پیروی از فقیه بی هوس و نخواندن روزنامه

نویسنده
مهناز ملکوتی

» نصایح قرائتی به روحانیون

در ادامه اظهارات عجیب و پی در پی برخی چهره های روحانی وابسته به جمهوری اسلامی و نزدیک به آیت الله خامنه ای،محسن قرائتی از مبلغان معروف مذهبی اعلام کرد “فیلم و روزنامه باعث رشد نمی شود.”

قرائتی که همه پنجشنبه های بعد از انقلاب با یک قلم گچ و تخته روی تلویزیون جمهوری اسلامی ظاهر می شود، این بار به مبلغان مذهبی استان گلستان چنین توصیه کرد: “در موضع گیری های سیاسی و… خود حجت را فقیه عادل بی هوس در نظر بگیرید، حزب و… برای ما حجت نیست، فقیه عادل و بی هوس حتی اگر راهش غلط هم باشد حجت دارد.”

به گفته قرائتی “مبلغان باید به دختران جوان و نوجوان توجه بیشتری کنند و آنان را به عنوان جامعه هدف در نظر بگیرند.”

وی در بخش دیگری از سخنان خود که به صورت گزینشی در رسانه ها منتشر شده به مضر بودن فیلم و روزنامه برای روحانیون اشاره کرد و خطاب به آنها گفت: “راه رشد شما اینست که فیلم نبینید، من از ابتدای انقلاب فیلم ندیده ام و روزنامه هم نمی خوانم، روزنامه باعث به روز شدن علم شما نمی شود بلکه تفسیر بخوانید، من نه فیلم دیده ام و نه روزنامه خوانده ام اما ۴۰ کتاب نوشته ام.”

اگرچه مشخص نیست فیلم های پیش از انقلاب چه محاسنی داشته که قرائتی پس از انقلاب و اسلامی شدن سینما در ایران دیگر فیلم نمی بیند اما اظهارات او در این باره پیش از این نیز تکرار شده است.

قرائتی پیش از این در جمع کتابداران هم گفته بود که “من شما را نمی‌شناسم ولی می‌دانم حقوقتان کم است دوم اینکه آدم‌های خوبی هم هستید، سوم اینکه گزینش هم شده‌اید، اما زیر همین سقف از شما می‌خواهم نذر کنید یک دوره کامل تفسیر قرآن را مطالعه کنید. شما به هیچ کتابی نیاز ندارید و قرآن برای شما کافی است. من ۳۳ سال در صدا و سیما هر پنجشنبه برنامه داشتم و یک شب هم این برنامه تعطیل نشده است هیچ کتابی هم مطالعه نمی‌کنم اگر شما تفسیر قرآن را بخوانید بی‌نیاز می‌شوید، هر چه که بخواهید در قرآن هست.”

وی همچنین با انتقاد از مطالب کتاب های درسی دانش آموزان بسیاری از آنها را مضر دانسته و گفته بود: “ خیلی از اطلاعاتی که در کتاب‌های دانشگاهی و کتاب‌های مدارس آمده است لغو و بیهوده است مثلا به بچه‌های ما چه ربطی دارد که کوه هیمالیا چند متر است، به شما چه، پدرت بالای کوه هیمالیا رفته؟ مادرت بالای کوه هیمالیا رفته؟ خودت می‌خواهی بروی؟ یا اینکه تاریخ سلجوقیان چه ربطی به بچه ما دارد.”

قرائتی سپس در تعریف از خود گفته بود: “من در یک سال یک ساعت هم روزنامه نمی‌خوانم، کمبود هم ندارم. خلاصه اخبار کافی است. من ۳۰ سال معاون وزیر بودم، اما کاری به وزیرها نداشته‌ام. اصلا بعضی وزیرها آمدند و رفتند و من ندیدمشان. مثلا آقای فرشیدی چند سال وزیر بود و من یک بار هم ندیدمش.”

رییس ستاد اقامه نماز در یکی از دیگر اظهارات جنجالی خود اظهار کرد: “مثلا در یکی از آیات قرآن آمده است بدترین صدا، صدای خر است حالا اگر شما این را به یک نفر در کانادا یا آمریکا نشان دهید می‌گوید این بود دین شما که می‌گوید صدای خر بدترین صدا است؟ اما همین خودش یک پروژه علمی است. شما بزرگترین دکترهای اعصاب را دعوت کنید تا بر روی تأثیر صدای همه موجودات روی اعصاب انسان آزمایش کنند و آن‌گاه نظر بدهید.”

