«آقا» آزرده دل است، احمدی نژاد رازدار

بهرام رفیعی
بهرام رفیعی

» اختلاف ها در حاکمیت دوگانه

با اینکه محمود احمدی نژاد بالاخره حاضر شد در جلسه هیات دولت شرکت کند تا رسانه های وابسته به حکومت این طور وانمود کنند که اختلافی بین رییس دولت و رهبرجمهوری اسلامی وجود ندارد، اما حرفهای او و همچنین منصوبان و نزدیکان آیت الله خامنه ای نشان می دهد رابطه رهبر جمهوری اسلامی و رئیس جمهورش همچنان تیره است.

محمدحسین صفارهرندی مشاور کنونی فرمانده کل سپاه پاسداران دیروز طی مراسمی در شهر شیراز با اشاره به اختلافات اخیر بین دولت و رهبرجمهوری اسلامی گفت:“رهبری انقلاب از برخی نامردی‌‌ها آزرده دل است اما شأن رهبری ایجاب می‌کند که وحدت اسلامی را بالاتر از دل‌آزرده خود بدانند.”

وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی که از سوی محمود احمدی نژاد در واپسین روزهای عمر دولت نهم از وزارت برکنار شد،با تایید ضمنی وجود حاکمیت دوگانه در کشور، افزود:“حضرت آقا با وجود تمام ناملایماتی که دل اهل ولا را به درد می‌آورد، جامعه را به سکوت فرا می‌خوانند و اجازه نمی‌دهند پیش روی چشم‌های نامحرم حاکمیت دوگانه به نمایش گذارده شود.”

سردبیر پیشین روزنامه کیهان همچنین تاکید کرد که “ خداوند امامت و ولایت را برای نظامندی شدن فرهنگ قرار داد؛ برای اینکه هر کس مکتبی راه نیندازد تا در دین خدا انحراف ایجاد کند. فرهنگ عمومی باید مبتنی بر نگرش ولایت در جامعه حاکم شود بنابراین هر کس بخواهد حرف‌های من‌درآوردی طرح کند، خودش را در مکتب امامت و ولایت تعریف نکند.”

وی سپس اضافه کرد:“اطاعت از رهبر وسیله‌ای برای شکست نفاق و چند‌دستگی است بنابراین در چنین فضایی کسی نمی‌تواند قهر کند و برای خود دکان جدیدی راه بیندازد. برخی پشت ولایت سنگر گرفته تا اسلام را هدف بگیرند و برخی از حاشیه‌نشینان بزرگان از جاهای دیگری پیام می‌گیرند تا علیه ولایت فقیه حرف بزنند.”

او همچنین با اشاره به اینکه بزرگان کشور باید مراقب حاشیه های خود باشند، تصریح کرد:” بزرگان بدانند اگر کسی روزی از آنان در برابر و تقابل با مرکزیت نظام تعریف کند، شیطان مجسم است.علامت و رمز سلامت ولایت‌پذیری در تبعیت از نظرات رهبری است و کسانی که خودشان را به ولایت منتسب می‌کنند، باید در برابر حرف‌های رهبر کوتاه بیایند.”

هر رهبری نیازمند است

ازسوی دیگرخبرگزاری های جمهوری اسلامی و صدا و سیما، روز و شب یکشنبه در انتشار  سخنان محمود احمدی نژاد در جلسه هیات دولت ،این جمله او را برجسته کردند که” دولت تا آخر پای پرچم ولایت فقیه ایستاده است و وظایف خود را به‌طور کامل انجام خواهد داد….. رهبر معظم انقلاب در طول دوره ریاست‌جمهوری بنده، همواره با روشن‌بینی، هوشمندی و دقت هرچه تمام‌تر کمک، مدیریت و هدایت می‌کنند و دولت همیشه از رهنمودهای ایشان بهره برده و البته هر اختلافی هم در چارچوب اندیشه و نظام ولایت فقیه قابل حل می‌باشد.“”

اما این همه حرفهای محمود احمدی نژاد نبود؛مهمترین بخش از حرفهای رییس دولت  از سوی رسانه ها مورد توجه قرار نگرفت تا اختلاف کمرنگ تر جلوه کند. احمدی نژاد در این جلسه  این را هم گفته بودکه” اعتقاد و باور من این است که یک رییس‌جمهور قوی و مقتدر موجب عزت رهبری، کشور و به‌خصوص ملت می‌باشد. یک رییس‌جمهور قوی می‌تواند بایستد، سپر باشد، دفاع کند، امور کشور را پیش برده و موجب عزت کشور شود. «هر رهبر و مدیر جامعه‌ای نیز نیازمند بازوان پرتوان است»، تجربه تاریخی حاکی از آن است که حتی زمانی که بالاترین شخصیت‌های اعتقادی ما فاقد بازوان پرتوان بودند، اراده و منویات آنها روی زمین باقی ماند و جاری نشد.”

احمدی نژاد در این جملات به دو نقطه قوت یک رییس دولت اشاره و در مقابل بر نیاز «رهبری» به چنین فرد قدرتمندی تاکید کرده است.

وی همچنین در پایان این جلسه درباره دلایل غیبت چندروزه خود نیز گفت که”البته دورکاری و خانه‌نشینی چند روزه دلایلی دارد که این دلایل را در دل خود نگه می‌دارم چون بسیاری از حرف‌ها باید در دل انسان باقی بماند اما از خدای بزرگ می‌خواهم ملت، کشور، رهبر و انقلاب را تا حرکت آخر محفوظ بدارد.”

