سینمای ایران

نویسنده
مرضیه حسینی

شریفی نیا از بیماری ایدز می گوید…

تقدیم اولین اجرای «سکوت سپید» به خسرو احمدی

نمایش “سکوت سپید” نوشته سید علی موسویان و کارگردانی محمد زوار بی‌ریا در اولین روز از اجرای عمومی خود به خسرو احمدی، بازیگر تئاتر تقدیم شد.

به گزارش ایران تئاتر، «سکوت سپید» با بازی محمد ساربان، علی برجی، سید علی موسویان، پیام کیانی پور، گیتی قاسمی و شقایق فتحی به ماجرای خانواده‌ای می‌پردازد که با نامه‌هایی ناشناس آشفته می‌شود.

رازهایی که 20 سال سر به مهر بوده‌اند با ورود غریبه‌ای به شهر گشوده می‌شوند اما…

محمد بی‌رویا در پایان اولین اجرای این نمایش که با حضور جمع بسیاری از هنرمندان تئاتر انجام شد، اولین اجرای گروه را به خسرو احمدی هنرمند پیش‌کسوت تئاتر تقدیم کرده و از تمامی افرادی که با تلاش و ممارست آن را به اجرای عمومی رسانده‌اند سپاسگذاری کرد.

 

هشتمین جشنواره سراسری تئاتر ماه برگزیدگان خود را شناخت

مراسم اختتامیه هشتمین جشنواره سراسری تئاتر ماه با معرفی برگزیدگان بخش‌های صحنه‌ای، تئاتر خیابانی و تئاتر کودک و نوجوان در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد.

حسین فرخی دبیر علمی همایش ضمن تقدیر از مسوولان حوزه هنری در برگزاری هشتمین جشنواره تئاتر ماه، گفت: امیدوارم این جشنواره با تکیه بر شعار معنویت ، اندیشه و هنر در دوره‌های آتی به صورت بین‌المللی برگزار شود.

 

 

اهدای دو سیمرغ و سه دیپلم در بخش مستند جشنواره فجر

مسابقه سینمای حقیقت، ویژه مسابقه آثار بلند مستند در جشنواره بین‌المللی فیلم فجر با اهدای دو سیمرغ بلورین و سه دیپلم افتخار برگزار می‌شود.

به گزارش «پایگاه خبری فیلم کوتاه» این بخش با نظر به اهمیت و جایگاه ویژه سینمای مستند در رشد و اعتلای فرهنگ جامعه، در ساختار جشنواره فجر پیش بینی شده است. کلیه آثار بلند مستندی که در دو سال گذشته با مدت زمان 70 دقیقه و یا بیشتر تولید شده باشند می‌توانند در این بخش شرکت نمایند.

هیات داوران این بخش متشکل از 3 تا 5 عضو پس از ارزیابی و داوری آثار منتخب، دو سیمرغ بلورین و سه دیپلم افتخار به برگزیدگان اهدا می‌نمایند. سیمرغ بلورین بهترین فیلم برای تهیه کننده، سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی و سه دیپلم افتخار برای بهترین فیلمبرداری، بهترین تدوین و بهترین پژوهش در نظر گرفته شده است.

از مستندسازان کشور دعوت شده است تا آثارشان را دبیرخانه جشنواره ارسال نمایند.

 

یک فیلم کوتاه ایرانی در جشنواره «داکینو»

یک فیلم کوتاه ایرانی به بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم «داکینو» رومانی راه یافته است.

به گزارش «پایگاه خبری فیلم کوتاه» در این دوره جشنواره 57 فیلم از 25 کشور را به رقابت می‌گذارد که در آن میان نام یک فیلم کوتاه ایرانی به چشم می‌خورد.

امشب وقت خوبی واسه مردن نیست ساخته علی عسگری به نمایندگی از ایران در این جشنواره حضور دارد و با آثاری از فرانسه، ترکیه، بلژیک، رومانی، اسپانیا، ایتالیا، آمریکا، لیتوانی، هند، انگلستان، استرالیا، لهستان، پرتغال و… رقابت می‌کند.