 

دعوت به صیغه

سخنرانی قرائتی یک بار دیگر در اوایل مهرماه و همزمان با بازگشایی دانشگاه ها هنگامی جنجالی شد که وی دانشجویان پسر را به ازدواج با زنان بیوه تشویق کرد. “مسئله ازدواج موقت به این معنا نیست که دخترها در محیط دانشگاه صیغه شوند. در گذشته از سوی دادستان تهران اعلام شد ۵۰۰ هزار زن جوان بیوه در کشور وجود دارد، شاید اکنون تعداد این زن‌ها به یک میلیون نفر رسیده باشد، در این زمینه این زن‌ها چه راهکاری برای اینکه به گناه نیافتند، باید در پیش گیرند؟ آیا باید همه این افراد خودشان را حفظ کنند؟ یا اینکه باید گناه کنند و بسوزند و بسازند؟ ازدواج موقت تنها راه زنان بیوه است؛ در عین حال روشی است برای به گناه نیفتادن پسران دانشجو.”

وی در عین حال از مسوولان وزارت علوم خواسته بود تا در دانشگاه ها فضایی ایجاد کنند که دخترها و پسرها از هم جدا شوند چرا که “با این جدا سازی چندین میلیون گناه کم می شود”.

 

عجایب روحانیت

دیگر روحانیون جمهوری اسلامی نیز به مناسبت های سیاسی یا اقتصادی سخنانی از این دست گفته اند که سوژه رسانه ها یا پیامک های ایرانی ها شده است.

امام جمعه خوانسار از این جمله است که در خطبه های نماز جمعه آن شهر با اشاره به افزایش قیمت دلار گفته بود: “امریکا لازم نیست ایران را تحریم کند، فکری به حال دلار خودش بکند که هر روز گران می شود.”

حجت الاسلام امیر رشت بری امام جمعه خلخال هم در واکنش به ساخت فیلمی که گفته می شد به پیامبر اسلام توهین کرده، گفت: “مردم خلخال با تحریم ۴۸ ساعته گوگل ۴۰۰ میلیون دلار به این سایت آمریکایی صدمه وارد می‌کنند.”

همچنین احمد میرعمادی امام جمعه خرم آباد نیز پس از رسیدن قیمت مرغ به هر کیلو ۸ هزار تومان اظهار کرد: “مرغ همان پرنده ای است که نا فرمانی حضرت نوح پیامبر خدا را کرد که خدا بال پرواز کردن را از او گرفت، به نظر من خوردن گوشت مرغ مکروه می باشد. مخصوصاً زمانی که دین اسلام با خطر کفار مواجه شود که دیگر حرام بودن آن قطعی است.”

سال گذشته نیز سید محمد سعیدی امام جمعه قم در مدح رهبر جمهوری اسلامی گفته بود: “وقتی که مادر رهبر معظم انقلاب حامله شدند به رهبر عزیز، زمان ولادت رهبر انقلاب که رسید، در منزل به من یعنی خواهر آیت الله خامنه ای خواهر ناتنیشون گفتند برید سراغ قابله، گفت من رفتم سراغ قابله و قابله را اوردم منزل، حالا می خواد رهبر انقلاب متولد بشه. گفت ماها را از اطاق بیرون کردند قابله توی اطاق داشت زمینه تولد این فرزند جدید را فراهم کرد گفت یک مرتبه دیدم صدای قابله بلند شد که: «علی نگهدارت باشه» این تعبیره. گفت درو بازکردیم آمدیم تو گفتیم چی شد گفت که این آقا، یعنی مقام معظم رهبری وقتی که می خواست از بدن مادر خارج بشه گفت یا علی.”

وی بلافاصله پس از انتشار گسترده این سخنان از تولیت حرم معصومه در قم برکنار شد و علی اکبر ناطق نوری رییس دفتر بازرسی آیت الله خامنه ای یکسال بعد از توبیخ وی خبر داد و گفت: “کسی که گفته آیت الله خامنه ای به دنیا آمده، گفته یا علی مزخرف گفته. آقایی که این حرف را زده توبیخ شده. این حرفها ضد ولایت فقیه است و اینجا باید گفت مرگ بر ضد ولایت فقیه. این حرف ها توهین به رهبری است. ببینید چقدر این حرف موجب سوء استفاده قرار گرفت.”