انصراف پلیس از طرح امنیت اجتماعی؟

بهروز صمدبیگی
بهروز صمدبیگی

» برکناری سردار کارگر و نرمش‌های فرمانده ناجا

یک روز پس از اعتراف دور از انتظار فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی در شکست “گشت ارشاد”، سردار احمدی مقدم با تایید “تغییر رویکرد نیروی انتظامی” هرگونه “ پرخاشگری و رفتار تند” را محکوم کرده و از اخراج ۱۱۰۰ مامور پلیس متخلف خبر داده است. از سوی دیگر سردار کارگر، معاون اجتماعی ناجا و متولی تشدید اقدامات پلیس در طرح “امنیت اجتماعی” از این سمت برکنار شده است.

 

محکومیت پرخاشگری و رفتار تند

سردار اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی که در هفته نیروی انتظامی حضور پررنگی در مراسم دارد و پاسخگوی رسانه‌هاست، صبح روز دوشنبه نیز “دیدار مردمی” داشت. او با تاکید بر اینکه طرح “امنیت اخلاقی” نه تعطیل می شود و نه کاهش می‌یابد؛ از “نیاز به ارزیابی و نوسازی” سخن گفته و اینکه طرح‌های ناجا “باید تغییر کند.”

فرمانده ناجا اظهار امیدواری کرده با افزایش “ابعاد ایجابی و فرهنگی طرح امنیت اخلاقی” از اقدامات سلبی پلیس کاسته شود.

احمدی‌مقدم با تاکید بر اینکه “ پرخاشگری و رفتار تند در بحث گشت ارشاد قابل قبول نیست” گفته است: “تذکر و ارشاد در اجرای طرح امنیت اخلاقی اولویت اول است. هیچگاه ماموران نباید رفتار تندی از خود نشان دهند؛ ضمن اینکه تعداد پلیس زن بیشتری استخدام می‌شوند.”

فرمانده پلیس روز گذشته نیز عنوان کرده بود که طرح گشت ارشاد مطلوب این نیرو نیست و پلیس از روی اکراه در این حوزه مشغول است: “ناجا در اوقات مختلف ناگزیر به انجام طرح گشت ارشاد است. این طرح مطلوب ما نیست اما گاهی مجبور می‌شویم در برابر فردی که مورد تذکر قرار می‌گیرد و نسبت به این تذکر بی‌توجهی و بعضا با مامور ما نیز درگیر می‌شود واحدی را قرار دهیم که با وی برخورد کند حالا با هر اسمی مانند گشت انتظامی یا گشت ارشاد.”

او توضیح داده بود که “مسئله حجاب، مسئله‌ای دو طرفه است. ‌در میان این دو طرف نیروی انتظامی در حال کشش است. بخشی از جامعه که سر و صدای زیادی هم دارد و در بیان انتقادات خود از رسانه‌هایشان استفاده می‌کنند به طور مطلق یا نسبی با این طرح مخالفند اما بخش بزرگتری مخالف بی‌تحرکی ناجا در این حوزه هستند.”

احمدی‌مقدم برای اولین بار در سال‌های اخیر مصداق خاصی را برای بدحجابی در فصل زمستان عنوان نکرده و گفته است: “ما به نوع پوشش کاری نداریم اما به عدم‌رعایت‌ حداقل‌ها در پوشش کار داریم و مهم این است که هنجار شکنی صورت نگیرد. طبیعت فصل سرما این است که پوشش مردم افزایش پیدا می‌کند اما آن چیزی که نیروی انتظامی دارد آن است که تلاش می‌کنیم این برخوردها فصلی و موضعی نباشد.”

 

اخراجی‌های پلیس

فرمانده نیروی انتظامی همچنین خبر داده که ۲۰۰ مامور پلیس به دلیل رشوه، تبانی با مجرمان و مشکلات اخلاقی در سال ۱۳۹۰ اخراج شده‌اند و تعداد مجموع اخراجی‌ها ۱۱۰۰ پلیس بوده است. پرسنل اخراجی ناجا در سال ۱۳۸۹ پیش از این از سوی خود او، ۱۵۰۰ نفر اعلام شده بود.

احمدی‌مقدم می‌گوید: “در گذشته به دلیل عدم برخورد قاطع جرم رشوه در نیروی انتظامی وجود داشت که باعث این شده بود که چهره نامطلوبی از نیروی انتظامی شکل بگیرد. امروز با قاطعیت و شدت عمل میزان جرایم در نیروی انتظامی به حداقل کاهش یافته است. تبانی با مجرمان، رشوه و مشکلات اخلاقی سه تخلفی است که باعث طرد افراد از سازمان می شود. غیبت، فرار از خدمت، بازخرید کردن افراد از دیگر دلایل جدایی نیروها از پلیس است.”

