حمایت ها ادامه دارد

لیلا طیری
لیلا طیری

» رابرت ردفورد به اعتصاب کنندگان ایرانی پیوست

رابرت ردفورد بازیگر و کارگردان مشهور آمریکا، از اعتصاب غذای سه روزه روشنفکران و هنرمندان ایرانی در برابر سازمان ملل متحد در نیویورک حمایت کرد.پیش از این نوام چامسکی و خوزه کازونوا، اندیشمندان سرشناس آمریکایی حمایت خود را ازاین اعتصاب غذا اعلام کرده بودند.

رابرت ردفورد هنرمند سرشناس آمریکایی روز گذشته با انتشار نامه ای حوادث یک ماه گذشته ایران را “تکان دهنده” خوانده وبا اشاره به کشته و زندانی شدن صدها انسان بی گناه در ایران اعلام کرد: اعتصاب غذا در برابر سازمان ملل یک شیوه ی جلب توجه جهان نسبت به وضعیت اسفبار زندانیان سیاسی درایران است ومن از این تلاش حمایت می کنم.

این کارگردان سرشناس با تاکید بر اینکه قویاً از حقوق بشر مردم ایران دفاع می کند تصریح کرده است:  دخترم، ایمی ردفورد، به نشان بیان همبستگی ام با ملت ایران، و به امید دست یافتن به هدف انسانی آزادی زندانیان سیاسی در ایران در آنجا حضور خواهد یافت.

 

حمایت چامسکی و خوزه کازونوا

پیش از این نوام چامسکی و خوزه کازونوا از اعتصاب غذای روشنفکران ایرانی حمایت کرده بودند. چامسکی در نامه ای کوتاه خطاب به اکبر گنجی که از برگزار کنندگان اصلی این برنامه است ابراز امیدواری کرده که بتواند در این اعتصاب غذا شرکت کند. اونوشته است: اکبر، خبر مشارکت شما در اعتصاب غذا در حمایت از حقوق بشر و آزادی زندانیان سیاسی مرا بسیار ‏خشنود کرده و تحت تأثیر قرار داد. این هدف، بسیار ارزشمند است. امیدوارم که قادر به پیوستن به شما ‏در مقابل سازمان ملل باشم.

خوزه کازونوا، جامعه شناس سرشناس اسپانیایی نیز در نامه ای اعلام کرده است: من از اهداف اعتصاب غذایی که توسط اکبر گنجی در مقابل سازمان ملل تشکیل می شود حمایت می ‏کنم. حقوق بشر مردم ایران باید مورد احترام قرار گیرد، و زندانیان سیاسی آزاد گردند.

کازونوا، که استاد دانشگاه جرج تاون و رئیس مرکز برکلی برای دین، صلح و مسائل ‏جهانی است، اعلام کرده در کنار روشنفکران ایرانی در نیویورک حضور خواهد یافت.

 

رضا براهنی شرکت می کند

از سوی دیگر رضا براهنی شاعر و نویسنده با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که به جمع ایرانیانی خواهد پیوست که قرار است جلو سازمان ملل اعتصاب غذا ‌کنند.این عضو کانون نویسندگان ایران در بیانه اش تاکید کرده است:  مردم آزادی می‌خواهند. حکومت ایران آدم می‌کشد. امروز ملت ایران از هر قوم و تبار و زبان و فرهنگ و نسل، آزادی می‌خواهد. حکومت ملت را سرکوب می‌کند. ظلمی که این چند روزه بر مردم ما رفته به‌ویژه بر زنان و مردان جوان، در تاریخ ایران بی‌سابقه بوده است. انگار دشمنی خارجی تهران و شهرستان‌ها را اشغال کرده، آتش به روی مردم بی‌سلاح می‌گشاید.

