بی خبری از فاران حسامی

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» بازداشت های خانوادگی شهروندان بهایی

خانواده فاران حسامی و کامران رحیمیان در مصاحبه با “روز” گفتند که از زمان بازداشت فاران هیچ اطلاعی از وضعیت او ومحل نگهداری اش ندارند.همزمان فرهاد ثابتان، سخنگوی جامعه بهایی به “روز” گفت که طی روزهای گذشته بازداشت های خانوادگی شهروندان بهایی شدت گرفته است.

فاران حسامی، مدرس دانشگاه آنلاین بهائیان در ایران، روز دوشنبه در حالیکه برای پی گیری پرونده همسرش مراجعه کرده بود بازداشت شد.

خانواده خانم حسامی به “روز” گفته اند: همسر فاران یکسال است که در زندان رجایی شهر به سر می برد و فاران برای پی گیری پرونده او مراجعه کرده بود که همان جا حکم زندان را به او ابلاغ و بازداشت اش کرده اند.

آنها افزوده اند: شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب، فاران را به ۴ سال حبس تعزیری محکوم کرده بود اما فاران به این حکم اعتراض داشت و پرونده در دادگاه تجدید نظر بود. منتظر حکم بودیم و امیدوار هم بودیم که این حکم بشکند تا حداقل فاران بتواند به پسر سه ساله اش برسد اما متاسفانه چنین نشد و ما اصلا نمیدانیم حکم دادگاه تجدید نظر چیست. فقط میدانیم او که برای پی گیری کار همسرش رفته و بازداشت شده است.

خانم حسامی و همسرش که اساتید دانشگاه آنلاین بهایی بوده اند متهم به “اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت ملی” و “عضویت در جامعه بهائیت” شده اند. کودک سه ساله آنها در حال حاضر پیش مادر آقای رحیمیان است و پدر خانم حسامی میگوید: کاش خدا کاری میکرد این بچه یا بزرگتر از حالا بود و می فهمید چه میگذرد یا کوچکتر از حالا بود و هیچ چیز نمی فهمید.

خانواده خانم حسامی میگویند: از زمان دستگیری تاکنون هیچ خبری از فاران نداریم و نمیدانیم کجا و در چه وضعیتی است هیچ تماسی با ما نگرفته اما شواهد حاکی از این است که او در زندان اوین است. اکنون پدر در رجایی شهر است و مادر در اوین و بچه سه ساله سراغ آنها را میگیرد. بااین شیوه واقعا ما مانده ایم چه بگوییم.

فرهاد ثابتان، سخنگوی جامعه بهایی نیز در مصاحبه با روز میگوید: دلیل بازداشت خانم حسامی و آقای رحیمیان صرفا و بدون تردید این بود که در موسسه آموزشی بهائیان تدریس میکردند. همزمان موسسه ای هم داشتند که زبان زندگی یعنی ارتباط بدون خشونت را آموزش میدادند، در زمینه رفع صلح آمیز دعواهای مردم و..

او توضیح میدهد: کامران و فاران در موسسه آموزشی بهائیان تا مقطع لیسانس، تحصیل کرده و فوق لیسانس را از دانشگاهی در کانادا گرفته بودند یعنی دانشگاههای کانادا مدرک غیر رسمی موسسه اموزشی بهائیان را با توجه به اینکه شهروندان بهایی حق تحصیل در ایران ندارند را پذیرفته بود. اما جمهوری اسلامی نمی پذیرد و به آنها گفته بودند که مدرک شما غیر رسمی است و از طرفی گفته اند موسسه شان مجوز ندارد و غیر قانونی است در حالیکه موسسه آنها مجوز قانونی داشت. متاسفانه وقتی میخواهند برخورد کنند مجوزهای قانونی را هم منکر می شوند طوریکه مدتی پیش در شیراز وقتی عده ای از جوانان برای کمک به بچه های بی سرپرست رفته بودند گفتند مجوز ندارید و حتی با افسر پلیسی که گفته بود مجوز دارند هم برخورد و برکنارش کرده بودند.

به گفته آقای ثابتان “فاران حسامی در حالی بازداشت شده که پرونده تجدید نظرش در حال طی روند قانونی است و تکمیل نشده”. او می گوید: بچه سه ساله اکنون بدون پدر و بدون مادر مانده و واقعا نمیدانیم چه باید کرد.

سخنگوی جامعه بهایی همچنین به گسترده تر شدن بازداشت شهروندان بهایی بخصوص بازداشت های خانوادگی طی روزهای اخیر در ایران اشاره می کند و میگوید: ما روز گذشته خبر موثق گرفتیم که طی فقط ۸ روز ۱۱ شهروند بهایی بازداشت شده اند. ماموران به منزل آقای نعیمی، یکی از شهروندان بهایی رفته و او را همراه با همسر و پسرش و سه مهمانشان بازداشت کرده اند. خانم و اقای اتحادیه، یک زوج بهایی، دیگر خانواده ای هستند که بازداشت شده اند. همزمان در مشهد سه جوان بهایی را بازداشت کرده اند.

او می افزاید: در هیچ یک از این بازداشت ها هم حکم بازداشت ارائه نداده اند. متاسفانه همه را به اتهامات بی اساسی چون اختلال در امنیت ملی یا اجتماع غیر قانونی و از این نوع اتهامات بازداشت میکنند. روند روزهای گذشته هم نشان میدهد که بعد از دستگیری اعضای یاران که همه آن ۷ نفر سالهاست در زندان هستند و بعد از تعطیلی موسسه اموزشی بهایی و بازداشت مدرسان آن اکنون نوبت به توده های بهایی رسیده و در این مقطع مردم عادی و جوانان بهایی را که میخواهند با هویت خود زندگی کنند هدف بازداشت های گسترده قرار داده اند و در این میان بازداشت های خانوادگی هم شدت گرفته است.