ماخواهر و برادر نداییم

نویسنده
پرستو سپهری

» یادداشت های سبز به بهانه منشورآزادی

نتقال موقت منشور آزادی کوروش به شکل امانت از موزه بریتانیا به موزه هنر ملی ایران، باعث شده تا هواداران جنبش سبزاز این فرصت نیز برای نشان دادن اعتراض به شرایط موجوداستفاده کنند؛ تا جایی که مسئولین زمان بازدیداز این موزه را کاهش داده اند.

استقبال بی نظیر مردمی ازنبشته ای که در دفاع از حقوق بشر نگاشته شده و نشان از سال های قدرت نمایی ایران در پهنه جهانی دارد و همچنین تراکم یادداشت های بازدیدکنندگان در دفترهای نظرسنجی این نمایشگاه، به گونه ایست که گردانندگان امور را به چاره اندیشی واداشته. به ویژه اینکه در چند روز گذشته این موزه تبدیل به مرکزی برای طرح  اعتراضات مردمی شده وهر روز نیز جمع بیشتری به آن مراجعه می کنند.

بازدیدکنندگان این نمایشگاه در دفاتر نظرخواهی به مقایسه اخلاقیات، کردارو سیاست های دولت مستقر با کوروش می پردازند و اعتراض خود را بیان می دارند.

با توجه به حجم زیاد دست نوشته های مردمی در دفاتر پیشنهادات موزه هنر ملی، هر ساعت یک دفتر از صحنه نظرسنجی ها حذف و ما به ازای آن برگه های سفیدی دربرابر بازدیدکنندگان قرار می گیرد. علاوه بر این ساعت دیدار از این نمایشگاه که تا پیش از این از 9صبح تا 21 شب اعلام شده بود، بعد ازگذشت 5 روز دچار تغییر شد و اینک کاهش سه ساعته  وبدون اعلام قبلی زمان بازدید، خود باعث تجمع بیشتر مردم شده است. این در حالیست که مردم درقالب گروه‌های 15 تا 25 نفری در مدت زمان معین وارد اتاقکی که منشور در آن واقع شده، می شوند و اطلاعات مربوط به این منشور نیز در سالن به گوش می رسد.

محتوای اغلب یادداشت های مردمی دراین دفاتر برعلیه حکومت اسلامی است؛ نوشته هایی که درآن موج جدیدی از اعتراضات به می خورد از جمله اینکه:

گفتنی است در پنج روزی که منشور کوروش در موزه ملی ایران به نمایش عمومی گذاشته شده است، به طور میانگین هر روز حدود دو هزار نفر از این نمایشگاه دیدن می کنند.
منشور کوروش، استوانه‌ای با 23 سانتی‌متر طول و 11 سانتی‌متر عرض است که دور تا دور آن در حدود 40 خط به زبان آکادی و به خط میخی بابلی نوشته شده‌است.
این سند به عنوان نخستین منشور حقوق بشر شناخته می‌شود که در سال ۱۹۷۱ میلادی نیز سازمان ملل آن را به شش زبان رسمی سازمان منتشر کرد. بر این اساس یک کپی از منشور کوروش به عنوان کهن‌ترین فرمانِ شناخته‌شده تفاهم و همزیستی ملت‌ها در ساختمان سازمان ملل متحد در نیویورک نگهداری می‌شود. این استوانه در فضای بین تالار اصلی شورای امنیت و تالار قیمومت قرار دارد.