 

حمایت هنرمندان

این اعتصاب غذا که به مدّت سه روز از ۳۱ تیر تا ۲ مرداد ماه (۲۲ تا ۲۴ جولای) در برابر مقر سازمان ملل متحد در نیویورک انجام می شود، مورد استقبال هنرمندان ایرانی نیز قرار گرفته است در این راستا گوگوش (فائقه آتشین)، ابی (ابراهیم حامدی)، شهریار قنبری، بهروز وثوقی، شهره آغداشلو و فرامرز اصلانی با صدور بیانیه های جداگانه ای از این اقدام حمایت کرده اند.

فائقه آتشین اعلام کرده است که در اولین روز این اعتصاب غذای سه روزه، به اعتصاب‌کنندگان خواهد پیوست. این هنرمندایرانی در نوشته کوتاهی در وبلاگ شخصی اش از همه ایرانیان مقیم آمریکا دعوت کرده است  در این تحصن شرکت کنند و صدای اعتراض مردم ایران را به گوش جهانیان برسانند.

ابراهیم حامدی نیز در بیانه ‌خود اعلام کرده که در سومین روز این اعتصاب غذا شرکت خواهد کرد.او هم در بیانیه خود از همه ایرانیان مقیم آمریکا خواسته است با حضور انبوه در این تحصن، به یاری زندانیان بشتابند، و برای آزادی آنان کاری انجام دهند.

این هنرمند ایرانی با ابراز نگرانی از وضعیت بازداشت شدگان اخیر در ایران نوشته است: اینک دهها تن از فعالان سیاسی و مدافعان حقوق بشر در شرایطی دشوار در زندان ها اسیر شده اند. باید به داد آنها رسید. می دانم که دل من و شما پیش آنهاست. “ندا” و “منصور” و دهها تن دیگر را به شهادت رساندند. آنها قهرمانان واقعی ایران زمین اند. من نگران جان بازداشت شدگانم.

هفته گذشته 26 روشنفکر ایرانی با انتشار نامه ای اعلام کرده بودند: برای اعلام پشتیبانی از جنبش سبز مردم ایران، محکوم کردن تقلب گسترده درانتخابات، سرکوب بی رحمانه اعتراضات مردمی، و بازداشت غیرقانونی صدها شهروند و فعال سیاسی و اجتماعی در ایران به مدّت سه روز از ۳۱ تیر تا ۲ مرداد ماه (۲۲ تا ۲۴ جولای) در برابر مقر سازمان ملل متحد در نیویورک دست به اعتصاب غذا خواهیم زد تا صدای مظلومیت مردم شریف ایران زمین را به گوش جهانیان برسانیم، و از اعضای مسؤول جامعه جهانی بخواهیم که مصرانه و بجدّ از دولت جمهوری اسلامی بخواهند که تمامی بازداشت شدگان را بسرعت و بدون هیچ قید و شرطی آزاد نمایند. با توجه به وضعیت نگران کنندهٔ در معرض خطر بودن جان و سلامتی بازداشت شدگان اخیر، خواستار دیدار نمایندهٔ دبیر کل سازمان ملل متحد با بازداشت شدگان و آزادی فوری نامبردگان هستیم.

عبدالعلی بازرگان، محمد برقعی، حسین بشیریه، علی بنوعزیزی، نیره توحیدی،  فاطمه حقیقت جو، حمید دباشی، مصطفی رخ صفت، علی رضایی، احمد صدری، محمود صدری، کاظم علمداری، عبدی کلانتری، رضا فانی یزدی،  نهضت فرنودی،  منصور فرهنگ، احمد کریمی حکاک، حسین کمالی، مهرانگیز کار، اکبر گنجی،  ابراهیم سلطانی،  علی میر سپاسی، مجید محمدی، مهرداد مشایخی،  آرش نراقی و نادر هاشمی امضا کنندگان این نامه بودند و طاهر احمدزاده،  یرواند آبراهامیان،  ژانت آفاری، مهرزاد بروجردی، شهرنوش پارسی پور،  عبدالکریم سروش، معصومه شفیعی، محسن قائم مقام،  علی قدسی، علی کشتگر، محسن مخملباف،  رضا معینی، موسوی خوئینی‌ها، محمد رضا نیکفر، سهیلا وحدتی و حسن یوسفی اشکوری هم بعدا به آن پیوستند.