جشنواره «داکینو» علاوه بر جایزه بزرگ جشنواره در بخش داستانی به بهترین کارگردان، بهترین تصویربردار، جایزه ویژه هیات داوران و بهترین فیلم به انتخاب تماشاگران جایزه می‌دهد و تنها جایزه بخش مستند بهترین فیلم به انتخاب تماشاگران است.

بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم «داکینو» 21 تا 26 نوامبر در رومانی برگزار می‌شود.

 

از سفر نوری همدانی فیلم مستند می سازند

نوری همدانی از مراجع تقلید منتسب به دولت در سفری سه روزه به مسکو در دیدار با مسلمانان این شهر در ارتباط با برگزاری مراسم برای امام حسین (ع) و آداب و رسوم و نحوه صحیح عزاداری به بحث و گفتگو نشست.

وی بنا به اظهارات رسانه های دولتی به منظور هم‌اندیشی و گفتگو با محققان و اسلام‌شناسان روس و مقامات مذهبی روسیه در سفر ملاقات کرده است.

پیام ابراهیم‌پور نیز با همراهی وی در این سفر مستندی سه قسمتی از این دیدار را برای شبکه سوم سیما تهیه‌ و کارگردانی کرده است که مراحل فنی را پشت سر می‌گذارد.

 

 شبکه مستند ایران در خدمت فیلم های خارجی است

ارد عطار پور مستند ساز ضمن بیان این مطلب اختصاص شبکه ای مستقل به سینمای مستند در تلویزیون را مثبت ارزیابی کرد و گفت : نمایش فیلم های مستند در این شبکه به خودی خود اتفاق نیکویی است که باعث آشنایی مخاطب با سینمای مستند می شود و از سوی دیگر نمایش فیلم های خارجی به خودی خود اشکالی ندارد و دریچه تازه ای به روی فیلمسازان این حرفه می گشاید و موجب می شود تا با شیوه های جدید و به روز فیلمسازی مستند و شیوه های فنی در دنیا آشنا شوند؛ اما در کنار نمایش آثار مستند شاهد هستیم که تولید فیلم های مستند ایرانی کمتر شده است و ادامه این روند شرایط نگران کننده ای را برای فیلمسازان داخلی ایجاد می کند چراکه ظرفیت سینمای مستند در ایران با نمایش بی رویه فیلم های خارجی و عدم توجه به مستندان داخلی نادیده گرفته می شود.

وی در ادامه افزود : در ابتدای تاسیس شبکه مستند اغلب فیلمسازان مستند از این اتفاق خوشحال شدند و گمان می کردند که شرایط فعالیت برای آنها بیش از گذشته مهیا می شود و حتی زمانی که این شبکه می خواست کار خود را آغاز کند با رویکرد افزایش تولیدات داخلی پا به میدان گذاشت و در ابتدای فعالیت ، با همین رویکرد پیش رفت ولی رفته رفته تولید آثار مستند داخلی در این شبکه کاهش یافت و به سوی نمایش فیلم های خارجی و فیلم های مستند آرشیوی روی آورد تا جائیکه هم اکنون شاهد هستیم که تولید و نمایش فیلم هایی از این دست در شبکه مستند تلویزیونی کاهش چشمگیری پیدا کرده است.

کارگردان فیلم مستند “خلیج فارس” در ادامه صحبت های خود کمبود نقدینگی در تولید فیلم های مستند و نمایش فیلم در این شبکه را عامل اصلی در عدم تولید فیلم های مستند دانست و گفت : بزرگترین مشکل در عرصه نمایش فیلم مستند در این شبکه کمبود نقدینگی است و این مسئله در پایین آمدن سطح کیفی این شبکه موثر بوده است و طبیعی است که اگر مشکلات مالی در حوزه تولید فیلم های مستند ادامه پیدا کند بسیاری از مستند سازان خوب که از راه تولید و عرضه فیلم های مستند گذران زندگی می کنند ناچار می شوند که از این حرفه خداحافظی کنند.

عطارپور در پایان افزود : این درحالی است که بسیاری از این مستند سازان در حوزه خاصی مانند محیط زیست پژوهش و فیلم می سازند و حال اینکه اگر فلیمسازانی از این دست با این حرفه خداحافظی کنند جایگزین کردن مستندسازان دیگر در این عرصه سخت و سالهای بسیاری به طول می انجامد.

