در تحریم علیه ایران تأمل کنیم

لوپوئن
لوپوئن

» گزارش لوپوئن از اظهارات تازه اوباما

رییس جمهور باراک اوباما با حمایت نخست وزیر بریتانیا، دیوید کامرون، روز جمعه تهدید کرد که از حق وتوی خود در قبال هر لایحه ای که به اعمال تحریم های جدید علیه ایران منجر شود استفاده خواهد کرد، زیرا به عقیده او، تحریم های جدید بر روند مذاکرات اساسی پیرامون برنامه هسته ای ایران خدشه وارد می کند.

رییس جمهور آمریکا طی یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با آقای کامرون در کاخ سفید اظهار داشت: “کنگره باید صبر پیشه کند. من دیروز به همکاران طیف دموکرات گفتم که در برابر هرگونه لایحه ای که دراین خصوص روی میز بنده قرار گیرد، از رأی وتوی خود استفاده خواهم کرد.”

تحریم های جدید “امکان رسیدن به راه حل دیپلماتیک را برای یکی از مشکل ترین مسایل امنیت ملی که از مدت ها پیش درگیر آن بوده ایم، ازبین خواهد برد”.

آقای کامرون نیز به نوبه خود گفت که وضع تحریم های جدید “در این مرحله به مذاکرات کمکی نمی کند” و می تواند “در همبستگی جامعه بین المللی درخصوص مسأله ایران انشقاق ایجاد کند”. او خاطرنشان کرد که به نتیجه رسیدن مذاکرات نیاز به “زمان” دارد.

دیوید کامرون، در سفر خود به واشنگتن طی روزهای پنج شنبه و جمعه گفت: “ما کاملاً مصمم هستیم که از عدم دستیابی ایران به سلاح اتمی اطمینان حاصل کنیم.”

مذاکرات میان تهران و قدرت های جهانی روز یکشنبه به طور رسمی در ژنو ازسرگرفته خواهد شد تا شرایط را برای رسیدن به توافق تا ماه ژوئیه هموار سازد.

لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه، روز جمعه پس از دیدار با محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، اظهار داشت که مسایل مهمی “برای حل و فصل باقی مانده”.

 

مباحثه درخصوص ایران در مجلس سنا قبل از ماه فوریه

قدرت های جهانی و ایران تاکنون دو بار در حصول توافق در زمان تعیین شده شکست خورده اند.

آقای اوباما به کنگره توصیه کرده که “به مدت چند ماه دست نگاه دارد تا ببیند آیا ما می توانیم این مسأله بزرگ را بدون توسل به زور و جنگ حل کنیم”.

باب کورکر، رییس کمیسیون امور خارجه مجلس سنای آمریکا، روز پنج شنبه پیش بینی کرد که مباحثات پارلمانی درخصوص پرونده هسته ای ایران از هم اکنون تا ماه فوریه آغاز خواهد شد.

دو راه مجزا، و حتی می توان گفت مخالف با یکدیگر، در کنگره به منظور اعمال فشار نمایندگان بر اوباما قابل پیش بینی است تا محتوای توافق نهایی دستخوش برخی تغییرات شود.

اولین راه که ازسوی باب کورکر آغاز شده، درنظر دارد قانونی وضع کند که براساس آن، رییس جمهور اوباما مجبور شود هرگونه توافق اتمی را برای رأی گیری نهایی به کنگره تسلیم کند.

دومین راه که ازسوی رابرت منندز، نماینده دموکرات، و مارک کرک، نماینده جمهوریخواه، پیشنهاد شده، این است که براساس یک قانون، تحریم های جدید نیمه خودکاری برای یک تاریخ از پیش تعیین شده در صورتی که تهران توافق نامه نهایی را به امضاء نرساند یا به تعهدات خود عمل نکند، قابل اعمال باشد.

ولی آقای اوباما هشدار داده که در صورت تهدیدی کوچک برای اعمال تحریم “احتمال وقوع این خطر که روند کل مذاکرات فرو بریزد، بسیار بالاست”.

با این حال، آقایان اوباما و کامرون این مسأله را پذیرفتند که تحریم های اقتصادی موجود بر ایران تأثیر گذاشته، و به گفته آقای اوباما، این تحریم ها “ایران را به پای میز مذاکره بازگردانده است”. آقای کامرون نیز گفت: “این فشارها باعث انجام مباحثات شد و این مباحثات حداقل یک شانس برای به نتیجه رسیدن دارند.”

ولی رییس جمهور آمریکا درنهایت امکان اعمال تحریم های جدید را مردود ندانست. او گفت: “هیچ کس در جهان، به ویژه ایرانیان، نسبت به توانایی من برای اعمال تحریم های جدید در صورت شکست مذاکرات تردید ندارند.” آقای کامرون نیز به نوبه خود افزود: “اگر به توافق نرسیم، مجدداً بر ایران اعمال فشار خواهیم کرد.”

رییس جمهور آمریکا در پایان گفت: “هیچ کس راضی نیست که قانونی باعث کم رنگ شدن تحریم ها شود و به ایران این امکان را بدهد که به شکلی پنهانی و تدریجی به سلاح اتمی دست یابد.”

منبع: لوپوئن، ۱۶ ژانویه