استیضاح زنگنه و محاسبات محافظه کران

نویسنده
نازنین کامدار

» شاه کلیدی که مهدی هاشمی کشته بود، زنده شد!

در حالی که تنها ۷۲ ساعت از تکمیل کابینه حسن روحانی پس از سه ماه کشکش با مجلس می گذرد، جناح موسوم به اصولگرا بحث استیضاح وزیر نفت دولت او، به بهانه ماجرای موسوم به “قرارداد کرسنت” را بر سر زبان ها انداخته است و تهدید کرده که در صورت  بی نتیجه ماندن سئوال از زنگنه، او را استیضاح خواهد کرد.

همزمان با این موج مخالفت جدید با دولت، ناگهان گزارش هایی هم مبنی بر زنده بودن فردی به نام “عباس یزدان پناه”، تاجر مشهور به “شاه کلید پرونده کرسنت” منتشر شده. این درحالیست که پیش از این رسانه های افراطی  چون کیهان و رجانیوز، مدعی شده بودند  وی به دست عوامل مهدی هاشمی و با هدف سرپوش گذاشتن بر ماجرای کرسنت به قتل رسیده است.

موضوع زنده بودن این فرد را مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه نه تایید و نه تکذیب کرده و با اشاره به بحث “مفقود” شدن وی، در جلسه هفتگی خود با خبرنگاران گفته است: “اخبار ضد و نقیضی طی چند ماه گذشته درباره مفقود شدن آقای یزدان پناه مقیم امارات گزارش شده است و وزارت امور خارجه از زمان دریافت این اخبار با ارسال یادداشتی رسمی به وزارت خارجه دولت امارات خواستار بررسی موضوع و لزوم اطلاع رسانی نسبت به سرنوشت وی شد. متعاقباً در ملاقات انجام شده با سفیر دولت امارات عربی متحده در تهران، نگرانی جمهوری اسلامی ایران نسبت به سرنوشت این فرد به اطلاع ایشان رسید و وزارت امور خارجه بر اساس وظیفه ذاتی خود همچنان پیگیر وضعیت نامبرده است”.

او افزوده است: “هرگونه خبری درخصوص انتساب مفقودی یا قتل وی به ایران، مضحک و کذب محض است. نامبرده شاهد مهمی برای روشن شدن پرونده گازی کرسنت به شمار می‌رفت و حضور وی می‌تواند در این پرونده به نفع ایران تمام شود”.

این در حالیست که روزنامه کیهان در زمان بررسی رای اعتماد بیژن نامدار

 در گزارشی با عنوان “گزارش تکان‌ دهنده کیهان از مرگ مشکوک شاه‌کلید مفاسد نفتی در دوره اصلاحات”، مدعی شده بود که عباس یزدان پناه به دستور مهدی هاشمی و برای سرپوش گذاشتن بر رشوه خواری وی به قتل رسیده است.
حال اما، سایت بولت نیوز، یک سایت افراطی نزدیک به سپاه، یک گام از وزارت خارجه نیز پیشی گرفته و مدعی شده مقتولی که مهدی هاشمی متهم به صدور دستور قتل او بود در یک شهر آسیایی دیده شده است.

سایت بولتن نیوز به نقل از “یک شاهد عینی” نوشته است: “آقای عباس یزدان پناه یزدی صاحب کمپانی هورتون اینوسمنت، که قرار بود به عنوان شاهد در دادگاه لاهه در مورد قرارداد گازی ایران و کرسنت توضیح بدهد و از حضور در دادگاه طفره رفت و بی بی سی هم اعلام کرد که جسد وی در فجیره امارات پیدا شده، هفته گذشته در جزایر بریتیش ویرجین آیلند مشاهده شده است و همراه دو نفر دیگر به یک شرکت حقوقی در آن منطقه مراجعه کرده اند و اطلاعاتی در مورد دو شرکت خود را که در آنجا به ثبت رسانده بودند ارائه کرده اند”.

با مطرح شدن مجدد احتمال زنده بودن این فرد، ناگهان در مجلس حملات شدیدی بر علیه بیژن نامدار زنگنه آغاز  و مسئله استیضاح وی از دیروز بارها از زبان نمایندگان راستگرا و افراطی شنیده شده است.

