدام خواهند کرد؛ روندی که با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، بسیار بعید است امسال به نتیجه برسد.

به نظر می‌رسد حسین هدایتی، مهم‌ترین خریدار باشگاه پرسپولیس باشد. میلیاردری که به واسطه خرج‌های بی‌حساب و کتاب، رسانه‌های ورزشی به او لقب “عابر بانک فوتبال” داده بودند. او با وجود هزینه‌های بسیار در فوتبال ایران، کارنامه‌ای بسیار ضعیف و مملو از ناکامی دارد. هدایتی پیش از این مالک باشگاه استیل آذین بود که با هزینه‌ای گزاف در فوتبال ایران حضور پیدا کرد و خیلی زود محو شد. این ثروتمند فوتبال‌دوست که اخیرا اعلام کرده بود می‌خواهد یک باشگاه اسپانیایی را بخرد و از سرمایه‌گذاری در فوتبال ایران دلزده شده، این روزها بار دیگر دست به جیب شده و برای تیم ملی و پرسپولیس خرج می‌کند.

او در کنار علی پروین، محمد رویانیان و امیر عابدینی یک گروه عجیب و نامتناسب را تشکیل داده‌اند که خواستار خرید باشگاه پرسپولیس هستند اما تخفیف می‌خواهند.

 در آخرین روزهای دی ماه هم  اسماعیل ایزددوست، مالک یک شبکه ماهواره‌ای با سفر به ایران،خود را مشتاق در اختیار گرفتن پرسپولیس معرفی ‌کرد و حتی گفت این قیمت برای پرسپولیس ارزان است اما مشخص نیست که چرا برای خرید باشگاه پا پیش نگذاشته است. حتی یک سایت خبری مدعی شد که گروهی شامل، شهرام جزایری متقاضی خرید باشگاه پرسپولیس شده‌اند که این بار جزایری، پرسپولیسی بودنش را تایید ولی عنوان کرد که اکنون در شرایط مالی مناسبی قرار ندارد و اساسا قادر به چنین کاری نیست.

جالب اینجاست که در باشگاه حریف، خبر خاصی نیست و اگر هم سرمایه‌داری مایل به خرید استقلال باشد لااقل خبرش به رسانه‌ها نرسیده است. اما آیا با پیدا نشدن خریدار شرایط واگذاری تغییر خواهد کرد؟ جواب مسوولان فعلا منفی است.

 

“از قدرت سیاسی استقلال و پرسپولیس می‌ترسند”

معاون وزیرامور اقتصادی و دارایی و رییس کل سازمان خصوصی سازی معتقد است که “در بحث عرضه و تقاضا خیلی طبیعی است که در مزایده اول یا حتی چند مزایده به نتیجه نرسیم و دراین حوزه موضوع عجیبی نیست، در این شرایط باید بین عرضه و تقاضا تعادلی ایجاد کرد تا در نقطه‌ای به هم نزدیک و تفاهم ایجاد شود”. او گفته است که “دراین شرایط اگر خریداری پیدا نشود، صبر می‌کنیم تا بازار کشش لازم را پیدا کند و سپس نسبت به برگزاری مزایده و واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس اقدام می‌کنیم” اما در عین حال این را هم اضافه کرده که اگر موضوع تا قبل از تیرماه ۹۴ “ختم به خیر” نشود، بحث انحلال این دو باشگاه پیش خواهد آمد.

شرایط در مزایده اول به این صورت بود که خریدار می‌بایست ۴۰ درصد کل قیمت را نقدا پرداخت و باقیمانده ۲۹۰ میلیارد تومان را در چهار قسط ۶ ماهه پرداخت کند. به گفته جعفر سبحانی، مشاور کل رییس سازمان خصوصی‌سازی ممکن است کل قیمت درصد کمی پایین بیاید اما تغییر اصلی در شرایط تسهیلات خواهد بود مثلا اینکه بگویند ۳۰ درصد پیش پرداخت شده و مابقی اقساط باقیمانده طی سه سال از متقاضیان دریافت شود.

گروه پروین-هدایتی پیش از این اعلام کرده بودند حاضر نیستند بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان بابت خرید پرسپولیس بدهند و تنها ۲۰ درصد یعنی حدود ۴۰ میلیارد تومان را در ابتدا پرداخت خواهند کرد.

مصطفی ‌هاشمی‌طبا که سابقه ۸ سال ریاست سازمان تربیت بدنی و همچنین ریاست کمیته ملی المپیک را در کارنامه دارد، از منتقدان این مزایده است. او در گفت‌وگو با روزنامه شهروند تاکید کرده که این نوع واگذاری غلط و غیرقانونی است چرا که این دو باشگاه ورشکسته هستند و شرکت ورشکسته را هم نمی‌توان فروخت.

او ضمن غیرقانونی دانستن شرط تایید صلاحیت برای متقاضیان خرید، گفته است: “ابهام‌های زیادی که در شرایط این دو باشگاه موجود است،‌ باعث شد هیچ‌کس جلو نیاید. همین حالا چند زمین را در آگهی‌ها درج کرده‌اند که روی برند باشگاه‌ها به فروش می‌رسد اما تا جایی که من می‌دانم هیچ‌کدام از آنها سند ندارند و زمین بدون سند را هم نمی‌توان فروخت! در ضمن بازدهی اقتصادی این باشگاه‌ها زیر صفر است و بخش خصوصی امیدی ندارد که جلو بیاید. دایم هم می‌گویند که این باشگاه‌ها ۳۰‌میلیون هوادار دارند. اگر ۳۰‌میلیون هوادار واقعی هستند،‌ نفری ۱۰‌هزار تومان به حساب باشگاه بریزند تا مشکل حل شود اما این مسائل فقط در حد حرف است.”

نکته قابل توجه سخنان او آن‌جاست که تاکید کرده: “قطعا این واگذاری به این زودی‌ها صورت نمی‌گیرد و تعیین تاریخ دیروز نیز فقط برای این بود که بگویند ما قصد داشتیم این کار را انجام دهیم اما خریدار نبود. به نظرم اصلا مسئولان دلشان نمی‌خواهد این دو باشگاه را واگذار کنند و به این تعیین تاریخ‌ها نیز نباید توجه کنیم.”

این مدیر سابق ورزشی و مشاور فعلی وزیر ورزش درباره دلایل عدم تمایل مسوولان به واگذاری استقلال و پرسپولیس گفته: “یک طرز فکری از گذشته در میان دولتی‌ها وجود داشته که با برند این دو باشگاه می‌توان کارهای سیاسی کرد و حتی در رأی مردم نیز تاثیرگذار بود. مثلا این‌طور تصور می‌شود که شخص یا مجموعه جدیدی که پرسپولیس یا استقلال را خریداری می‌کند،‌ قدرت سیاسی پیدا کرده و می‌تواند حتی در رأی مردم هم تاثیرگذار باشد”.