رنو به سرنوشت پژو دچار می شود

نویسنده

» تحلیل لوپوئن از فشار جدید آمریکا به ایران

آنتوان گروناپن

تشدید تحریم ها علیه صنعت اتومبیل سازی در ایران به شدت بر فعالیت های شرکت رنو تأثیر گذاشته است. این شرکت سالانه بیش از ۱۰۰ هزار خودرو در ایران به فروش می رساند.

این سازنده فرانسوی چند ساعت پس از اعلام تشدید تحریم های ایالات متحده علیه صنعت اتومبیل سازی ایران، احتیاط و ملاحظه کاری را سرلوحه کار خود قرار داده. رییس جمهور آمریکا درنظر دارد “یکی از منابع اصلی درآمدهای ایران”، یعنی صنعت خودروسازی را تضعیف کند.

با وجود آنکه رنو به طور مستقیم در کشور آیت الله ها حضور ندارد [هیچ کارخانه ای ازسوی این سازنده فرانسوی در ایران تأسیس نشده]، ولی دو مدل آن در ایران تأمین می شود. “شرکت های شریک”، آن طور که شرکت رنو آنها را می نامد، اکثراً مدل های “مگان” و “لوگان” تولید می کنند. قطعات این اتومبیل ها در کارخانه های رنو ساخته و برای مونتاژ به ایران صادر می شوند.

 

ایران، هشتمین بازار جهانی رنو

این درحالی است که باراک اوباما در مصوبه منتشر شده توسط کاخ سفید به طور واضح “فروش، تأمین یا انتقال وسایل و خدمات مربوط به ساخت و مونتاژ خودروهای سبک و سنگین در ایران” را هدف گرفته است. یکی از مسؤولان رنو “بدون زیاده گویی” دراین خصوص گفت: “ما امروز هیچ نظری در مورد این موضوع نداریم.”

با این حال، سازنده فرانسوی از نزدیک تحولات مربوط به این مسأله را زیر نظر دارد. درحقیقت سال گذشته ایران با فروش ۱۰۰ هزار و ۷۸۳ خودرو، به عنوان هشتمین بازار جهانی رنو محسوب می شد. بازار ایران ۹ ممیز ۸ درصد از سهم بازار جهانی رنو را به خود اختصاص می دهد. برای رنو، بازار ایران از بازار ایتالیا [۹۶ هزار ۱۴۴ خودرو در سال ۲۰۱۲] و اسپانیا [۸۳ هزار ۳۶۶ خودرو در سال ۲۰۱۲] درآمدزایی بیشتری دارد.

تحریم های جدید و همچنین شرایط سیاسی فعلی [به دلیل انتخابات ریاست جمهوری ایران] شرکت رنو را مجاب به رعایت احتیاط کرده. مسؤول رنو می گوید: “تدارکات ما به لحاظ حجم از سال گذشته کمتر شده.”

 

۱۰ بازار مهم برای رنو در سال ۲۰۱۱: کشور تعداد اتومبیل فروخته شده

تعداد اتومبیل فروخته شده فرانسه ۵۵۱۳۱۴

۵۵۱۳۱۴ برزیل ۲۴۱۵۹۴

۲۴۱۵۹۴ روسیه ۱۸۹۸۵۲

۱۸۹۸۵۲ آلمان ۱۷۰۳۰۳

۱۷۰۳۰۳ آرژانتین ۱۱۸۷۲۷

۱۱۸۷۲۷ ترکیه ۱۱۸۱۶۹

۱۱۸۱۶۹ الجزایر ۱۱۳۶۶۴

۱۱۳۶۶۴ ایران ۱۰۰۷۸۳

۱۰۰۷۸۳ ایتالیا ۹۶۱۴۴

۹۶۱۴۴ اسپانیا ۸۳۳۶۶

۸۳۳۶۶

 

کاهش فروش پژو در ایران

مشکلات فروش رنو در ایران یادآور مشکلات شرکت پژو در این کشور است که سال گذشته اتفاق افتاد. پس از اعلام این خبر که ۸۰۰۰ پست شغلی تعلیق شده، برخی از اتحادیه ها کاهش فروش در ایران را مسؤول آن می دانند. ژان پیر مرسیه، یکی از اعضای کنفدراسیون کار فرانسه، با اشاره به اهمیت تصمیم عدم فروش در ایران می گوید: “پژو می توانست ۲۰۰ هزار خودرو در ایران تولید کند.”

با این حال، شرکت پژو که از زمان شاه در ایران حضور داشته و جمهوری اسلامی نیز دومین بازار این شرکت در جهان است، از الحاق خود با شرکت جنرال موتورز لطمه دید. این ائتلاف به سازنده فرانسوی فشار آورد تا روابط خود را با ایران قطع کند: شرکت عظیم آمریکایی مجبور شد به محدودیت های جدید اعمال شده ازسوی کاخ سفید تن در دهد و به نوبه خود شرکت پژو را نیز مجبور کرد تا همین رویکرد را اتخاذ کند.

این مشکلی است که شاید شرکت رنو نیز به همراه شریک اش نیسان به آن دچار شوند؛ سازنده ژاپنی، برخلاف سازنده فرانسوی، در ایالات متحده حضور دارد. و براساس تئوری، این شرکت منوط به رعایت محدودیت های اعمال شده ازسوی ایالات متحده در ایران است. ولی رنو درخصوص این موضوع، درست به مانند کل پرونده، ترجیح می دهد فعلاً به آن نپردازد و موضع گیری خود را به زمان دیگری موکول کند. همان مسؤول رنو می گوید: “فعلاً ما زیاد عرض اندام نمی کنیم. این یک موضوع حساس است و فعلاً باید دید شرایط به کجا ختم می رسد.”

و این شرایطی است که بی شک بر بازار اتومبیل ایران تأثیر خواهد گذاشت و مطمئناً فروش بین المللی این شرکت فرانسوی نیز از آن مصون نخواهد بود.

منبع: لوپوئن، ۴ ژوئن