اعتراف فرمانده نیروی انتظامی به مخالفت مردم

نویسنده
نازنین کامدار

» دو روز پس از حمله مردم به گشت ارشاد قم

دو روز پس از حمله مردم قم به گشت ارشاد نیروی انتظامی در این شهر و جلوگیری از بازداشت جوانان به بهانه بدحجابی، و همزمان با اوج گرفتن انتقادها از عملکرد این نیرو در طرح موسوم به “امنیت اخلاقی” که حتی اعتراض ضمنی غلامحسین محسنی اژه ای، دادستان کل کشور و سخنگوی قوه قضاییه را نیز در پی داشت، فرمانده و جانشین فرمانده نیروی انتظامی در دو اظهار نظر جداگانه، از عملکرد عوامل خود دفاع کردند. هر چند اسماعیل احمدی مقدم در سخنان خود گفته اکثریت جامعه ایران با اجرای این طرح مخالفند.

بنا به گزارش خبر آنلاین، اسماعیل احمدی مقدم که در پی افزایش خشونت های عوامل سرکوب نیروی انتظامی به مجلس فراخوانده شده بود، در نشست با نمایندگان از همراهی اقلیتی از مردم با اجرای این طرح سخن گفته است: “نزدیک به 49 درصد مردم خواستار برخورد با بدحجابی هستند و این موضوع دومین خواسته هموطنان از پلیس است”.

وی البته به نظریات ۵۱ درصدباقیمانده جامعه اشاره ای نکرده است.

به نوشته خبرآنلاین، وی در پاسخ به سئوال علی مطهری نماینده مردم تهران دربار علت استقرار نیروهای یگان ضد شورش در سطح بزرگراه های پایتخت هم گفته است: “این یگان ها با توجه به فصل تابستان و افزایش رفت و آمد موتورسواران و چند موضوع از جمله امنیت اخلاقی، برخورد با حرکات مارپیچ، بدحجابی به ویژه کشف حجاب و حمل حیوانات به ویژه سگ در بزرگراه ها مستقر شده اند.البته بهتر بود که فرماندهی انتظامی تهران بزرگ قبل از استقرار این نیروها توضیحات لازم را ارائه و افکار عمومی را توجیه می کرد”.

او دلیل آنچه را هم که “ترویج بدحجابی” دانسته، ماهواره‌ها اعلام کرده و گفته است: “امروز امنیت ملی را با حمله به اخلاق به خطر می‌اندازند به صورتی که ۷۰ شبکه ماهواره‌ای و هزاران سایت اینترنتی فارسی زبان مشغول حمله به ایران است تا از طریق اخلاق ما را به زانو درآورند”.

او تلویحا به اعتراضات و واکنش‌های منفی مردم نسبت به عملکرد پرسنل نیروی انتظامی هم اشاره کرده و گفته است: “امروز مقاومت‌ها در برابر اجرای طرح ارتقای امنیت اخلاقی بسیار محدود شده است. البته برخی‌ها به رفتار ماموران انتقاد دارند که آن‌ها را نیز مد نظر قرار می‌دهیم امروز فرآیند ماموریت‌های پلیس امنیت اخلاقی عادی شده است”.

او البته هیچ اشاره‌ای به برخورد مردم قم با عوامل سرکوب نیروی انتظامی در هفته اخیر نکرده است.

همزمان احمد رضا رادان، جانشین وی نیز دیروز در یک همایش حکومتی گفت: “غربی‌ها برای تسلط بر فتوحات مسلمانان در آندلس، جوانان را بیغیرت و عیاش کرده بودند. امروز نیز مستکبران غربی به دنبال ایجاد یک «ایران آندلسی» هستند. آفت بیخیالی و جداشدن از ارزش‌ها از بد‌ترین آفت‌ها برای جامعه بوده و هیچ فردی نباید تصور کند که از ناتوی فرهنگی دشمنان در امان است، زیرا جنگ نرم، تسخیرکننده بعضا کسانی است که مدعی پایداری و پایبندی به ارزش‌ها هستند. امروز همه دشمنان اسلام و انقلاب برای ضربهزدن به نظام مقدس جمهوری اسلامی متحد شدهاند، اما برخی همچنان نسبت به جنگنرم دشمنان غافل و ناآگاه هستند”.