سال گذشته او صراحت بیشتری در مورد این موضوع به خرج داده و گفته بود: “اگر فردی در سازمان نظر ناموسی نسبت به خانمی را داشت باید از سازمان اخراج شود. اگر فردی به ارباب رجوع فحش و ناسزا داد، این فرد را از سازمان بیرون می‌کنیم. چون پلیس باید الگوی اخلاق برای جامعه باشد و اگر کسی می‌خواهد به فرزند خود ادب و شئونات یاد دهد باید پلیس را به عنوان الگو معرفی کند و فردی که در سازمان فحش و ناسزای رکیک می‌دهد حتما باید اخراج شود.”

 

سردار کارگر، تنها تغییر ناجا تا انتخابات

از دیگر موارد مطرح شده از سوی فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی کاهش ۱۰ درصدی قتل در ۶ ماهه نخست امسال و راه‌اندازی پلیس کودک است. او همچنین از در راه بودن “طرح‌های امنیت انتخابات” سخن گفته و اینکه تا بعد از انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ تغییر و تحولی در ناجا صورت نخواهد گرفت.

این در حالی است که سردار بهمن کارگر، معاون اجتماعی ناجا از این سمت برکنار شده است و احمدی‌مقدم در مورد او به این توضیح اکتفا می‌کند: “به علت ارتقاء شغل و حضور در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس از نیروی انتظامی جدا شده و جانشین وی معرفی می‌شود.”

سردار کارگر، رییس دفتر سابق فرماندهی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که از حامیان و نزدیکان محمود احمدی‌نژاد است و در سفر سال ۸۶ به نیویورک او را همراهی می‌کرد، در مقام معاون اجتماعی فرماندهی ناجا دوره مدیریتی پرعتاب و خطابی را پشت سر گذاشت و او را عامل تشدید اقدامات پلیس در طرح امنیت اجتماعی می‌دانند.

او مبتکر کمیته‌های عملیات روانی بود که از جمله اقدامات آن می‌توان به پخش تصاویر چهره های مردم معترض به نتایج انتخابات از شبکه های مختلف صدا و سیما اشاره کرد. همچنین تصاویر مشابهی از معترضان حاضر در تجمعات روز عاشورای سال ۸۸ در ویژه نامه “امین جامعه” هفته‌نامه نیروی انتظامی منتشر شد و خواستار معرفی معترضان به نهادهای امنیتی و نظامی شدند.

کارگر همچنین در تابستان امسال از پخش فوتبال در سینماها با حضور زنان جلوگیری به عمل آورد که در جریان این اقدام دو سینما پلمب شد. لغو یک کنسرت موسیقی دارای مجوز با بازداشت گسترده افرادی که قصد شرکت در آن را داشتند، از دیگر اقدامات سرداری است که نیروی انتظامی را “خط مقدم مبارزه با فتنه” می‌نامید و بر “اقتدار و جدیت” این نیرو تاکید داشت.

حتی نمایندگان سینمای ایران در جشنواره‌های خارجی هم از گزند انتقادات او در امان نمانده بودند: “برخی از زنان هنرمند به جشنواره‌هایی مانند کن می‌روند و با کشف حجاب و لباس با مرد نامحرم دست می‌دهند. این فرد می‌تواند الگو باشد، ما انقلاب کردیم، چطور سینماگران صدای‌شان در این مورد در نمی‌آید آن وقت یک هنرمند وقتی راجع به زن در سینما اظهار نظر می‌کند، کلی سر و صدا ایجاد شده و صدای خیلی از این افراد در می‌آید اما چرا این زن که با این قیافه در جشنواره‌های خارجی حاضر می‌شود صدای هیچ سینماگری در نیامد. دختران و زنان ما باید از این افراد الگو بگیرند؟”

اشاره او به حضور لیلا حاتمی در جشنواره کن بود که البته لباسی کاملا پوشیده بر تن داشت. اما سردار کارگر به سینماگران هشدار می‌داد که “ادای اپوزیسیون را درنیاورند که مردم آن‌ها را سر جای‌شان خواهند نشاند.”

حالا معاونِ طرفدار “اقتدار و جدیت” ناجا تنها تغییر مدیریتی این نیرو در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری است و فرمانده ناجا هم از تغییر رویکرد سخن می‌گوید.