 

 

شریفی‌نیا مستند «من هنوز زنده‌ام» را تهیه می‌کند

علی فتح لایق‌زاده، کارگردان این مستند گفت: مستند «من هنوز زنده‌ام» به تهیه‌کنندگی محمدرضا شریفی‌نیا درباره مردی است که به دلیل نبود بهداشت در زندان به واسطه وسیله ریش تراشی به ویروس ایدز مبتلا می‌شود.

وی ادامه داد: او بعد از آلوده شدن‌اش از زندان آزاد می‌شود، اما از طرف خانواده طرد می‌شود و همسرش فوت می‌کند. سرپرستی فرزند او به خانواده‌های دیگر سپرده می‌شود. او بعد از رانده شدن از جامعه به یک غار می‌رود و در آنجا اسکان می‌یابد. تا اینکه بعد از گذشت چند ماه فوت می‌شود.

این مستندساز گفت: در این مستند از این مرد خواسته بودم پلان آخر را خودش ضبط کند، چرا که می‌خواستم زندگی را از زاویه نگاه او ببینم. این مستند در یک قسمت 20 دقیقه‌ای مراحل تدوین را سپری می‌کند و قصد دارم در جشنواره‌های مختلف آن را شرکت بدهم.

لایق‌زاده در پایان گفت: قصد دارم مستندی هم درباره افراد روستایی بسازم که بدون کفش راه می‌روند و…

علی فتح لایق‌زاده با مستند “گاودانه” در جشنواره‌ سینما حقیقت حضور داشت.

 

 

«مهارنشده» با حمایت افراد خاص ساخته نشده است

نشست فیلم مستند «مهار نشده» با حضور مصطفی رضوانی کارگردان و محسن اخوان دستیار تهیه و همچنین جمعی از دانشجویان برگزار شد.

پس از نمایش این فیلم که همسر دکتر شهریاری نیز حضور داشت،‌ محسن اخوان گفت: بعد از انتخابات سال 88 تصمیم گرفتیم با دانشجویان دانشگاه شریف دور هم جمع شده و فعالیتی انقلابی بکنیم.

 

وی در ادامه افزود: در آن زمان اعتقاد داشتیم این حوزه از بچه‌های انقلابی خالی است، منظور از بچه‌های انقلابی دانشجویانی است که دغدغه فعالیت انقلابی دارند. به همین دلیل با همین دانشجویان دست به کار شدیم و اولین کار خود را با عنوان «یزدان تفنگ ندارد» شروع کردیم. به لطف خدا توانستیم پس از «یزدان تفنگ ندارد» خودمان را در این حوزه مطرح کنیم.

اخوان در پاسخ به این سؤال که آیا این مستند حامی دولتی داشته است، گفت: این مستند به هیچ عنوان حامی دولتی نداشت به همین دلیل ما به سختی توانستیم تمام افرادی را که در مستند هستند، به کار برای مصاحبه دعوت کنیم.

وی در ادامه افزود: یکی از افرادی که پس از ارسال دعوتنامه به ما وقت دادند وزیر ارشاد آقای حسینی بودند و پس از دیدن کار به شدت از مستند استقبال کردند و خواستند این مستند را برای افراد دیگری نیز به نمایش بگذاریم و ما پس از نمایش برای ایشان به فکر اکران این فیلم برای مسئولان دیگری افتادیم که متأسفانه به شدت اذیت شدیم زیرا چندین بار به هر یک از این افراد نامه‌هایی را ارسال کرده و با عدم پاسخ آنها روبر شدیم.

اخوان اظهار داشت: خیلی اوقات مدیران به درخواست ما پاسخ نمی‌دادند ولی ما از موضوع دلسرد نشده و به کارمان ادامه ‌دادیم تا بتوانیم آنها را متقاعد به بازدید کنیم. این را از آن جهت می‌گویم که بدانید این مستند با حمایت فرد خاص یا دولتی ساخته نشده است.

