یک قتل؛ چند روایت متناقض

نویسنده
نازنین کامدار

» تدفین پیکرخواهر زاده موسوی تحت تدابیر امنیتی

سرانجام صبحگاه روز نهم دیماه، پیکر سیدعلی حبیبی موسوی خامنه، برادر شهید و از رزمندگان جنگ ۸ ساله ایران و عراق  با حضور خانواده وی و تحت تدابیر امنیتی نیروهای وزارت اطلاعات در بهشت زهرای تهران و در سکوت خبری به خاک سپرده شد. این در حالیست که هنوز روایت دقیقی از مرگ وی اعلام نشده و مقامات و رسانه های دولتی، در طول سه روز گذشته، اخبار متناقضی در این مورد منتشر کرده اند.

یک منبع آگاه در مورد مراسم تدفین خواهر زاده موسوی به روز گفت: نیمه شب سه شنبه تماسی از سوی ماموران امنیتی با خانواده سیدعلی حبیبی موسوی برقرار می شود و به آنان اطلاع می دهند که برای خاکسپاری صبح زود در بهشت زهرا حضور پیدا کنند.

همچنین بنا به گزارش سایت جرس، از خانواده حبیبی موسوی خواسته شده تا مراسم عزاداری عمومی برگزار نکنند.

سیدعلی حبیبی موسوی خامنه، از جمله قربانیان حمله نیروهای شبه نظامی و لباس شخصی به مردم در ظهر عاشوراست که به دلیل نسبت خانوادگی با میرحسین موسوی، مرگ وی بازتاب گسترده ای در محافل سیاسی و رسانه ای داشته است. به ویژه آنکه گزارش های ارگان های رسانه ای حامی دولت و نیز سخنان مقامات نیروی انتظامی درباره چگونگی به قتل رسیدن وی حاوی تناقضات بسیاری است.

درحالی که فرمانده نیروی انتظامی روز گذشته و در جمع خبرنگاران پارلمانی، محل اصابت گلوله به خواهر زاده میر حسین موسوی را دور از محل درگیری های روز عاشورا اعلام کرد، روزنامه کیهان و سایت رجا نیوز محل تیرخوردن وی را چهار راه کالج اعلام کرده اند.

نیروی انتظامی همچنین در اطلاعیه ای که دو بار آن را اصلاح کرد و این اصلاحیه ها از نظر سردار احمدی مقدم “اقدامی طبیعی” جلوه داده شد، درباره ترور برادر زاده میر حسین موسوی نوشت: “آقای سید علی موسوی حبیبی بدون اینکه در صحنه اغتشاشات حضور داشته باشد در یکی از خیابانهای فرعی تهران (خیابان شادمان) در حدود ساعت ۱۲ الی ۱۳ روز ششم دی در حین حرکت به دست سرنشینان یک دستگاه خودرو با سلاح گرم هدف ترور قرار گرفته که به علت تأخیر در انتقال به بیمارستان دچار خونریزی شدید شد و فوت کرد”.

روزنامه کیهان اما در سرمقاله روز سه شنبه خود مدعی شد: “دیروز در عرض کمتر از دو ساعت حضور آشوبگران در خیابان های تهران 4 نفر کشته شده اند که یکی از آنها جزو نزدیکان میرحسین موسوی است. شواهدی که دستگاه های مسئول به زودی ارائه خواهند کرد نشان می دهد مرگ همه این افراد و خصوصاً فرد نزدیک به موسوی کاملاً مشکوک و بلکه به نحو پیش پا افتاده ای سازماندهی شده است. روشن است که وقتی میان چند صد نفر دقیقاً یک نفر گلوله می خورد، نمی توان موضوع را به حساب برخورد روتین پلیس با اغتشاشگران گذاشت بلکه یک مورد اینچنینی یک «ترور» کاملا برنامه ریزی شده با اهدافی مشخص است. این ترور می تواند انگیزه های به شدت تضعیف شده فرد لجوجی چون موسوی برای تداوم فتنه گری را احیا نماید و علاوه بر آن می تواند بدل به چشمه ای جدید برای به خیابان دعوت کردن بخشی از مردم شود و به عنوان منبع تغذیه آشوب های بعدی عمل کند. گفته می شود برخی سفارت خانه های غربی در سازماندهی اوباش و پناه دادن آنها پس از انجام مأموریت به ایفای نقش پرداخته اند.”

این روزنامه طی مطلب دیگری هم افزود: “یک منابع آگاه در گفت وگو با کیهان مرگ او را کاملاً مشکوک و شخص وی را به سبب نزدیکی به موسوی و حضور فعال در تجمعاتی از این دست «نشان شده» توسط منافقین و عناصر نفوذی دانسته اند. تحقیقات در مورد جزئیات این موضوع همچنان ادامه دارد، ولی به نظر می رسد با توجه به قوی شدن تیم حفاظتی سران فتنه از جانب نظام، تروریست ها برای شعله ور نگهداشتن آتش فتنه به سراغ حلقه های بعدی رفته اند”.

سایت رجا نیوز نیز که مدام در مورد نوع اسلحه “مخصوص گروه های ترور” اطلاعاتی را منتشر کرده بود، در گزارشی مشابه کیهان، ضمن تائید محل ترور برادر زاده موسوی  نوشت: “به نظر می رسد ترور خواهرزاده موسوی در راستای تحریک وی برای همراهی در پروژه ضدانقلاب بوده است”.

رجا نیوز در همان روز عاشورا، اطلاعاتی امنیتی را قبل از اعلام نظر مراجع رسمی منتشر کرد و نوشت: “این اقدام مشکوک در حالی در محدوده چهارراه کالج یکی از مراکز تجمع اغتشاشگران صورت گرفته است که گزارش ها حاکی از استفاده از اسلحه مخصوص تیم های ترور در این اقدام مشکوک دارد، چنانکه نوع سلاح و گلوله استفاده شده در این حادثه، نوعی خاص و کمیاب از گلوله وسلاح مخصوص تیم های ترور است”.

رجانیوز این اطلاعات را بعد از ظهر یکشنبه منتشر کرد، اما فرمانده نیروی انتظامی، روز چهارشنبه گفت “هنوز منتظر نظر نهایی پزشکی قانونی” است و افزود: “سید علی موسوی خارج از منطقه آشوب توسط سرنشینان یک خودرو ترور شده است که تحقیقات در این زمینه ادامه دارد”.

گفتنی است با وجود آنکه فرمانده پلیس از “ادامه تحقیقات” سخن گفته، سایت رجا نیوز اطلاعات تخصصی، از جمله نوع سلاح به کار رفته را نیز در همان روز یکشنبه منتشر کرده بود.

 در این میان اما محمد رضا نقدی، فرمانده بسیج و رئیس عملیات میدانی سرکوب روز عاشورا نیز با وجود ادعای پلیس مبنی بر “ادامه تحقیقات”، آنانی را که “سران فتنه” نامیده است مسئول ترور معرفی کرده و در گفت و گو با فارس گفته است: “سران فتنه، پروژه کشته سازی را روی چند قربانی از پیش تعیین شده اجرا کردند تا شاید بتوانند با پروژه کشته سازی، اهداف شوم خود را پیش ببرند”.

در همین حال احمد رضا رادان نیز در گفت و گو با تلویزیون دولتی ایران از بازداشت مالک خودرویی که گفته می شود خواهر زاده میرحسین توسط سرنشینان آن ترور شده است خبر داده و گفته است: “این خودرو متعلق به نیروی انتظامی نیست و یک پاترول مشکی رنگی است که مالک آن را شناسایی و دستگیر کرده‌ایم”.