در همین باره، مسعود میرکاظمی، رئیس کمیسیون انرژی مجلس و وزیر پیشین نفت دولت احمدی نژاد که خود متهم به فساد گسترده اقتصادی است، به سایت “خانه ملت” گفته : “اگر شرایط مجلس فراهم شود ناگفته های کرسنت را می گویم. اما فعلا بحث ما این است که وزارت نفت با ارسال نامه ای به دیوان داوری اطلاعاتی که از سوی گروه حقوقی ایران مبنی بر مشکل دار بودن قرارداد کرسنت به دست آمده را تایید کند؛ به دلیل اینکه اگر وزارت نفت مدارک گروه حقوقی ایران را تایید نکند ممکن است فسادآمیز بودن قرارداد کرسنت زیر سئوال رود.”

او افزوده است: “گروهی حقوقی از ایران اطلاعاتی مبنی بر اینکه پرونده مذکور مشکل دارد تهیه کردند و به دیوان داوری ارائه دادند که تا قبل از دولت یازدهم اقدامات به خوبی پیش می رفت و گروه مربوطه فعالیت خود را به خوبی انجام می داد، ضمن اینکه وکیل پرونده نیز فعال بود. گروه حقوقی در ایران پشتیبانی خوبی داشتند و اطلاعاتی مبنی بر اینکه قرارداد کرسنت مشکل دارد را در سطح بین الملل جمع آوری کردند و به دیوان داوری ارائه دادند و تقریبا سر داور متقاعد شده بود که در این قرار داد مشکل وجود دارد. اما با تغییر دولت سرداور متزلزل شده و مشاهده کردند گروهی که مسئول پیگیری این پرونده در ایران بودند برکنار و افرادی که در مظن اتهام بودند امروز مسئولیت هایی در وزارت نفت گرفتند. در هر حال وزارت نفت باید با ارسال نامه ای به دیوان داوری اطلاعاتی که از سوی گروه حقوقی ایران مبنی بر مشکل دار بودن قرارداد کرسنت به دست آمده را تایید کند تا پرونده سیر طبیعی خود را طی کند و در نهایت حکم به نفع ایران صادر شود”.

الیاس نادران هم دوباره در مجلس فعال شده و  به نوشته مهر ، گفته است: “به خاطر کسانی که در پرونده فساد کرسنت مشارکت داشتند نباید از حقوق ملت کوتاه آمد. مجلس پیگیر قرارداد کرسنت است، تاکنون جلساتی را با وزیر نفت داشته ایم و در صورتی که تذکر و سئوال از وزیر نفت در این باره به نتیجه نرسد ناچار به استیضاح می شویم. هدف ما از پیگیری قرار داد کرسنت دفاع از حقوق ملت ایران در دادگاه لاهه است. دولت جدید باید وظیفه خودش را دراین خصوص انجام دهد. در این موضوع از وزیر نفت سئوال کردیم و جلساتی را نیز با وی داشته ایم. اگر تذکر و سوال از وزیر نفت به نتیجه نرسد ناچار به استیضاح می شویم.وزیر نفت باید به مجلس توضیحات خود را ارائه کند”.

تحرکت راستگرایان پس از آن است که نبی حبیبی، دبیرکل حزب موتلفه در نشست دبیران این حزب گفت:“مجلس باید در این مورد واکنش نشان دهد. فساد در این قرارداد اظهر من‌ الشمس است و در گزارش تفریغ بودجه سال ۸۳ توسط دیوان محاسبات به مجلس و مردم اطلاع‌رسانی شده است. دیوان محاسبات و قوه قضائیه باید به مردم بگویند با مفسدین این قرارداد چه کرده‌‌اند؟ چرا پس از ۸ سال دوباره این در دستور کار قرار گرفته است؟ بر اساس خبرهایی که رسیده کسانی که در این فساد باید در داخل و خارج مورد پیگرد قرار می‌گرفتند امروز ادعای خسارت و باج‌خواهی کرده‌اند، دولت باید در این مورد پاسخگو باشد. در گزارش تفریغ بودجه سال ۸۳ دیوان محاسبات در مورد تفریغ نفت و گاز آمده است در قرارداد کرسنت عدم رعایت صرفه و صلاح دولت در معامله مشهود بوده و دیون و تعهدات ایجادشده بر ذمه دولت در ربع قرن آتی موجب از بین رفتن بخش قابل توجهی از منافع ملی خواهد شد”.

هنوز مشخص نیست  علت نگرانی جناح راست از احتمال زنده بودن عباس یزدانپناه چیست و چرا مسئله استیضاح زنگنه در دستور کار محافظه کاران قرار گرفته است.