افزایش حضور نظامی آمریکا

نویسنده

» مقاله نیویورک تایمز درباره تحرکات در خلیج فارس

دولت آمریکا به آرامی و بدون سرو صدا به تحکیم و تقویت نیروهای نظامی خود در خلیج فارس مشغول است تا از هر گونه احتمال مسدود شدن تنگه هرمز توسط ایران جلوگیری کند. تقویت نظامی در این منطقه تا حدی به منظور اطمینان دادن به اسرائیل صورت می گیرد و مقامات آمریکا می خواهند نشان دهند که زمانی که رئیس جمهور می گوید «تمام گزینه ها روی میز است”، این سخن جدی است.

ولی در لحظه ای که آمریکا و متحدان آن در حال اعمال تحریم های بیشتر بر صدور نفت ایران هستند تا ایران را وادار به مذاکرات جدی تری با قدرت های بزرگ کنند، چنین حضور گسترده نظامی در منطقه خلیج فارس، آسیب پذیری نیروهای آمریکا را در برابر سپاه پاسداران ایران، که ممکن است علیه این حضور واکنش نشان دهند، بیشتر می کند.

نمایان ترین وجه این حضورنظامی، ناوگان دریایی آمریکاست که در حال گشت زنی در تنگه هرمز است تا درصورت مین گذاری تنگه توسط ایران، راه عبور کشتی های عربستان سعودی و سایر صادر کنندگان نفت منطقه را باز نگاه دارد.

ناوگان دریایی تعداد مین جمع کن های خود را در منطقه به هشت ناو افزایش داده است که به گفته مقامات نظامی جنبه دفاعی دارد.

یک مقام نظامی برجسته گفت “این پیامی به ایران است که فکر بستن تنگه را از سر بیرون کند.”

از اواخر بهار، جنگنده های اف-22 و اف-15 آمریکا در پایگاه های جداگانه در خلیج فارس مستقر شده اند، تا توان هوایی را ، که از قبل هم در منطقه وجود داشت، تقویت کند. این نیروی هوایی اضافی توان حمله آمریکا به توپخانه ساحلی را، که می تواند حرکت کشتی ها را تهدید کند، افزایش می دهد و همچنین دسترسی هوایی به درون خاک ایران را هم بیشتر می کند.

نیروی دریایی همچنین به دنبال یک دوره آموزشی فشرده، پایگاه متحرک دریایی خود موسوم به پونس را راهی خلیج فارس کرده است تا پشتیبانی های لازم را به ناوگان نظامی و عملیات امداد رسانی ارائه دهد.

وظیفه اصلی ناو پونس، به گفته مقامات پنتاگون، انجام عملیات تدارکاتی برای مین جمع کن هاست. لیکن ناو پونس با مجهز بودن به واحد پزشکی و مکان فرود بالگرد، می تواند به عنوان پایگاهی برای عملیات نیروهای ویژه در انجام ماموریت های شناسایی و ضد تروریسم در آب های بین المللی، مورد استفاده قرار گیرد.

این اقدام برای باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، نماد کامل ترکیب مذاکرات و تحریم صادرات نفت ایران با گزینه نظامی به شمار می رود؛ نمادی از آنچه کاخ سفید آن را سیاست “دو گانه” در برابر ایران می نامد. در میانه رقابت های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، میت رامنی اوباما را به عملکرد “ضعیف” در برابر ایران متهم کرده است، در حالیکه اوباما می کوشد با ابراز قدرت بدون اینکه منطقه را وارد بحران کند به این بازی ادامه دهد.

در همین حال او باید نشانه هایی از حمایت از اسرائیل هم از خود نشان دهد ولی نه آنقدر که باعث شود اسرائیل به حمله ای نظامی علیه ایران تشویق شود؛ حمله ای که به نظر اوباما و گروه او اثر زیادی نخواهد داشت و برنامه هسته ای ایران را متوقف نخواهد کرد.

اوباما همواره سعی کرده است نشان دهد راه های دیگری برای محدود کردن برنامه هسته ایران وجود دارد؛ که حملات سایبری یک نمونه از آن است.

ولی کوشش برای نشان دادن نشانه های متناقض به ایران و اسرائیل بازی ظریفی است. باید فشار بر ایران به حدی باشد که این فکر برای اسرائیل یا ایران پیش نیاید که راه دیگری جز رویارویی نظامی وجود ندارد.

گفتگوهای ایران و شش قدرت بزرگ دچار بن بست شده است و قرار است مذاکرات دیگری در سطح کارشناسی در استانبول انجام شود. ایران تا کنون از پذیرفتن هر گونه محدود ساختن غنی سازی اورانیوم سرباز زده است.

ایران روز دوشنبه، در پاسخ به شروع دور جدید تحریم های غرب علیه این کشور اعلام کرد که نمایندگان مجلس این کشور طرحی را برای مسدود کردن تنگه هرمز در دست بررسی دارند. از سوی دیگر ایران دست به یک رزمایش نظامی نیز زده است.

نمایندگان مجلس ایران خواستار آن شده اند که هر تانکر متعلق به کشورهایی که ایران را تحریم کرده اند، متوقف شود. روشن نیست این طرح چگونه باید به تصویب برسد یا به مورد اجرا گذاشته شود.

مقامات نظامی پنتاگون گفتند که ایران قادر هست تنگه هرمز را، حداقل به صورت موقت، مسدود کند و افزایش تعداد ناوهای مین جمع کن آمریکا در منطقه نیز پاسخ مشخص آمریکا به این اقدامات ایران است.

بزرگترین تهدید کشتیرانی در خلیج فارس در زمان جنگ ایران و عراق در سال 1980 اتفاق افتاد. ایران در آن زمان به تانکر های نفتی و سایر کشتی های تجاری حمله کرد تا درآمد نفتی عراق را مختل سازد. ایران همچنین به کارگذاری تعداد زیادی مین در منطقه پرداخت که مستلزم عملیات مین جمع کنی ناوگان آمریکا بود.

وزارت دفاع آمریکا تاکید کرد که تقویت اخیر نیروهای نظامی آمریکا در خلیج فارس صرفا به دلیل تهدید بالقوه هسته ای ایران صورت نگرفته.

یک مقام وزارت دفاع گفت: “این صرفا به دلیل بلند پروازی هسته ای ایران نیست بلکه به دلیل بلندپروازی های ایران برای تسلط بر منطقه صورت می گیرد.این عملیات نظامی پیچیده و همه جانبه ای است که به متحدان آمریکا نشان می دهد که هر چند آمریکا نیروی نظامی خود را بر آسیا متمرکز کرده است، ولی این به معنی نادید گرفتن منطقه خاورمیانه نیست.”

او گفت در حالیکه نیروهای آمریکا از عراق خارج شدند، یک نیروی نظامی رزمی در کویت باقی مانده است. وی گفت این نیرو نقش مهمی در تعادل قوا در منطقه دارد ولی به هر حال ایران از نگرانی های اصلی در این میان است.

هرچند ایران با ناوهای جنگی در خلیج فارس درگیر نشده است ولی اعلام کرده است که کشتی های خود را در این منطقه به موشک های با برد کوتاه مجهز خواهد کرد.

هدف از این استقرار جدید نیروهای نظامی، علاوه بر تهدید فزاینده ایران، گسترش همکاری های نظامی با شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس است که شامل کشورهای عربستان سعودی، کویت، بحرین، قطر، اماارات متحده عربی و عمان است. 

 

منبع: نیویورک تایمز – 2 ژوئیه