 

نام فیلم تازه ام «سونامی» نیست

در حالیکه در تعدادی از نشریات و رسانه‌ها عنوان شده بود که «سونامی» نام فیلم جدید مسعود کیمیایی است، این کارگردان این موضوع را تکذیب کرد.

کیمیایی به خبرنگار «بانی فیلم» گفت: «فیلمنامه ای توسط عبدالرضا منجزی نوشته شده که به دست من رسیده و قرار است آن را جلوی دوربین ببرم. این فیلمنامه به سبک و سیاق خودم در حال نگارش است و البته نام آن سونامی نیست.»

این کارگردان مطرح در خصوص نام فیلم و ترکیب بازیگران پروژه تازه‌اش نیز گفت:« هنوز نامی برای این فیلم انتخاب نکرده‌ام و بعید می دانم تا آماده شدن فیلمنامه نام آن مشخص شود. در مورد بازیگران هم باید بگویم با آقایان فریبرز عرب‌نیا و محمدرضا گلزار برای بازی در این فیلم مذاکره‌ای نشده است و انتخاب عوامل فیلم با تکمیل شدن فیلمنامه و آغاز پیش تولید شروع می‌شود.»

فیلم جدید مسعود کیمیایی که خود تهیه کنندگی آن را بر عهده دارد مضمونی اجتماعی دارد.

 

 

همایون ارشادی بعد از درخت گلابی حالا نارنجی پوش شد

همایون ارشادی برای دومین بار پس از فیلم سینمایی “درخت گلابی” مقابل دوربین داریوش مهرجویی رفت تا ایفاگر نقش تازه‌ای در “نارنجی‌پوش” باشد.

همزمان با فیلمبرداری این فیلم هایده صفی یاری تدوین فیلم را آغاز کرده است. “نارنجی‌پوش” نوشته مشترک مهرجویی و وحیده محمدی فر بر اساس طرحی از وحیده محمدی فر داستان تحول یک عکاس است که تلاش دارد با پاکیزگی محیط اطراف، به تطهیر روح و روان خود بپردازد و در نهایت به پاکیزگی روح دست یابد.

حامد بهداد، لیلاحاتمی، طناز طباطبایی، فردوس کاویانی، اردشیر رستمی، امید روحانی، محمدجوادجعفرپور، مهیار پورحسابی، کامشاد کوشان، علی عابدینی، کیانوش گرامی، سیمون سیمونیان، علی اصغر طبسی، شاهین جعفری، امید علیمردانی و میتراحجار بازیگرانی هستند که تاکنون مقابل دوربین “نارنجی پوش” رفتند.

“آسمان محبوب” عنوان کار قبلی مهرجویی است که در جشنواره فیلم فجر سال گذشته با بازی لیلا حاتمی، علی مصفا، مانی حقیقی، فریده سپاه منصور و… به نمایش درآمد، ولی هنوز امکان اکران عمومی پیدا نکرده است. پخش این فیلم برعهده هدایت فیلم است.

 

 

فیلمهای مهم احتمالی جشنواره سی ام فیلم فجر

کمتر از هفتاد روز به آغاز سی امین جشنواره فیلم فجر باقی است،به نظر می رسد فیلم های زیر به عنوان بخشی از فیلم های مهم در جشنواره مطرح باشند.

 

ده نمکی و تغییر لوکیشن

شمارش معکوس جشنواره فیلم فجر آغاز شده است. در حالی که تنها دو ماه به سی امین دوره جشنواره فیلم فجر باقی مانده، آغاز نشدن فیلمبرداری برخی آثاری که پیش بینی می شد پس از طی شدن مراحل تولید و تدوین، از فیلم های مهم این دوره باشند محل سوال است. یکی از این فیلم ها که چند ماهی است پروانه ساختش صادر شده اما فیلمبرداری اش آغاز نشده و حتی خبری از اعلام بازیگران و عواملش نیست فیلم رسوایی مسعود ده نمکی است.

