یازده کیلومتر زنجیر انسانی

نویسنده
یاسمین منطقی

» طرفداران موسوی بلندترین خیابان خاورمیانه را سبز پوش کردند

عصر روز دوشنبه 18 خرداد، به فاصله 4 روز تا برگزاری دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، هزاران تن از طرفداران میرحسین موسوی در خیابان ولی عصر، بلندترین خیابان خاورمیانه، زنجیره انسانی  سبز رنگی را برای تاکید بر حمایت از این کاندیدای اصلاح طلب به نمایش گذاشتند.

سایت نوروز گزارش کرد که “هزاران هزار نفر از حامیان میرحسین موسوی حلقه بزرگ سبز امید را از میدان تجریش تا راه‌آهن تشکیل دادند و با سر دادن شعارهای مختلف در حمایت از میرحسین موسوی، نسبت به تدارک نهادهای دولتی برای تغییر آرا و  خدشه دار کردن سلامت انتخابات هشدار دادند.”

 

“اگر تقلب شود، ایران قیامت شود”

در گزارشی دیگر، سایت اصلاح طلب یاری خبر داد که هزاران شهروند تهرانی در حالی که پوسترها و پلاکاردهایی  از موسوی در دست داشتند خیابان ولی عصر تهران را از میدان راه آهن تا تجریش  سبز پوش کردند. بنابر همین گزارش هواداران میر حسین موسوی در جریان تشکیل زنجیره انسانی در بلند ترین خیابان خاور میانه با دادن “اگر تقلب شود، ایران قیامت شود” نسبت به تحرکات محافل قدرت برای تقلب در انتخابات هشدار دادند.

بنابر گزارش ها شعارهایی چون “اگر تقلب نشه موسوی اول می‌شه” و”تقلبم اگر بشه موسوی اول می‌شه” از سوی گروهایی از هواداران موسوی که در این گردهم آیی شرکت کرده بودند سر داده می شد.

به گزارش خبرنگاران قلم‌نیوز رسانه اینترنتی ستاد انتخاباتی میر حسین موسوی: “هزاران تن از مردم تهران در یک همبستگی و همدلی سبز با حضور در بلندترین خیابان تهران ضمن اعلام حمایت خود را از میرحسین موسوی تاکید با سر دادن شعارها و در دست داشتن پلاکاردهایی حمایت خود را از نخست‌وزیر دوران پر افتخار دفاع مقدس علنی کردند.”

مردم حاضر با شعارهایی از جمله “مدعی عدالت،خجالت خجالت”، “رای ما یک کلام، نخست وزیر امام”، “موسوی موسوی حمایتت می کنیم”، “احمدی کم می‌آره ناموس وسط می‌آره”، “یا حسین میرحسین”، “موسوی با 30 میلیون، رییس‌جمهور ایرون” و ”محمود زور نزن، مصلی پر نمی‌شه” به حمایت از کاندیدای مورد علاقه خود پرداختند.

در این زنجیره سبز انسانی که دو سوی خیابان ولیصر را پر کرده بود گروهی مردم با اشاره به دروغ های انتخاباتی محمود احمدی نژادبه طور  گروهی می‌گفتند: “بگم ؟!” و گروه مقابل پاسخ می‌دادند: “بگو بگو، اما دیگه دروغ نگو.”

 

دروغ ممنوع!

بنابر این گزارش زمانی که دسته‌ای از حامیان احمدی‌نژاد با موتور های خود در خیابان ولیصر حضور یافتند و شعارهایی تند علیه موسوی سر دادند، حامیان موسوی بدون هرگونه پاسخ متقابل فقط شعار دادند: “احمدی بای بای، احمدی بای بای.”

حاضران در زنجیره سبز مردم تهران که به شکل چند ردیفه درخیابان ولیعصر تشکیل شده بود، با در دست داشتن پلاکاردهایی، رعایت “ادب” از سوی دولتمردان را خواستار شدند. در برخی از این پلاکاردها نوشته شده بود: “دروغ ممنوع” و “ادب مرد به ز دولت اوست”.

هواداران موسوی همچنین در مقابل ساختمان خبرگزاری جمهوری اسلامی ایرنا که به رغم دولتی بودن و ممنوعیت حمایت سازمان های دولتی از کاندیداهای خاص به رسانه تبلیغاتی احمدی نژاد تبدیل شده است، شعار سر می دادند: “ایرنا حیا کن، موسوی رو رها کن.”

ستاد اصلاح‌طلبان حامی موسوی با همکاری “پویش حمایت از خاتمی و موسوی” (موج سوم)، ستاد ملی جوانان 88، ستاد کوشک، ستاد هاتف، کمیته جوانان و دانشجویان ستاد مهندس موسوی و دانشجویان دانشگاه‌های صنعتی شریف، تهران، صنعتی امیرکبیر، علم و صنعت و هنر تهران این زنجیره انسانی را روز دوشنبه در حمایت از موسوی تشکیل دادند. این گروه ها پیشتر اعلام کرده بودند که “به منظور شکستن فضای تبلیغاتی کاذب در سطح شهر تهران و ایجاد نشاط، امید و انگیزه بیشتر در بین حامیان جوان میرحسین موسوی، زنجیره انسانی «مسیر سبز امید» را از میدان راه آهن تا میدان تجریش در خیابان ولی عصر تهران تشکیل می دهند.”

 

افشای بخشنامه سپاه

 

حضور هزاران شهروند تهرانی در زنجیره انسانی و سبز امید در حمایت از میرحسین موسوی امتداد خیابان ولی عصر تهران روز گذشته در حالی صورت گرفت که نزدیکان محمود احمدی نژاد نیز در مصلای تهران تجمعی در حمایت از او تشکیل دادند.

ساعتی پیش از برگزاری این تجمع اما سایت تابناک نزدیک به محسن رضایی متن بخشنامه یکی از فرماندهان سپاه پاسداران را منتشر کرد که در آن خواستار انتقال چند هزار تن از پرسنل سپاه با لباس شخصی به عنوان حامیان احمدی نژاد به مصلای تهران شده بود.

این در حالی بود که محمود احمدی نژاد در تجمع انتخاباتیش در مصلای تهران حاضر نشد و نزدیکان وی اعلام کردند که به خاطر “تراکم جمعیت” نتوانسته در این تجمع سخنرانی کند.

اصلاح طلبان در روزهای اخیر خواهان برگزاری تجمع بزرگ حامیان موسوی در ورزشگاه یک صد هزار نفری آزادی شده بودند اما به آنها اجازه برگزاری این مراسم داده نشد. مصلای تهران نیز به رغم در اختیار قرار دادن امکاناتش به ستاد احمدی نژاد، اعلام کرد که اجازه برگزاری تجمع هواداران موسوی را نمی دهد.