سابقه دل آزردگی آقا

محمدحسین صفارهرندی در حالی از «دل آزردگی» آیت الله خامنه ای از ماجرای عزل و ابقای حیدر مصلحی خبر می دهد که نزدیکان رییس دولت پیش از این از «دل شکستگی» رهبر جمهوری اسلامی در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال 88 و آن هم به علت توهین به محمود احمدی نژاد خبر داده بودند.

در آن دوره رسانه های وابسته به اصولگرایان به نقل از جعفر فرجی، که او را نماینده محمود احمدی نژاد در دیدار نمایندگان کاندیداها با آیت الله خامنه ای پس از انتخابات 88 معرفی کرده بودند، در شرح این جلسه نوشتند: “ آقای طلایی نیک(از فعالان ستاد انتخاباتی محسن رضایی) نزدیک به خروجی در جلو رفتند و به آقا گفتند: آقا در این مدت به بزرگان خیلی توهین شد و شخصیت بزرگان نظام در تلویزیون مستقیماً تخریب شد و…. شما نظرتان چیست؟ آقا در حالیکه داشتند خارج می شدند گفتند: بله، بنده هم مانند همه مردم از تلویزیون برنامه های انتخاباتی را می دیدم. واقعاً وقتی می دیدم درست جلوی دید مردم به رئیس جمهور قانونی کشور مدام می گویند دروغ گو، دروغ گو! دلم می‌شکست.”

 ”دل شکستگی” رهبر به علت توهین به “رییس جمهور قانونی کشور” در مدتی کمتر از دوسال در حالی به “دل آزردگی”  تبدیل شده است که آیت الله خامنه ای در  ماجرای اختلاف با محمود احمدی نژاد خود را  چند بار “حقیر” خواند.

او شنبه پیش در دیدار با گروهی از مردم استان فارس با اشاره به اختلاف اخیر بر سر ماجرای عزل وزیر اطلاعات گفت:” بنده‌ی حقیر هم طبق اصول بنا ندارم در کارها و تصمیمهای دولت وارد شوم. خب، مسئولیتها در قانون اساسی مشخص است؛ هر کس مسئولیتی دارد؛ مگر آنجائی که احساس کنم یک مصلحتی دارد تفویت میشود؛ مثل اینکه در همین قضیه‌ی اخیر اینجوری بود.”

آیت الله خامنه ای در قسمتی دیگر از همین اظهاراتش نیز گفته بود:” دستگاه بحمداللَّه دستگاه مقتدری است، مسئولین مشغول کارشان هستند، رهبری هم که «بنده‌ی حقیر هستم با همه‌ی حقارت»، خدای متعال کمک کرده، ما در مواضع صحیحِ خودمان محکم ایستاده‌ایم. تا من زنده هستم، تا من مسئولیت دارم، به حول و قوه‌ی الهی نخواهم گذاشت این حرکت عظیم ملت به سوی آرمانها ذره‌ای منحرف شود.”

این برای اولین بار نیست که رهبر جمهوری اسلامی با چنین ادبیاتی سخن می گوید. او  بار اول  در جریان اعتراضات دانشجویان نسبت به تعرض خونین لباس شخصی ها و بسیجی ها به خوابگاه دانشگاه تهران در 18 تیر 78  و در زمانی که تهران به صحنه نزاع بین مردم و نیروهای انتظامی و امنیتی تبدیل شده بود، در جمع بسیجیان گفت:” اگر عکس مرا هم آتش زدند و یا پاره کردند، باید سکوت کنید. نیرویتان را برای آن روزی که کشور به آن نیازمند است، برای آن روزی که نیروی جوان و مؤمن و حزب‏الّلهی باید در مقابله با دشمن بایستد، حفظ کنید.”

دوم بار نیز او دوسال پیش در اولین نماز جمعه پس از انتخابات ریاست جمهوری 88 و در زمانی که اعتراضات گسترده مردمی آغاز شده و نیروهای نظامی و امنیتی چندین نفر از معترضان را کشته بودند، در 29 خرداد ماه در زمان دعا و با لحنی گریان گفت:” ای سید ما ، ای مولای ما،ما آنچه باید بکنیم انجام می دهیم؛آنچه باید هم گفت،هم گفتیم و خواهیم گفت. من جان نا قابلی دارم ، جسم ناقصی دارم، اندک آبرویی هم دارم؛ که این را هم خود شما به ما دادید.همه ی اینها را من کف دست گرفتم در راه این انقلاب و در راه اسلام فدا خواهم کرد ؛ اینها هم نثار شما باشد.”

در هر دوی این موارد نیز پس از  اظهارات آیت الله خامنه ای، ماموران نهادهای نظامی و شبه نظامی همچون سپاه پاسداران و بسیج وارد عمل شدند و کسانی را که موجب شده بودند آیت الله خامنه ای  اظهاراتی از این دست بیان کند «ضد انقلاب» خواندند و سرکوب کردند.

در روزهای اخیر نیز علاوه بر شدت گرفتن انتقادات مقامات ارشد سپاه پاسداران و بسیج از محمود احمدی نژاد و نزدیکانش، نشریات داخلی این نهادهای نظامی هم اختلاف دولت و رهبر بر سر عزل و ابقای وزیر اطلاعات را تلاشی برای “دو قطبی کردن” حکومت جمهوری اسلامی خوانده  و اعلام کرده اند که نزاع پس از این تحت عنوان “انقلابی با ضد انقلاب” صورت خواهد گرفت.