معامله با عربستان؛ پیامی برای ایران

نویسنده

» سرمقاله بوستون گلوب درباره توافق تسلیحاتی آمریکا با ریاض

دولت اوباما خود را آماده می کند تا کنگره را در جریان معامله فروش 60 میلیارد دلاری جت های جنگنده پیشرفته و بالگرد به عربستان سعودی قرار دهد. این بزرگترین معامله تسلیحاتی خارجی آمریکاست  که تا کنون بر سر آن مذاکره شده است. هرچند تحویل چنین جنگ افزارها و دانش فنی نظامی آمریکایی به پادشاهی عربستان با ریسک و خطرات آشکاری همراه است، اما این گزینه به دلیل نیاز آمریکا به بازداشتن ایران از پیگیری برنامه تسلیحات هسته ای، بهترین گزینه از میان گزینه های بد است.

دولت آمریکا سعی دارد با فروش 84 جت جنگنده اف-15، به روز کردن 70 جنگنده دیگر این کشور و قرارداد تحویل 70 بالگرد آپاچی، 72 بالگرد باز سیاه و 36 بالگرد پرنده کوچک، پیامی را روانه ایران کند.

این هواپیماها به همراه مجموعه ای از سیستم های دفاع ضد موشکی هم اکنون بر سر میز مذاکره قراردارند و به ایران نشان می دهد حتی در صورت تبدیل شدن به یک قدرت هسته ای، اجازه تحمیل خواسته های خود به همسایگان را نخواهد داشت.

اگر طرح فروش تسلیحات به عربستان بتواند رهبران ایران را از توسعه تسلیحات هسته ای باز دارد، اقدامی توجیه پذیر محسوب خواهد شد. تبدیل رژیم فعلی ایران به یک قدرت هسته ای به مراتب خطرناک تر از عربستان مجهز به جنگنده های اف- 15 خواهد بود.

خطر دیگری که نسبت به فروش تسلیحات به عربستان از ابعاد گسترده تری برخوردار است، احتمال حمله ایالات متحده و اسرائیل به تأسیسات هسته ای شناخته شده ایران است. چنین حمله ای در بهترین شرایط می تواند قابلیت دستیابی ایران به تسلیحات هسته ای را برای چندین سال به تعویق بیاندازد. بدترین حالت آن هم وقتی است که آتش جدیدی از تروریسم و جنگ را در چندین کشور شعله ور کند.

حتی اگر معامله تسلیحاتی یاد شده نتواند ایران را از اندیشه کسب تسلیحات هسته ای منصرف کند، این سیاست مهار کننده ایالات متحده، ممکن است سبب رفع نگرانی ها از وجود ایران هسته ای در میان همسایگان عربی، اسرائیل و نیز افکار عمومی آمریکا شود.  

یک انگیزه منطقی دیگر برای انجام این معامله، احتمال کاهش فشار موجود بر روی عربستان و سایر همسایگان و مهار گرایش آنها به در اختیار گرفتن تسلیحات هسته ای به منظور پیشگیری از زورگویی های ایران هسته ای است. 

شرکت بوئینگ و صنایع دفاعی آمریکا از این قرارداد به دلیل امکان بالقوه تولید 70,000 شغل در 44 ایالت آمریکا استقبال می کنند. اما در نهایت این بحث های امنیتی است که باید بر امتیازات اقتصادی غلبه کند. این اتفاق در نهایت فقط به این دلیل خواهاد افتاد که سایر گزینه های برخورد با ایران هسته ای به نظر خطرناک تر می آیند.

 

منبع: بوستون گلوب- 21 سپتامبر 2010