افشای توافق مرتضوی با میلیاردر بسیجی

بهروز صمدبیگی
بهروز صمدبیگی

» زنجانی: "رسانه‌ها کاسبی‌شون گرفته"

“این روزها کار ما شده روزی یک خبر بگیریم و یا تکذیب کنیم یا جواب بدیم”. این توصیفی است که بابک زنجانی، میلیاردر بسیجی در آخرین دقایق روز دوشنبه، ۲۷ آبان در فیس‌بوکش منتشر کرده. او عکسی از خبر خبرگزاری فارس را هم ضمیمه کرده که از لغو تفاهم‌نامه تامین اجتماعی با بابک زنجانی روایت می‌کند.

فارس از قول یک منبع آگاه خبر داده که هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی، ضمن لغو تفاهم‌نامه این سازمان با بابک زنجانی، پیگیر است تا اسنادی را که از تأمین اجتماعی خارج شده و در اختیار زنجانی قرار گرفته به سازمان برگردد.

در توضیحات این مقام مسئول آمده که این تاجر متمول و فعال در زمینه دور زدن تحریم‌ها، تفاهم‌نامه‌ای با سعید مرتضوی، مدیرعامل وقت سازمان تأمین اجتماعی امضا کرده تا چند شرکت تامین اجتماعی به بابک زنجانی فروخته شود. همچنین چند فقره چک به مبلغ ۳.۵ میلیارد یورو به زنجانی پرداخت شده اما هیچ پولی از فروش شرکت‌ها وارد سازمان نشده است.

همچنین عنوان شده که زنجانی چک‌هایی را که از سازمان تأمین اجتماعی گرفته با توجه به اینکه به وزارت نفت بدهکار بوده، بابت بدهی خود به این وزارتخانه تحویل داده است.

و اما واکنش بابک زنجانی که این روزها ترجیح می‌دهد در صفحه فیس‌بوکی‌اش فعال باشد و با مخاطبان صحبت کند، از نوع دیگریست. او نوشته است[ادبیات و نوع نوشتار زنجانی بی‌ویرایش منعکس می‌شود]: “خلاصه یا رسانه ها یا مجله ها با این خبر ها کاسبیشون گرفته کار افرینی شده و از طرفی مسولینی هم که در ادارجات دیده نمیشدن یک مصاحبه میکنن و رو بورس میان و اسمشان تو روزنامه ها میره کلی پوز میدن ما هم کسی هستیم و حاله بابک زنجانی را گرفتیم اما تهش نمیونن مردم ممکنه بهش بخندن بگن این همه دستگاه نظارتی تو کشور متوجه نبوده انوقت تو یکنفر گشتی کشف بزرگی کردی و داری راز بزرگی فاش میکنی؟”

زنجانی در ادامه چنین می‌نویسد: “انوقت میگی تامین اجتماعی شرکت فروخته به زنجانی و در مقابلش انها چک دادن به زنجانی! ما نفهمیدیم فروشنده به خریدار هم اموال میده هم چک؟ حتی برای ۵ دقیقه به گفته هاشون فکر نمیکنند یا یکبار پرونده را نمیخونند بعد مصاحبه کنند در هر صورت یادشون نره اگه گفته ها اثبات نشه خیلی متضرر میشوند و از همه مهمتراگه ما هم پیگیری بلد نباشیم کنیم اخرتش را هم از دست خواهد داد. یعنی ان بنگاه بزرک تامین اجتماعی چکهاش الکی میاد بیرون؟ یعنی چک دولتی با یک امضاست ؟ ان همه اعضا هیات مدیره متوجه نبودن چه میکنن فقط این کاشف فهمیده چی شده”

در این تکذیبیه فیس‌بوکی، ارائه چک از سوی فروشنده(تامین اجتماعی) به خریدار(بابک زنجانی) به مسخره گرفته شده است اما وبسایت صبحانه‌آنلاین تصویر تفاهم‌نامه مورد بحث را منتشر کرده که بندی از آن، به صراحت بر رد و بدل شدن این چک اشاره دارد.

در صفحه اول این سند عنوان شده که تفاهم‌نامه بین بابک زنجانی، مدیرعامل و حمید فلاح، رییس هیات مدیره شرکت هلدینگ سورینت به عنوان خریدار و “دکتر سعید مرتضوی”، مدیرعامل، “مهندس شهنازی‌زاده، رییس هیات مدیره، نجات امینی، معاون اقتصادی سازمان تامین اجتماعی و “مهندس حیدری”، مدیرعامل شستا منعقد شده است. 

