بالا گرفتن حمله، برای صدور فرمان شلیک

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» دستبند بر دست های مشایی؟

آنچه که اصول‌گرایان “جریان انحرافی” می‌نامند، تبدیل به سوژه اصلی حمله به احمدی‌نژاد شده؛حمله ای که در آخرین ساعات شب گذشته با پخش خبر تایید نشده دستگیری رحیم مشایی توسط نیروهای اطلاعاتی ابعادی دیگر  گرفت. گفته می شود حملات این دوروز با هدف زمینه سازی برای این دستگیری انجام شده و قرارست خبر دستگیری مشایی در روزهای آینده اعلام شود.

در ۴۸ ساعت گذشته از یک سو خبر محرومیت ۴ ساله حمید بقایی ـ که اکنون برصندلی رحیم‌مشایی در نهاد ریاست‌جمهوری تکیه زده ـ از خدمات دولتی منتشر شده و از سوی دیگر شایعه دستگیری رحیم مشایی آن هم در حالیکه به وی دستبند زده بودند. برخی منابع هم خبر از آن داده‌اند که به زودی حکمی مشابه حکم بقایی برای یکی دیگر از مقامات صادر خواهد شد. پیش از این اعلام شده بود این حکم برای محمدرضا رحیمی، معاون اول احمدی‌نژاد صادر شده اما مقامات قضایی آن را تکذیب کردند.

در همین حال هنوزبحث بر سر افرادی که به اتهام جاسوسی بازداشت شده‌اند، ادامه دارد. بر اساس اخبار سایت های داخلی این افراد در پست‌های مختلف و مهم مشغول به کار بوده‌اند.

 

جریان‌سازی فارس

خبرگزاری فارس ـ نزدیک به سپاه پاسداران و نیروهای امنیتی ـ مجموعه مصاحبه‌هایی ترتیب داده است که درآن از افراد مختلف درباره “جریان انحرافی”، نظرخواهی می‌کند.

آیت‌الله مهدوی‌کنی، رییس مجلس خبرگان، در همین زمینه گفته است: “جامعه روحانیت مبارز در برابر جریان انحرافی که اقدامات ایذایی انجام می‌دهد، برنامه خواهد داشت، ولی باید گفت که این جریان موفق نخواهد شد”.

سخنان مهدوی‌کنی همزمان با آن مطرح شده که برخی سایت‌های اصول‌گرا اعلام کرده‌اند قرار است به زودی “منشور وحدت اصول‌گرایان” از سوی جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منتشر شود. سایت اصول‌گرای فردا نوشته است که این منشور “منشوری برای وحدت و در عین حال کوتاه کردن دست منحرفان” خواهد بود.

به گزارش فردا یکی از دلایل حذف جریان حامی رحیم‌مشایی این بوده که “این جریان پیش از این گفته بود اصولگرایی در انتخابات آینده حذف خواهد شد و بدین ترتیب خط خود را از جریان اصیل اصولگرایی جدا و راه میانبر دیگری را برای رسیدن به مقصود نهایی خود برگزید. راهی که در آن، مخالفت و ابراز نارضایتی مراجع و بزرگان جریان راست را برانگیخت”.

در همین حال علی فلاحیان، وزیر پیشین اطلاعات نیز این چنین سخن گفته است: “جریان انحرافی اطلاعات خود را از ارواح خبیثه می گیرد و از طرق غلط و شیطانی رایج در برخی کشورها مانند هند بهره می برد که قطعا باید برای جلوگیری از ترویج این افکار در جامعه با آنها قاطعانه برخورد کرد”.

وی درباره شکل برخورد با این گروه اضافه کرده: “نحوه برخورد با شبکه‌های انحرافی نهادهای متولی متناسب با شرایط و وضعیت این گروه‌ها برخورد می کنند اما برخورد باید محکم و قاطع باشد؛ چرا که یقینا بسیاری از مردم که در زندگی خود دچار ناکامی می‌شوند، متوسل به شیوه‌های ترویجی این جریان می‌شوند”.