او افزوده است: “زمانی بدحجاب‌ها در جامعه احساس می‌کردند محیط برای آنان بسیار کوچک است، اما همین عده قلیل بدپوشش‌ها با سوءاستفاده از غفلت جامعه، می‌خواهند عرصه را برای متدینین و بانوان محجبه تنگ کنند. قطعا نیروی انتظامی و مسوولان امر، تحت هیچ شرایطی در مقابله با بدحجابی در جامعه و مبارزه با ناهنجاریهای اجتماعی و اخلاقی کوتاه نخواهند آمد”.

رادان گفته است: “نیروی انتظامی به مسئله بدحجابی و بدپوششی به عنوان یک جرم نگاه کرده و حتما با آن برخورد می‌کند، زیرا موضوع حجاب و عفاف مورد مطالبه مردم است و از حمایتهای بیدریغ مردم از نیروی انتظامی در بحث حجاب و عفاف تشکر و قدردانی می‌کنیم”.

ادعای “حمایت و علاقه مردم” از این طرح در حالی مطرح شده که گسترش برخورد‌های خشن و ایجاد مزاحمت پلیس برای مردم به بهانه برخورد با بدحجابی که حتی به بازداشت افراد به بهانه رنگ خودرو‌ها نیز کشیده شده، در سخنان اخیر غلامحسین محسنی اژه‌ای نیز مورد انتقاد قرار گرفته است.

به نوشته سایت آفتاب، دادستان کل کشور گفته است: “در فصل تابستان، خود مردم و خود آقایان و خانم‌ها باید رعایت کنند و پوششی داشته باشند که مناسب جمهوری اسلامی و مطابق با موازین شرعی است. این مسالهای نیست که به آن‌ها اجبار شود و یا زور باشد، مگر در مواردی که کسانی باشند که این موضوع را رعایت نمی‌کنند که باز هم بهتر است به مردم در حد تذکر به عنوان امر به معروف گفته شود. در مواردی که جرمی آشکار است هم ضابطان قوه قضاییه و نیروی انتظامی باید با آن برخورد کنند. ما ۲۶ دستگاه داریم که هر کدام وظایفی دارند. کلیه دستگاه‌ها اعم از صدا و سیما، رسانه، وزارت فرهنگ و ارشاد، حوزه‌ها و سازمان تبلیغات وظایفی را بر عهده دارند و همه دستگاه‌ها باید وظایف خود را به نحو احسن انجام دهند و قوه قضاییه هم باید از برخورد نیروی انتظامی و ماموران اجرا در جرایم آشکار حمایت کنند البته نیروی انتظامی هم باید ضوابط لازم را در برخورد با این جرایم رعایت کند”.

سایت خبرآنلاین، همزمان با سخنان فرمانده نیروی انتظامی در مورد مورد موافقت ۴۹ درصد مردم با طرح مبارزه با “بدحجابی”،با انتشار یادداشتی نحوه برخورد با شهروندان را چنین تشریح کرده است: “جلوی فرد بد حجاب را در خیابان می گیرند. با زور و بگو مگو و برخوردهای تند کلامی او را به داخل اتومبیل های گشت ارشاد می برند. برخی را با تذکر آزاد کرده و تعدادی را به بازداشتگاه منتقل می کنند. سپس به افراد بازداشت شده می گویند با پدر و مادرشان تماس بگیرند تا با چادر یا مانتوی بلند بیایند و او را تحویل بگیرند. حال چه بسیارند از بازداشت شدگان که جایی قراری داشته اند، در پی کاری اضطراری بوده اند، یا بیمارند یا ناراحتی قلبی دارند یا مشکلات متعددی که هیچ کدام برای بازداشت کنندگان موضوعیت ندارد وآنها تنها باید به دستور مقام بالا عمل کنند… در این میان اگر در صف بازداشت شدگان گشت های ناجا تامل کنید، خواهید دید که نه با مشتی اراذل و اوباش بلکه با بیشماری از دختران و زنان ساده و پاکدلی روبرو هستیم که در پی زندگی روزمره شان بوده و تنها ممکن است وضع حجاب آنها نامناسب بوده یا گاها ظاهرشان در قالب های تعریف شده ما نگنجد.اما ای کاش می شد حرف های دختران و زنان و خصوصا خانواده های آنان را پس از خروج از بازداشتگاه ها نوشت. ( که نگارنده شاهد برخی از این گفتارها بوده است) حرف که نمی شود گفت، بیشتر فحاشی است…. فکر می کنید مخاطب این فحاشی ها، چه گروهی از کارگزاران و سیاستگذاران را در برمی گیرد یا بهتر است بگوییم چه اندیشه و مکتبی یا بزرگان مکتبی را نشانه می رود؟ حتی اگر از دلشان برنیاید، آنچه نباید را از زبانشان خواهید شنید”.