ده‌نمکی گفت که برای ساخت رسوایی شاید مجبور باشد لوکیشن فیلم را به تاجیکستان منتقل کند. اتفاقی که پیش از این برای خیابان های آرام کمال تبریزی هم افتاده بود و با انتقال لوکیشن ها به ارمنستان مجوز ساخت‌اش صادر شد. ده نمکی در این مورد گفت: مشکلاتی برای پروژه ایجاد شده است. بعضی جاها حساسیت هایی نسبت به این فیلم نشان داده اند. در حال حل این مشکلات هستیم. اگر این مشکلات باقی باشد لوکیشن فیلم به خارج کشور منتقل خواهد شد. ده نمکی در ادامه درباره مضمون فیلم، اخبار جدیدی به کافه سینما داد: کاراکتر اصلی فیلم یک روحانی است. فیلم مضمون اجتماعی اخلاقی دارد. قصه.یک جور تازگی دارد که تا بحال تکرار نشده و البته برگرفته از واقعیت هایی است که وجود دارد. فیلم 3 بازیگر اصلی و 10-15 بازیگر فرعی دارد. سعی داریم حساسیت ها را طوری کم کنیم که به روایت قصه لطمه ای وارد نشود.

جدیدترین فیلم ده نمکی ابتدا گفته می شد ادامه مجموعه اخراجی هاست. اما براساس اخبار رسیده رسوایی داستانی مجزا و ملتهب دارد. التهابی که ظاهرا عامل اصلی وقفه در تولید فیلم است.

 مسعود ده نمکی درباره آخرین وضعیت تولید فیلم رسوایی به کافه سینما گفت: زمان شروع فیلمبرداری هنوز مشخص نیست. این روزها در حال انتخاب لوکیشن هستیم.

این فیلم ده نمکی بر عکس سه گانه اخاراجی ها قرار است چراغ خاموش و بدون حاشیه مراحل تولید و فیلمبرداری را پشت سر بگذارد. ده نمکی درباره انتخاب بازیگران این فیلم و خبرهایی که درباره حضور امین حیایی و الناز شاکردوست در رسوایی شنیده می شود به خبرنگار ما گفت: هیچ بازیگری برای حضور در این فیلم انتخاب نشده و ما هنوز با کسی برای بازی در رسوایی صحبت نکرده ایم.ده نمکی در پایان وضعیت حضور رسوایی در سی امین دروه جشنواره فیلم فجر را نامشخص دانست.

 

پیمان معادی و حمایت 25 هزار دلاری

بازیگر فیلم‌های «درباره الی» و «جدایی نادر از سیمین» برای ساخت فیلم «آن روزها» 25 هزار دلار کمک مالی دریافت می‌کند. صندوق فیلم آکادمی جوایز اسکرین آسیا پاسیفیک (APSA) انجمن فیلم آمریکا، روز پنجشنبه در مراسم پنجمین دوره این جوایز اسامی چهار فیلمساز دریافت‌کننده کمک مالی سالانه را اعلام کرد. پیمان معادی (ایران) برای ساخت فیلم «آن روزها»، شوکت امین کرکی (عراق/کردستان) برای «خاطرات روی سنگ»، مریم ابراهیمی (فیلمساز سوئدی متولد ایران) برای «Burqas Behind Bars» و پریاس گوپتا (هند) برای «درخت کریکت»، هر یک 25 هزار دلار دریافت خواهند کرد.

جایزه اصلی پنجمین دوره جوایز سالانه اسکرین آسیا پاسیفیک به «جدایی نادر از سیمین» اصغر فرهادی رسید. فرهادی خود یکی از اولین دریافت‌کنندگان مبلغ صندوق فیلم آکادمی APSA / انجمن فیلم آمریکا بود که از سال 2010 کار خود را آغاز کرد.

او در‌این‌باره به ورایتی گفت: «وقتی این مبلغ را دریافت کردم، بیشتر از آن به خود آن فکر کنم، این برای من اهمیت داشت که تماشاگران غیر فارسی‌زبان مفهوم فیلمنامه من را درک کنند.»

جوایز اسکرین آسیا پاسیفیک را دولت کوئینزلند استرالیا با حمایت یونسکو و فدراسیون بین‌المللی انجمن‌های تهیه‌کنندگان فیلم (فیاپف) به برترین‌های سینمای آسیا پاسیفیک اعطا می‌کند.