سعید مرتضوی، مدیرعامل سابق سازمان تأمین اجتماعی هم پیش از این توضیح داده بود که در جریان فروش حدود ۹۰ شرکت کم بازده سازمان -که به جای دیون دولت به این سازمان واگذار شده بود- شرکت “سورینت قشم” ۱۵ هزار میلیارد تومان را به صورت ین ژاپن به حساب سازمان تامین اجتماعی در بانک مسکن مالزی واریز کرد. اما ۴۸ ساعت پس از این موضوع، شرکت سورینت قشم تحت تحریم قرار گرفت و بانک اعلام کرد که این پول نیز مشمول تحریم شده است. اما در یکی از بندهای تفاهم‌نامه آمده بود که در صورت “اثر تحریم” و “محدودیت بین‌المللی” مسوولیت “رفع و حل و فصل” با خریدار است و تامین اجتماعی مسوولیتی ندارد.

در صفحه دوم این سند هم آمده که چکی به میزان مبلغ دریافتی، به عنوان ضمانت در اختیار سورنیت قشم قرار خواهد گرفت. سید ضیا ایمانی هم به عنوان مدیرعامل بانک رفاه این سند را امضا کرده و متعد به رعایت مفاد تفاهم‌نامه شده است.

 

توافق شهرداری با زنجانی

بابک زنجانی، با وجود نقش‌آفرینی بسیار در اقتصاد ایران، تا مدت‌ها ناشناس بود و اخبار مربوط به او کمتر رسانه‌ای می‌شد. اما به نظر می‌رسد او در سال ۹۲ رویه جدیدی درپیش گرفته تا افکار عمومی را مجاب کند که نه یک مفسد اقتصادی بلکه یک “بسیجی اقتصادی”، یک کارآفرین متکی به خود و بی‌نیاز از رانت و حمایت، و دلسوز کشور و مردم است.

شاید به همین دلیل باشد که او شگردهای منحصر به فردش را برای دور زدن تحریم‌ها، علاوه بر دولت احمدی‌نژاد و سپاه پاسداران در اختیار شهرداری تهران هم قرار داده است. آن گونه که روزنامه شرق خبر داده، شهرداری با بابک زنجانی “تهاتر” کرده و خرید تجهیزات و تامین فاینانس‌های پروژه “صدر” با همکاری زنجانی بوده است. مسعود سلطانی‌فر، عضو شورای شهر تهران به شرق گفته است که یک سال و نیم پیش، مسئولان شهرداری در قبال تامین تجهیزات پروژه “صدر” از سوی بابک زنجانی، به او زمین و مجوزهای لازم برای احداث پروژه ایران زمین را اعطا کرده‌اند. اما حالا هم شهرداری و هم شرکت متعلق به زنجانی در فروریزی خیابان گلستان و گود ایران زمین متهمند. به گفته سلطانی‌فر، حداقل تخلف شهرداری این بوده که پیمانکار تا عمق ۳۸متر تا پیش از مجوز کمیسیون ماده پنج پیش رفته و شهرداری هم مخالفتی با این موضع نداشته است.

ساعت پنج‌صبح روز ۱۳مهر، دیواره گود پروژه ایران‌زمین به همراه بخشی از خیابان گلستان‌جنوبی فروریخت؛ گودی به مساحت ۱۶هزارمترمربع که تا عمق ۳۸متری پیش‌رفته و قرار است تبدیل به مجتمع تجاری و اداری به مساحت ۳۰۰هزارمترمربع و هتلی ۲۲طبقه شود. این برای نخستین‌بار بود که زمین پایتخت این عمق گودبرداری را در این مساحت تجربه می‌کرد.

حالا به گفته رییس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران، “ساکنان این منطقه با سلام و صلوات زندگی خود را ادامه می‌دهند.”

تندگویان، دیگر عضو شورای شهر هم نسبت به مدل برخورد مالک با اتفاقات رخ‌داده و خسارات واردشده به مردم اعتراض کرده و گفته است: “دوره اینکه کسی پیدا شود تا به‌واسطه دارایی و پول خود اینطور با مردم برخورد کند، باید تمام شود، چراکه هیچ مدل عذرخواهی مناسبی از مردم شهر تهران صورت نگرفته؛ اینکه فردی بگوید پول دارم و خانه‌ها را می‌خرم، برخورد مناسبی نیست و باید به این نوع برخورد رسیدگی شود و در عین حال عذرخواهی رسمی از مردم و ساکنان صورت گیرد تا رضایت بخشی مردم را به‌همراه داشته باشد.”

بابک زنجانی این موارد را هم در فیس‌بوکش تکذیب کرده و نوشته است: “برای دریافت پروژه ایران زمین شهرداری بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان نقد دریافت کرده و تراکم فروخته واین خرید تراکم برای هر شرکت و شخصی به راحتی انجام میشود و نیازی به رانت و اوانس به هم نیست اگر اوانسی بوده یا رانتی باشد از سوی ما به شهرداری داده شده چون همه تراکم را به اقساط میدهند ولی ما نقد و یکجا داده ایم امروز هم خیلی دیر نیست اگر این عضو محترم فکر میکند مغبون شده پول تراکم را همانجور یکجا عودت دهد ما هم کار نمیکنیم”

او تاکید می‌کند که “این کوچکترین پروژه کاری این هلدینگ است”.