توبه کنید و برگردید

نویسنده
آرش معتمد

» روح الله حسینیان و حمله به طرح وحدت ملی

همزمان با تلاش برخی محافظه کاران میانه رو برای ارائه طرحی به منظور برون رفت نظام جمهوری اسلامی از بحران سیاسی، روح الله حسینیان حامی تندروی محمود احمدی نژاد باز به میدان آمد تا همان طور که روزگاری جانب سعید امامی را گرفته بود، امروز هم از همفکران وی حمایت کند و نشان دهد که وحدت ملی جایی در میان حامیان دولت احمدی نژاد ندارد.

روح الله حسنیان روز گذشته در حالی که خبرنگاران پارلمانی دیدگاه او رادر قبال طرح هاشمی رفسنجانی برای برون رفت از بحران سیاسی جمهوری اسلامی جویا می شدند، به جای پاسخ، از رئیس مجلس خبرگان رهبری خواست تا صداقت پیشه کند و دست از حمایت از متخلفین بردارد.

روح الله حسینیان که از او به عنوان “یار غار” سعید امامی، عامل اصلی قتل های زنجیره ای یاد می شود، در ادامه سخنانش از رفسنجانی پرسید: “ما با چه کسانی می‌خواهیم وحدت ملی داشته باشیم؟ با کسانی که کشور را به آشوب کشیدند؟”

اکبر هاشمی رفسنجانی تیرماه، در آخرین نماز جمعه ای که امامتش را برعهده داشت، با انتقاد شدید از بازداشت فعالین سیاسی اصلاح طلب تاکید کرده بود که جمهوری اسلامی با بحران سیاسی روبرو شده است و خبر از تهیه طرحی برای خارج کردن نظام سیاسی از وضعیت فعلی داده بود؛ همان طرحی که امروز گفته می شود روی میز آیت الله خامنه ای است. طرحی که حبیب الله عسگر اولادی، از سران حزب موتلفه و عضو مجمع تشخصی مصلحت دلایل پنهان ماندن جزئیات آن را  “گوش شنوای دشمن” دانسته است: “برخی چیزها را قبل از اینکه دوستان بشنوند، دشمنان می شنوند و ما نباید اسرار خود را وقتی که دشمنان گوش شنوایی بیشتر از دوستان دارند، انعکاس بدهیم.”

عسگر اولادی که  پس از انتخابات علی رغم تشبیه موسوی به بنی صدر کوشیده است در پاره ای  از موارد نقش ریش سفیدی را ایفا کند، بر خلاف حسینیان تنظیم کنندگان این طرح را افرادی خیر خواه لقب داده است. وی به همراه مرتضی نبوی، محمدرضا باهنر، مصطفی میرسلیم، حسین مظفر و غلامعلی حداد عادل شش محافظه کاری هستند که از انان به عنوان تنظیم کنندگان طرح هاشمی رفسنجانی نام برده می شود.

اما این سخنان برای روح الله حسینیان، مشاور سیاسی و امنیتی محمود احمدی نژاد که به عنوان یکی از تندرو ترین چهره های سیاسی جناح راست شناخته می شود، معنایی ندارد جز “طرحی انحرافی”. از دید او “افرادی که این طرح را مطرح کرده اند مجرمینی هستند که باید روزی به جرمشان رسیدگی شود.”

از دید حسینیان که چه در سال های دولت اصلاحات و چه پس از انتخابات مواضع نرمش ناپذیری علیه میرحسین موسوی و محمد خاتمی داشته، عدم تبعیت رهبران سیاسی جنبش سبز از آیت الله خامنه ای،”قانون گریزی” تلقی می شود و مستوجب مجازات است.وی که جزو معدود اصولگرایانی بود که علی رغم اختلافات شدید جناح راست برسر نامزدی احمدی نژاد بر لزوم وحدت اصولگرایان بر سر کاندیداتوری احمدی نژاد پایفشاری می کرد، همچنین نوک پیکان حمله خود را متوجه فرمانده سابق سپاه،محسن رضائی کرده و گفته است که او از هاشمی رفسنجانی خط می گیرد: “کسی مثل آقای رضایی که یک روز طرح دولت ائتلافی را در مقابل حکومت مطرح می‌کند، امروز از کجا خط می‌گیرد که باز دنبال وحدت ملی است.

روح الله حسینیان که پس از افشای قتل های زنجیره ای برای چند سالی ناچار مجبور به کوچ به حاشیه قدرت شده بود، با شرکت در انتخابات مجلس هشتم موفق شد در غیبت کاندیداهای رد صلاحیت شده اصلاح طلب به عنوان نماینده تهران به پارلمان راه یابد و بار دیگر در متن قدرت حضور یابد. از همین جایگاه است که او  اینک محسن رضایی را بازیچه دست دیگران توصیف می کند که با نپذیرفتن نتیجه انتخابات خود را “ضایع” کرده و نظام را زیر سوال برده است.

حسینیان که فارغ التحصیل مدرسه حقانی است و  از دهه شصت مناسب بالای قضائی و اطلاعاتی داشته، همچون دهه شصت و هفتاد که با اسم مستعار “خسرو” در دستگاه های امنیتی پروژه تواب سازی منتقدین جمهوری اسلامی را پیش می برد، اینک هم سخن از توبه می گوید: “کسانی که از زیر این پرچم رفته‌اند باید توبه کنند و به دامن جمهوری اسلامی بازگردند نه اینکه طلبکار باشند و بگویند که بیایید با ما مذاکره کنید.”


روح الله حسینیان در جریان محاکمه عبدالله نوری  (وزیر کشور دولت خاتمی و مدیر مسئول روزنامه خرداد) و غلامحسین کرباسچی ( شهردار سابق تهران) از اعضای هیات منصفه دادگاه بود. از او به عنوان یکی از گزینه های  اصلی تصدی گری وزارت اطلاعات در دولت جدید محمود احمدی نژاد نام برده می شد؛ اما این شغل به وی نرسید.