معادی 41 ساله که متولد نیویورک است، پارسال برای بازی در «جدایی نادر از سیمین» به همراه دیگر بازیگران مرد این فیلم برنده جایزه خرس نقره‌ای بهترین گروه بازیگران مرد شد. او در عین حال برای «جدایی نادر از سیمین» یکی از نامزدهای بخش بهترین بازیگر مرد این دوره جوایز اسکرین آسیا پاسیفیک بود.

معادی این روزها در مقام کارگردان روی فیلم «برف روی کاج‌ها» با بازی مهناز افشار، ویشکا آسایش، صابر ابر، حسین پاکدل، حسن معجونی، آناهیتا افشار، الهام کردا و شیرین یزدانبخش کار می‌کند.او همچنین فیلمنامه‌نویس فیلم‌های «عطش»، «کما»، «کافه ستاره»‌ و «شام عروسی» است.

 

دلخوری کارگردان «پرتقال خونی» از تحریف حرف‌هایش درباره جابجایی بازیگران

تحریف یکی از گفتگوهای اخیر سیروس الوند با یکی از روزنامه‌های صبح سبب ‌دلخوری این کارگردان گردیده و او در محافل خصوصی از این مساله سخن گفته که روزنامه مذکور بدون اطلاع وی، سخنانی را به وی نسبت داده که روحش هم از آن خبر ندارد!

هرچند الوند برای اینکه همزمان با نمایش «پرتقال خونی» گرفتار حاشیه نشده و فیلمش اکران طبیعی خود را پیگیری کند تاکنون از اظهارنظر رسمی درباره روزنامه موردنظر خودداری کرده است اما شنیده ها حکایت از آن دارند که وی قصد دارد تا پایان اکران فیلم صبر کرده و سپس اعتراض خود را در این باره اعلام کند.

گفتگویی که الوند به آن معترض است همان مصاحبه ای است که الوند در آن متذکر شده بود گزینه اولش برای کاراکتر «والا» در «پرتقال خونی» رضا کیانیان بوده اما چون نتوانسته او را برای بازی در فیلم جلب کند به ناچار پیشنهاد تهیه کننده مبنی بر بازی فریبرز عرب نیا را پذیرفته است!

 

مجوز نمایش فیلم جدید کاظم راست‌گفتار صادر نشده است‌

در حالی که حدودا چهار ماهی از پایان تولید فیلم سینمایی «چک» ساخته کاظم راست گفتار و ارائه آن به شورای نظارت برای اعطای پروانه نمایش گذشته است اما شواری صنفی نمایش هنوز مجوز اکران این فیلم را صادر نکرده است.

به جز پاره ای دیالوگهای فیلم که به نظر دست اندرکاران شورای صنفی نمایش دوپهلو قلمداد شده واکنش منفی گروهی از منتقدان به فیلم سینمایی «زنان ونوسی مردان مریخی» ساخته قبلی راست گفتار دلیل اصلی تردید در ارائه مجوز نمایش به این فیلم است.

«چک» چنان که راست گفتار ادعا کرده برشی از اجتماع و واقعیت شهر تهران به لحاظ جغرافیایی و انسانی در سال 1389 است. اکثر صحنه‌های فیلم در مرکز شهر فیلمبرداری شده و به بافت سنتی و اصیل تهران در این فیلم توجه خاصی شده است.

فرهاد آئیش، شاهرخ استخری، مژگان بیات، همایون ارشادی، حسن شکوهی، مریم سعادت، نفیسه روشن، فرخ نعمتی، سپند امیرسلیمانی و جشمید مشایخی به ایفای نقش‌های اصلی این فیلم پرداخته اند.

 

«جدایی نادر از سیمین» بهترین فیلم جوایز اسکرین آسیا پاسیفیک شد

«جدایی نادر از سیمین» نماینده سینمای ایران در اسکار در پنجمین دوره جوایز سالانه اسکرین آسیا پاسیفیک جایزه بهترین فیلم بلند داستانی را دریافت کرد. همچنین فیلم «باد و مه» ساخته‌ محمدعلی طالبی در بخش فیلم بلند کودکان تقدیر شد. برگزیدگان این دوره جوایز اسکرین آسیا پاسیفیک روز پنجشنبه سوم آذر ماه در کوئینزلند در استرالیا معرفی شدند و اصغر فرهادی نویسنده، تهیه‌کننده و کارگردان فیلم “جدایی نادر از سیمین” از ایران، جایزه اصلی را از نانسان شی تهیه‌کننده هنگ کنگی و رئیس هیئت داوران بخش بین‌الملل دریافت کرد.

