آمریکا برای جوانان ایران برنامه می سازد

نویسنده

» مقاله ورلد دیلی نت در مورد ترفند جدید اوباما

استیو پیکاک

لغو برخی از تحریم ها علیه ایران توسط آمریکا و پنج قدرت جهان که قصد دارند زمینه های توافق و صلح با جمهوری اسلامی را فراهم آوردند، ترفندی واضح است.

با این حال دولت اوباما ابزار دیگری در زرادخانه دیپلماتیک اش دارد که علیه ایران بکار خواهد برد: مبارزه نوع هالیوود.

به گزارش ورلد نت دیلی، یک شبکه خبری و سرگرمی در کالیفرنیا که مورد توجه جوانان فارسی زبان در ایران است، قرار است بزودی به دست پیمانکارانی بیافتد که از طرف شبکه های خبری دولتی یا بی بی جی کار می کنند.

بیانیه منتشر شده در مورد این برنامه حاکی است: “این برنامه قرار است یک برنامه همراه با موسیقی باشد و داستان ایرانیان ساکن لس انجلس را روایت کند. همچنین اخبار هالیوود و اطلاعات و اخبار و جنبه های مختلف زندگی در غرب آمریکا را نشان بدهد.”

برنامه سازان منتخب دستکم ۱۳ قسمت برنامه به زبان فارسی می سازند که در صدای آمریکا برای مخاطبین ۱۳ تا ۳۵ سال پخش می شود.

این برنامه ترکیبی از سبک زندگی، موسیقی، مد، کمدی، هنر، سرگرمی، مصاحبه و پشت صحنه های برنامه هاست که برای مخاطب مورد نظر جذاب است.

در مورد این برنامه گفته شده است که قسمت های آن شامل مصاحبه با ایرانیان موفق، ایرانی – آمریکایی هایی و یا ایرانی هایی که کارهای تلویزیونی، مد، تجارت و شخصیت های رسانه ای هستند، می شود.

برنامه سازان برای به انجام رساندن ماموریتشان، باید کسانی را در داخل جمع ایرانیان داشته باشند تا بتوانند از اتفاقات مهم، مهمانی ها، کنسرت ها، اشخاص مشهور، مزون های مد، برنامه های خیریه، اهالی موسیقی، هنرمندان، هنرپیشگان و مردمی که هم برای آمریکایی ها و هم برای مردم خاورمیانه جالب هستند، برنامه بسازند.

قطعا این برنامه باید مطابق با ذهنیت فرهنگی مردم ایران ساخته شود. این برنامه نباید صحنه ها یا گفته هایی داشته باشد که مخاطبین احساس کنند به آنها توهین شده است.

همچنین هشدار داده شده است که برنامه سازان در تمام مراحل ساخت و تولید باید مطابق استاندارد های بالای خبرنگاری رفتار کنند و این شامل بررسی مجدد اطلاعات و منابع نیز می شود.

طبق منشور روزنامه نگاری صدای آمریکا، دستکم دو منبع مستقل که ربطی به منبع صدای آمریکا ندارند قبل از اینکه نویسندگان اجازه داشته باشند که خبری را منتشر کنند،بدون در نظر گرفتن زبان خبر، آن را تایید کنند.

برنامه جدید نیز شامل همین قانون می شود.

 دولت باید برنامه ها را قبل از پخش، بازبینی کند و صدای آمریکا می تواند مجری برنامه را که باید فارسی و انگلیسی را خوب صحبت کند، قبول یا رد کند.

تبلیغات سیاسی و تجاری در این برنامه ممنوع است.

چندی قبل برنامه های صدای آمریکا به دلیل اینکه نه تنها با حکومت ملاها مماشات می کرد، بلکه احساسات ضد آمریکایی را نیز ترویج می داد، مورد انتقاد شدید قرار گرفت.

یکی از کارمندان سابق این شبکه که به دلیل حمایت از آزادی ایرانیان از کار خود اخراج شده بود، درخواست ۱۵۰ میلیون دلار غرامت کرد. گفته می شود که یکی از روسای پیشین صدای آمریکای فارسی نسبتی با سران حکومت ایران داشته است.

در یک برنامه تولیدی جداگانه، بی بی جی قصد دارد که همزمان با سال نو ایران، نوروز، کنسرت موسیقی در لس آنجلس برگزار کند.

برنامه سازان در تولید، تدوین و پخش کنسرت آندرانیک مدادیان و سایر ستارگان فارسی زبان، کمک خواهند کرد. این کنسرت یک بخش اجرای زنده گروه های موسیقی ، رقص، شعبده بازی و برنامه های دیگری که به نوروز مربوز است را شامل می شود.

پخش برنامه همه مردم ایران را شامل می شود.

ورلد نت دیلی، ۲۲ دسامبر