خاتمی: کشور متعلق به همه است

نویسنده
شیرین کریمی

» انتقاد کیهان از "تندروی" رئیس دولت اصلاحات

به دنبال بروز بزرگترین اختلاس مالی در تاریخ کشور، رئیس دولت اصلاحات نبود “نمایندگان شجاع” در پارلمان جمهوری اسلامی را دلیل “فساد نگران کننده” در جمهوری اسلامی دانست. وی هفته گذشته هم به دیدار وزیر سابق دولت  اصلاحات رفته بود تا هم زبان با وی خواستار آزادی رهبران جنبش سبز و حفظ اصول این جنبش و اصلاحات شود. همزمان در حالیکه روزنامه کیهان تکاپوهای اخیر محمد خاتمی را تحت فشار “افراطیون تندرو” دانسته، رئیس جمهور پیشین کشور در دیدار با زندانیان سیاسی تازه آزاد شده، بر روی پارچه هایی به رنگ سبز یادگاری نوشته است.

“مجلس کنونی اگر جایگاه خود را داشت و می‌توانست محکم عمل کند و نمایندگان شجاع در اکثریت بودند این فساد نگران کننده به اینجاها نمی‌رسید.” این را محمد خاتمی در دیدار با جوانان اصلاح طلب کرمانی مطرح کرده؛ آن هم در زمانی که تاکنون مجلس هشتم در واکنش به اختلاس سه میلیارد دلاری واکنشی نشان نداده و رهبر جمهوری اسلامی نیز از اصولگرایان خواسته است این ماجرا را کش  ندهند.

گفتنی است  محمود احمدی نژاد مخالف مجلس قدرتمندی است که بتواند وی را مهار کند. وی اواخر شهریور سال گذشته  در یکی از اظهارات جنجالی خود گفته بود: “مجلس در دیگر راس امور نیست.”

از دیگر سو و در حالی که پس از انتخابات بحث برانگیز 22 خرداد و سرکوب خیزش معترضان به جابجایی آرا، سران جمهوری اسلامی با معرفی معترضان و رهبران جنبش سبز به عنوان “فتنه گران” تصریح کرده اند  مخالفان حق حضور در انتخابات را ندارند، محمد خاتمی با تاکید بر اینکه “کشور متعلق به همه است” گفته: “کسی نباید حق مسلم مردم را برای رأی و انتخاب محدود کند.”

 

انتخابات خوب و آزاد

 رئیس جمهوری پیشین جمهوری اسلامی همچنین خواستار انتخابات “خوب و آزاد” شده و گفته است: “ما انتخابات درست و خوب می خواهیم که همه در آن شرکت کنند و فراهم آوردن زمینه حضور فراگیر مردم امنیت واقعی را تأمین می کند و حاصل آن هم مجلس نیرومند است که هم جلوی بی قانونی و میل به دیکتاتوری را می گیرد و هم بهترین تضمین برای جلوگیری از فسادهای بزرگ و نیز برخورد جدی در صورت وقوع آن است.”

محمد خاتمی از اواخر پاییز سال گذشته بارها برگزاری “انتخابات آزاد” و امکان حضور تمامی نیروهای سیاسی کشور در انتخابات را یکی از پیش شرط های حضور مخالفان دولت در انتخابات پیش رو اعلام کرده است.

قرار است نهمین دوره انتخابات پارلمانی جمهوری اسلامی روز ۱۴ اسفند برگزار شود.

 

ملاقات در خانه عبدالله نوری

خاتمی هفته گذشته نیز به خانه عبدالله نوری رفته بود تا این شرط را تکرار کند. این دو چهره سرشناس مخالفان دولت همچین خواستار رفع حصر از رهبران جنبش سبز و آزادی تمامی زندانیان سیاسی شده بودند.

محمد خاتمی و وزیر کشور سابق وی ـ عبدالله نوری ـ گفته اند: “برگزاری انتخابات آزاد باید به نحوی باشدکه تمام فعالان و جریانات سیاسی که دغدغه ای جز حفظ منافع ملی ندارند بتوانند در آن شرکت کنند و انتخاب نهائی توسط مردم صورت گیرد و انتخابات آزاد باید بدون دخالت نهادهای امنیتی و نظامی وهمچنین بدون دخالت و تاثیر گذاری مجریان و ناظران در نتیجه ی انتخابات شکل بگیرد.”

