راه خوارج را نروید!

نویسنده
حسین محمدی

» انتقاد نمایندگان مجلس از جریان حامی مصباح:

یک هفته پس از یادداشت یکی از اعضای سپاه پاسداران علیه مصباح‌یزدی٬ برخی از نمایندگان مجلس از گروه وابسته به وی خواست که “فرافکنی نکند و راه خوارج را نرود”.

هم‌زمان شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی هم با صدور بیانیه‌ای٬ این گروه نزدیک به مصباح‌یزدی را عامل اصلی حمله به علی لاریجانی در شهر قم معرفی و این حرکت را سازمان‌دهی شده دانست.

منصور حقیقت‌پور٬ نایب رییس کمیسیون امنیت ملی٬ گفته است: “افرادی که در تولید ادبیات خشونت و یا در پاره‌ای از وقایع غائله ۲۲ بهمن قم نقش داشتند سعی می‌کنند با غوغا سالاری از پاسخگویی فرار و جرمشان را پنهان کنند… اگر روانبخش از سرشاخه‌های حلقه پرتو جرمی نداشته باشند چرا ناراحت و عصبانی  می‌شود و فرافکنی می‌کند قدری تامل کند و وقتی در دادگاه حاضر شد مباحث خود را مطرح کند و پاسخگوی سخنرانی شب قبل ازاتفاق ۲۲ بهمن خود باشد”.

واکنش وی به یادداشتی است که قاسم روان‌بخش٬ دبیر سیاسی هفته‌نامه پرتو و از نزدیکان مصباح‌یزدی٬ علیه گزارش مجلس از حادثه حمله به علی لاریجانی٬ نوشته بود.

حقیقت‌پور همچنین اضافه کرد: “هر زایمانی دردی دارد، ۲۵ سال است  گروه‌های فشار اقدامات خود سرانه‌ای را انجام می‌دهند بدون اینکه برخورد قاطعی با آنها بشود، گزارش  غائله ۲۲ قم به صورت شفاف چهره کسانی که پشت پرده این اتفاقات هستند وآن را مهندسی می‌کنند را نمایان کرد و بعد از آن نظام به دنبال برخورد اساسی و قاطع با این جریانات خودسر است تا یک بار برای همیشه پرونده این گونه اقدامات بسته شود”.

هم‌زمان حسین نقوی٬ سخنگوی کمیسیون امنیت ملی٬ هم در واکنش به یادداشت روان‌بخش چنین گفت: “رونمایی از پشت پرده حادثه قم، حلقه پرتو را عصبانی کرد… عوامل این حادثه به جای غوغاسالاری و فرافکنی بهتر است که به‌دنبال حل مشکلات عقیدتی و تفکری خود باشند. این گزارش، منافع عده ای را به خطر انداخته و رفتار و چهره پشت پرده آنها را افشا کرده است، از این‌رو این افراد برای غبارآلود کردن این فضا دست به فرافکنی می‌زنند”.

نقوی ادامه داد: “حلقه پرتو به‌عنوان یکی از عوامل اصلی بروز حادثه 22 بهمن قم از اقدامات صورت گرفته برای برملا کردن دست‌های پشت پرده این حادثه ناراحت و عصبانی بوده و برای فرار از این موضوع فرافکنی می‌کند”.

گزارش کمیته ویژه مجلس درباره حمله به علی لاریجانی در شهر قم، بعد از مدت‌ها بحث و اختلاف‌نظر پیرامون مفاد آن، نیمه مردادماه با حذف برخی نام‌ها در صحن علنی مجلس قرائت شد. این گزارش حاصل دو هزار ساعت کار کمیته‌ای مرکب از منصور حقیقت‌پور، جواد جهانگیرزاده، مهدی دواتگری و سیدحسین نقوی‌حسینی بود و متن کامل آن ۶۰۰ تا ۷۰۰ صفحه بود، که چون تحت عنوان محرمانه طبقه بندی شده، گزارشی در حد ۶-۷ صفحه برای قرائت در مجلس، تهیه و نام افراد هم از آن حذف شد. در این گزارش اقدامات گروه‌های خودسر در حمله به سخنرانی برخی مسئولان “ترور شخصیت” توصیف شده بود که “دست کمی از ترور فیزیکی” ندارد.

کمیته تحقیق در گزارش خود استانداری، سپاه پاسداران قم، اداره کل اطلاعات استان و فرماندهی انتظامی استان را به “بی‌توجهی، عدم ارائه اطلاعات لازم، فقدان پیش‌بینی و انگیزه یا عدم توانایی در شناسایی عاملان حمله” متهم کرده است.

قاسم روان‌بخش٬ دبیر سیاسی هفته‌نامه پرتو٬ که یکی از عوامل اصلی حمله به لاریجانی معرفی شده٬ با انتشار یادداشتی به گزارش مجلس پاسخ داده و آن را رد کرده بود. وی مدعی شده بود که بسیاری از مقام‌های سیاسی شهر قم٬ گرایش نزدیک به لاریجانی داشته‌اند و افراد نزدیک به مصباح یزدی هم نقشی در این حمله نداشته‌اند: “گزارش حادثه ۲۲ بهمن قم، کذب محض است و اعضای پرتو در آن نقشی نداشته اند. به نظر ما این ماجرا دقیقا شبیه ماجرای احمدی نژاد و فاضل لاریجانی، چیزی جز اتهام نیست”.