فیلم فرهادی در بخش‌های دیگری چون بهترین دستاورد کارگردانی، بازیگر مرد پیمان معادی و فیلمنامه هم نامزد دریافت جایزه این دوره آسیا پاسیفیک بود.

فیلم “روزی روزگاری در آناتولی” ساخته نوری بیلگه جیلان از ترکیه که مانند “جدایی نادر از سیمین” در چهار بخش نامزد دریافت جوایز اسکرین آسیا پاسیفیک بود، با دریافت سه جایزه بهترین دستاورد کارگردانی، دستاورد فیلمبرداری و جایزه بزرگ هیئت داوران بخش بین‌الملل، دیگر فیلم موفق مراسم لقب گرفت.

 

«سعادت‌آباد» در کانادا اکران می‌شود

فیلم «سعادت‌آباد» با همکاری علی‌ سرتیپی و رضا زارعی توسط پرشیافیلم از ۲دسامبر در تورنتو اکران می‌شود و حامد بهداد بازیگر این فیلم ‌در زمان اکران به دعوت پرشیافیلم در کانادا حضور خواهد داشت و این اکران را همراهی خواهد کرد. شاهرخ بحرالعلومی مدیرعامل پرشیافیلم با اعلام این خبر گفت: پس از ۱۰ سال فعالیت مداوم پرشیافیلم در زمینه اکران فیلم‌های ایرانی‌ در خارج از کشور توانستیم استقبال وسیع و گسترده‌ای را در بین جامعه ایرانی‌ همراه داشته باشیم به گونه‌ای که پس از برگزاری چندین دوره جشنواره فیلم‌های ایرانی‌ که همه ساله در ماه سپتامبر برگزار می‌شود. هموطنان عزیز در سایر ماه‌ها نیز تقاضای تداوم اکران فیلم‌ها را همزمان با تهران دارند.

مؤسسه فرهنگی‌ هنری پرشیافیلم جزو معدود موسسات پخش خارج از کشور است که با مجوز رسمی‌ از سو‌ی اداره کلّ نظارت و ارزشیابی معاونت سینمایی فعّالیت داشته و بیش از ۵۰ فیلم سینمایی را در آمریکای شمالی اکران عمومی‌ کرده است.

 

«علفزار» بهترین فیلم جشنواره‌ کودک هند شد

فیلم «علفزار» به کارگردانی محمدعلی طالبی از ایران تندیس فیل طلایی جایزه اول جشنواره فیلم کودک هند را به‌دست آورد که روز یکشنبه به پایان رسید.«علفزار» به تهیه‌کنندگی جواد نوروزبیگی محصول سینمایی گروه کودک و نوجوان مرکز سیمافیلم است.

گوهر خیراندیش، نورالدین اعلمی، شعله محمدی، سپهر گودرزی، سیدعلی موسوی، یوسف حیدری جوزانی، ابوالفضل حیدری جوزانی، فاطمه علی محمد و فاطمه مجیدی بازیگران این فیلم هستند.

در خلاصه داستان «علفزار» آمده است: «علی نوجوان 12 ساله تصمیم دارد به علت ناراحتی جسمی پدرش گله گوسفندان را از قشلاق به ییلاق ببرد. ابتدا پدر مخالفت می‌کند، اما در نهایت ناچار به موافقت می‌شود. در این مسیر صادق نوجوان 16 ساله و کلبعلی پیرمرد 70 ساله او را همراهی می‌کنند و در طول مسیر با مشکلات و خطرات زیادی مواجه می‌شوند و…»

امسال 152 فیلم از 42 کشور در جشنواره فیلم کودک هند به نمایش درآمدند و برای اولین‌بار از آمریکای جنوبی و آفریقا نمایندگانی حضور داشتند.