 

حمایت از سبزها

 این دو صراحتا از مواضع رهبران “جنبش سبز” حمایت و ابراز امیدواری کرده اند حاکمیت با “اعتماد سازی” بتواند با جنبش مخالفان وارد “گفتگویی انتقادی اصلاحی” شود.  رئیس دولت اصلاحات و وزیر کشور سابق جمهوری اسلامی در خصوص تحولات “بهار عربی” در خاورمیانه هم گفته اند: “حامیان اصلاحات و جنبش سبز از جنبش های آزادی خواهی و دموکراسی خواهی در منطقه حمایت قاطع میکنند و از حاکمان مستبد و تمامیتخواه این کشورها می خواهند تا دیر نشده صدای مردم خویش را بشنوند.”

گفتگوی محمد خاتمی با عبدالله نوری البته خشم شدید جناح راست را به همراه داشت؛ از جمله روزنامه کیهان نوشت که خاتمی تحت فشار “افراطیون” قرار دارد تا به ادامه بازی در “سناریوی نیمه تمام و شکست خورده” آن ها بپردازد.

این نشریه به مدیر مسئولی حسین شریعتمداری همچنین خاطر نشان کرد: “خاتمی طی 2 سال گذشته چند بار به طور مخفیانه با نوری ملاقات کرده که حتی گزارش یک مورد از این ملاقات ها نیز از سوی دفتر وی یا بنیاد باران منتشر نشده است.”

 

نوری دلزده است

کیهان با اشاره به دیدار پیشین این دو در ماه مرداد ادعا کردکه در آن ملاقات عبدالله نوری از محمد خاتمی گلایه کرده است: “نوری از فضای رکود و دلزدگی سیاسی در میان برخی حامیان جبهه اصلاحات انتقاد کرده و گفته بود برخی از این دوستان که به ملاقات من می آیند از شما و جریان اصلاحات گله مند هستند و می گویند اصلاح طلبان از آنها استفاده ابزاری می کنند و در حوادث و تجمعات خیابانی ما را جلو می اندازند و در گرفتاری ها فکر ما نیستند.”

رسانه های جناح راست در دو سال گذشته تلاش بسیاری داشته اند تا وانمود کنند رهبران جنبش سبز و اصلاحات در راهبرد سیاسی برای مقابله با حاکمیت یکدست نیستند.

 

دلم خون است

گفتنی است در ماه تیر نیز گزارشی از سخنرانی خاتمی منتشر شد و وی در جمع برخی از فعالین سیاسی کشور، به “قرار” خود با میرحسین موسوی و مهدی کروبی اشاره و تصریح کرده بود از “حقوق حقه” مردم نخواهد گذشت. وی گفته بود: “مگر می توانیم از حقوق مردم بگذریم؟ گیرم که تمام کسانی که در این حوادث کشته دادند بیایند بگویند از خون فرزندمان گذشتیم! اما مگر می توان از حقوق حقه مردم گذشت؟ خیر. زندانیان سیاسی حتما باید آزاد شوند. فضای امنیتی باید باز شود. انتخابات باید آزادانه برگزار شود. مگر با آقای موسوی و کروبی قرار نگذاشتیم که سه شرط فوق را داشته باشیم و به آینده نگاه کنیم؟ “

رئیس دولت اصلاحات خطاب به حاکمیت متذکر شده بود که حرفهای وی را یک “اتمام حجت” تلقی کنند، گرچه همزمان یادآور شده بود: “به نظر نمی رسد گوش شنوائی وجود داشته باشد.”

وی  در  آن دیدار همچنین  در اعتراض به رفتار حاکمیت با رهبران جنبش سبز گفته بود که دلش از حصر آقایان موسوی و کروبی “خون” است.

یادگار نویسی بر پارچه سبز

تکاپو های خاتمی اما به ملاقات با جوانان اصلاح طلب کرمانی و دیدار با عبدالله نوری خلاصه نشده است.  سایت کلمه دو روز پیش عکس هایی از دیدار رئیس دولت اصلاحات با زندانیان تازه آزاد شده از بند 350 اوین منتشر کرد. افرادی که پس از انتخابات سال 88 بازداشت و اخیرا پس از تحمل بیش از دو سال حبس با “عفو” آیت الله خامنه ای آزاد شده اند. در زمان آزادی آن ها رسانه های دولتی ادعا کرده بودند آن ها از اعتراضات خود علیه حاکمیت ابراز ندامت کرده اند. اما روز شنبه زمانی که بسیاری از آن ها با یکی از رهبران جنبش مخالفان دیدار می کردند خبری از پشیمانی در کار نبود. در این دیدار محمد خاتمی بر روی پارچه های سبز برای این زندانیان آزاد شده یادگاری می نوشت. گزارش مکتوب این دیدار هنوز  منتشر نشده است.