وی همچنین در جوابیه خود به رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی هم انتقاد کرده بود. مساله‌ای که با پاسخ این نهاد مواجه شد. این شورا در بیانیه خود٬ نوشت: “ادعاهایی با عناوین هشدارهای امنیتی و یا هشدارهای مسئولان و همچنین اصرار رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی به سخنرانی جناب آقای دکتر لاریجانی کذب محض و خلاف واقع است زیرا به زعم ادعاهای واهی و دروغین آقای روانبخش و امثال ایشان، هیچگونه هشدار و درخواستی از سوی مسئولین ذیربط استانی اعم از صریح، تلویحی، مکتوب و یا شفاهی برای لغو دعوت صورت نگرفته بود و صرفا در شب بیست و یکم بهمن ماه پس از ایجاد و یا تشدید شدن التهاب در یکی از مراسم‌ها با سخنرانی جناب آقای روانبخش و یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، یکی از همکاران جناب آقای روان بخش- تاکید می‌نماید یکی از همکاران آقای روانبخش و نه مسئول استانی- طی تماس تلفنی اصرار بر تغییر سخنران را داشته‌اند… آنچه در حرم حضرت معصومه “سلام‌الله علیها” اتفاق افتاد چیزی نبود به جز حاصل سازمان دهی صورت گرفته توسط گروه و یا افراد خاص و بهترین گواه همانا شرکت بدون حاشیه جناب آقای دکتر لاریجانی در راهپیمایی همان روز در مسیر طولانی حدفاصل کوچه منتهی به منزل پدری تا حوالی حرم مطهر حضرت معصومه”.

گزارش کمیته تحقیق و تفحص دو هفته پیش در کمیسیون امنیت ملی مجلس قرائت شد٬ اما کشمکش‌ها درباره قرائت آن در صحن علنی مجلس همچنان ادامه داشت. نمایندگان نزدیک به جبهه پایداری از مخالفان قرائت این گزارش بودند و نسبت به عواقب این اقدام نیز هشدار‌هایی داده‌ بودند.

پیش از این منصور حقیقت‌پور٬ عضو کمیسیون امنیت ملی و رییس کمیته ویژه مجلس٬ برای بررسی این حادثه٬ گفته بود: “یکسری مسئولان ارشد اجرایی کشور وارد صحنه شده و نمایندگان مرتبط با گزارش حادثه ۲۲ بهمن قم را تهدید کرده اند… متاسفانه در چند روز اخیر آقای بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی مورد تهدید این افراد قرار گرفته است، از این رو در صحن علنی فیلم حادثه قم به طور کامل پخش می شود… خیلی از مقامات عالی‌رتبه کشوری هم خجالت نکشیدند و برای تهدید به این موضوع ورود کردند و مسئول کمیسیون و اعضای کمیته را تهدید می‌کنند، اگر لازم است اسامی را اعلام می‌کنیم… نام برخی از این افراد و همچنین نام برخی دوستان‌شان در گزارش وجود دارد”.

مساله‌ای که مورد تایید نقوی‌حسینی هم قرار گرفت: “یکی از مقامات ارشد دولت، با یکی از اعضای کمیسیون به صورت تلفنی صحبت و تهدید کرده اگر این گزارش قرائت شود، نمی‌گذاریم در دوره بعد رای بیاوری”.

پیش از این وب‌سایت بولتن‌نیوز٬ که گفته می‌شود نزدیک به نهادهای امنیتی است٬ با انتشار بخش‌هایی از گزارش کمیته ویژه‌ مجلس نوشته بود که در این گزارش از نهادهایی چون “استانداری، سپاه، اطلاعات سپاه٬ اداره کل اطلاعات و نیروی انتظامی” به عنوان مقصران حادثه نام برده شده است: “یکی از مسئولین حوزه ریاستی استانداری قم قبل از شروع سخنرانی لاریجانی برخی از مسئولین از جمله قمی (فرماندار سابق قم)، اربابی (معاون دادستان ویژه روحانیت استان قم) و محمدیان (مدیر کل صدا و سیمای استان قم) را که مقابل تریبون سخنرانی رئیس مجلس نشسته بودند، جابه جا کرده و به آنان اعلام می کند که اگر شما اینجا بنشینید احتمال دارد کفش یا جسم دیگری به شما اصابت کند”.

روز ۲۲ بهمن سال گذشته و هم زمان با سخنرانی احمدی‌نژاد در تهران، علی لاریجانی نیز در شهر قم برای سخنرانی حضور پیدا کرد. سخنرانی رییس مجلس نهم اما با شعارهای برخی از حاضران نیمه‌تمام ماند و برخی از افراد اقدام به پرتاب کفش، مهر و نعلین به سمت وی کردند.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، چند روز بعد، به صراحت اعلام کرد که با آن‌چه در شهر قم و در حین سخنرانی علی لاریجانی رخ داده، مخالف است. وی اضافه کرد که پیش از این نیز به مسئولان جمهوری اسلامی نسبت به وقوع چنین اتفاقاتی هشدار داده است.