 

خالی کردن پیرامون رحیم‌مشایی

در حالی که در دو هفته گذشته حدود ۲۵ نفر از نزدیکان اسفندیار رحیم‌مشایی -ـ و از جمله حداقل ۲ کارمند نهاد ریاست جمهوری ـ بازداشت شده و برخی از آن‌ها به جاسوسی نیز متهم شده‌اند، محسنی‌اژه‌ای سخنگوی قوه قضاییه، خبر صدور حکم برای حمید بقایی را تایید اما اضافه کرد تا زمان قطعی شدن حکم بقایی، وی می‌تواند در سمت خود به کار ادامه دهد. گفته می‌شود که فعالیت‌های داود احمدی‌نژاد در صدور چنین حکمی برای بقایی بی‌تاثیر نبوده است.

سخنان اژه‌ای در حالی بیان می‌شود که رسانه‌هایی ـ هم‌چون الف ـ نـزدیک به احمد توکلی ـ اعلام کرده بقایی پس از صدور این حکم آن را نپذیرفته و حکم را به دیوان عدالت اداری ارجاع کرده اما دیوان عدالت اداری این حکم را تایید کرده است.

در همین حال وب‌سایت فردا به نقل از یک منبع آگاه نوشته است که “یکی دیگر از مقام های بلند پایه دولت نیز با محکومیتی مشابه بقایی مواجه است. پرونده های متعددی از این مقام مسئول توسط نهادهای نظارتی در دست بررسی است”.

در همین حال وب‌سایت ندای انقلاب نوشته است: “یکی از نزدیکترین چهره ها به لیدر جریان انحرافی… که اخیرا حکمی در مورد او نیز صادر شده… اعلام داشت:این رفتار در شان ما نبود ونمی بایست مارا باهمان چوبی که فتنه گران را می راندند، می آزردند، این تصمیمات صحیح نیست ونباید طرح برخورد وحذف ما را در برنامه قرار دهند”.

 

دامنه گسترده فساد مالی

 پیش از این هم برخی وب‌سایت‌های اصول‌گرا با انتشار اخبار مختلفی پرده از فساد مالی گروهی که آن را جریان انحرافی می‌نامند، برداشته بودند. الف خبر از رانت‌های ویژه شرکتی با نام سمگا داده و یک نماینده مجلس اعلام کرده بود این گروه قصد ورود به صنعت خودروسازی را داشته است. در همین حال برخی رسانه‌ها نیز نوشته بودند در معامله گروه خودروسازی سایپا نیز حامیان رحیم‌مشایی با اعمال نفوذ این شرکت را در اختیار گرفته‌اند.

از سوی دیگر وب‌سایت شفاف ـ نزدیک به محمدباقر قالیباف ـ نیز در سلسله گزارش‌هایی مدعی شده بود رحیم‌مشایی با فردی با نام پانته‌آ فیوضی رابطه داشته و وی از این طریق موفق شده در جزیره کیش یک پروژه بزرگ را در اختیار بگیرد.

اکنون وب‌سایت مشرق با انتشار گزارشی اعلام کرده است: “پیگیری هااز تنوع فعالیتهای اقتصادی جریان انحرافی و حضور پررنگ و بدون سر و صدای حلقه اول وابسته به این جریان در بانک های به ظاهر خصوصی حکایت دارد… از جمله نکات قابل توجه در این بانک مدعی «ارزش ها» حضور «احمد صابری ظفرقندی» مشاور و مدیرکل دفتر اسفندیار رحیم مشایی به عنوان «رییس هیات مدیره» می باشد. وی یکی از معدود کسانی است که از سوی مشایی مجاز به امضای اسناد و نامه ها از طرف مشایی می باشد”.

اما نیمه های دیشب اخبار حاکی از خالی کردن پیرامون مشایی و نزدیک شدن به خود وی بود؛ دستگیری. بر اساس این اخبار تایید نشده “با وی هنگام دستگیری به صورتی توهین آمیز برخورد کردند و به او دستبندزدند”. محمود احمدی نژاد هنوز واکنشی به این حملات، احکام و احتمال دستگیری مشاور اول خود نشان نداده است.