خزعلی: عیدغدیر سه روز تعطیل شود

نویسنده

khazali.jpg

وحید ثابتیان


درحالی که مجلس ودولت طی ماه های گذشته از تلاش برای کم کردن تعطیلات رسمی کشورسخن گفته اند، آیت الله خزعلی دبیرکل بنیادبین المللی غدیر وعضو سابق شورای نگهبان پیشنهاد کرد هر سال به مناسبت عید غدیرخم، سه روز تعطیل عمومی شود.

پیش ازاین آیت الله خزعلی از زیاد بودن روزهای تعطیلی نوروز گلایه کرده وخواستار کاستن از روزهای تعطیلات نوروزی وافزودن به یک روز تعطیلی عید غدیرشده بود.

طی هفته های گذشته آیت الله خزعلی که به خاطر سخنانش در زمینه های مختلف، ازمخالفت با خاتمی واصلاح طلبان گرفته تا طرح جیره بندی بنزین وجهانی خواندن محمود احمدی نژاد شهرت دارد، در پنجمین همایش دبیران اجرایی بنیاد بین‌المللی غدیر با مقایسه نوروز وعیدغدیر گفت: “سالیانه یک میلیون و 300 هزار تبریک عید نوروز وجود دارد. اگر یک سوم این تبریک‌ها برای عید غدیر می‌بود من بسیار خوشحال می‌شدم و اکنون با توجه به گسترش فرهنگ غدیر تعداد تبریک‌هایی که به مناسبت فرا رسیدن عید غدیر صورت می‌گیرد 700 هزار تبریک است. همچنین 110 باغ به نام غدیر نامگذاری شده و ورزشکارانی که قبلا تنها برای زور و بازو ورزش می‌کردند، امروز به نام علی (ع) کار می‌کنند. همه‌ی ما باید سعی کنیم تا عظمت این مرد را نشان داده و با روحی قوی و پشتیبانی از روح علی (ع) این کار را انجام دهیم شاید که عید غدیر به جای نوروز بنشیند و عید بزرگ ما شود.”

اما تغییر تعطیلات رسمی و جایگزینی برخی اعیاد مذهبی با مناسبت های ملی موضوعی است که دستگاه های دولتی نیز به آن علاقه مندی نشان می دهند. در همین ارتباط درخرداد ماه سال جاری، شورای اجتماعی وزارت کشور، طرح کاهش تعطیلات نوروزی را مطرح کرد.

بر اساس این طرح قراربود تعطیلات نوروز تنها یک هفته شود. به این ترتیب روز سیزده نوروز به عنوان یکی ازسنت های کهن ایرانی دیگرتعطیل رسمی به شمار نمی رفت. اما این طرح پس ازواکنش های منفی مطبوعات وکارشناسان، با مخالفت محمود احمدی نژاد مواجه شد.احمدی نژاد ضمن مخالفت با این طرح، تدوین طرحی برای ساماندهی تعطیلات رسمی کشور را به انجام مطالعات کارشناسی بیشتر و سنجیدن تمام ابعاد و پیامدهای این تصمیم‌گیری موکول کرد تا

“آسایش و آرامش مردم و مصالح عمومی جامعه” دستخوش این نوع تصمیمات نشود.


نگرانی عمده محافظه کاران این است که تصور عمومی در مورد مخالف بودن جناح مذهبی با برخی نمادهای باستانی که به فرهنگ وهویت ایرانی گره خورده، با چنین تصمیماتی تقویت شود. موضوعی که می تواند درمیان رای دهندگان زیادی که به این نمادها وسمبل ها دلبستگی دارند، واکنش منفی ایجاد کند.

خزعلی، این عضو سابق شورای نگهبان ومجلس خبرگان رهبری، اگرچه ریاست بنیاد الغدیررا به عهده دارد، چندان درمعادلات سیاسی جناح راست جدی گرفته نمی شود به همین خاطر سخنان تند او طی یکی دوسال گذشته عملا واکنش هایی جدی به همراه نداشته است.

او همچنین ازجمله معدود آیت الله های طرفدار دولت است که از مقالات تند فاطمه رجبی، همسرغلامحسین الهام علیه خاتمی، که درآنها حتی از لزوم خلع لباس نامبرده سخن گفته بود، حمایت کرد. او درجواب کسانی که واکنش فاطمه رجبی را تخریب می دانستند گفت: “این تخریب نیست، تحقیق است. این‌ها با اسلام و انقلاب بازی می‌کنند. مطلب کاملا واضح است، نیاز به توضیح ندارد، مردم هم خوب می‌فهمند.”