اجلال قوامی: فضا امنیتی است

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» پنجشنبه؛اعتصاب عمومی در کردستان

همزمان با محکومیت اعدام پنج فعال سیاسی در ایران از سوی سازمان عفو بین الملل و بی نتیجه ماندن تلاش خانواده ها برای تحویل جنازه ها و امنیتی شدن فضای کردستان، شمار زیادی از احزاب و گروه های سیاسی کرد در بیانیه هایی جداگانه، روز پنج شنبه 23 اردیبهشت ماه را به عنوان روز اعتصاب عمومی مردم کردستان اعلام کردند.در این زمینه با فعالان کرد گفت و گو کرده ایم؛از جمله با اجلال قوامی، سخنگوی سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان که از «فضای به شدت امنیتی کردستان»خبر داده است.

پایان اعتصاب غذای فعالان کرد

اعتصاب غذای شمار زیادی از فعالان سیاسی، مدنی و روزنامه نگاران کرد ایرانی ساکن در کردستان عراق، عصر روز گذشته با برگزاری یک کنفرانس خبری در شهر سلیمانیه و تاکید بر اعتصاب مردم در روز پنج شنبه پایان گرفت.

این  کنفرانس عصر دیروز با حضور شماری از رسانه ها، نماینده احزاب و گروهای سیاسی و مدنی و تعدادی از فعالان سیاسی کردستان عراق در محل سکوی آزاد پارک آزادی شهر سلیمانیه برگزار شد. برگزارکنندکان این اعتصاب پس از تشریح فعالیتهای خود در طول سه روز گذشته به پاسخ  به سئوالات خبرنگاران رسانه های مختلف پرداختند. سخنگوی اعتصاب کنندگان در پایان با قرائت بیانیه و گزارشی از فعالیت های خود بر ادامه حرکت های مسالمت آمیز و مدنی در کردستان جهت پایان دادن به اعدامهای سیاسی تاکید کرد.

اعتصاب کنندگان همچنین اعلام کردند که در همبستگی با گروه ها و نهادهای مدنی کرد،از اعتصاب عمومی مردم کردستان همزمان با مراسم “هفتم” اعدام شدگان حمایت خواهند کرد.

این کنفرانس در حالی برگزار شد که ساعاتی پیش از آن خبر بازداشت و آزادی  برخی از اعضای خانواده علم هولی بر خروجی رسانه ها و شبکه های اجتماعی قرار گرفته بود.

آغاز اعتصاب

همزمان با اتمام تحصن و اعتصاب غذای فعالان در سلیمانیه شمار زیادی از احزاب سیاسی و صاحب نفوذ کرد در جامعه  کردستان و همچنین برخی از تشکل های مدنی در داخل کردستان در بیانیه هایی جداگانه از مردم کردستان دعوت کردند روز پنج شنبه 23 اردیبهشت را به روز اعتراض به اعدامها، از طریق اعتصاب عمومی و تعطیلی مغازه ها تبدیل کنند.

حزب دمکرات کردستان ایران در بیانیه ای با محکوم کردن اعدام زندانیان سیاسی از مردم کردستان خواسته است در اعتراض به اعدامهای اخیر، روز پنج شنبه همزمان با تعطیلی کامل بازار، از رفتن به مدارس و ادارات خوداری و این روز را به روز اعتراض مردم کرد به اعدام های اخیر از طریق اعتصاب عمومی تبدیل کنند.

حزب کومله کردستان ایران، دیگر حزب کرد با تاکید بر اینکه«کردستان همیشه سنگر آزادی خواهی در ایران بوده »در بیانه ای مردم را به اعتصاب عمومی در روز پنج شنبه فرا خواند. در بخشی از بیانیه ی این حزب آمده است: “در هماهنگی با اکثریت نهادها و قشرهای جامعه و احزاب سیاسی پنجشنبه 23 اردیبهشت را به روز اعتراض عمومی اعلام کرده و از همه میخواهیم فعالانه و بهر شکل ممکن از جمله تعصیلی مراکز کار، ادارات و بازار و مدارس و دانشگاهها، روشن کردن شمع بر در خانه ها و بر سر کوچه ها و …  در این اعتراض عمومی شرکت کنند”.

کومله زحمتکشان کردستان نیز در بیانیه ای مشابه با اشاره به اینکه« اعدام مبارزین خلق کرد پایانی ندارد و سرکوب مداوم کردستان به نقشه تاکتیکی و استراتژیکی جمهوری اسلامی تبدیل شده است» از اعتصاب عمومی روز پنج شنبه در کردستان حمایت کرده و مردم را برای حضور فعالانه در این اعتراض دعوت نموده است. در بخشی از بیانیه این حزب آمده است: “در اعتراض به اعدام و سرکوب وحشیانه جمهوری اسلامی در کردستان و برای متوقف ساختن اعدام مبارزین سیاسی همه شما را به یک حرکت اعتراضی متحدانه و به یک اعتصاب عمومی بزرگ فرا می خوانیم. از همه مردم مبارز کردستان تقاضا داریم که در روز پنجشنبه 23 اردیبهشت با تعطیلی یک پارچه بازار و محل کار و مدارس و با خواست متوقف ساختن احکام و اجرای اعدام و آزادی زندانیان سیاسی کردستان، مانع از تداوم سرکوب در کردستان شویم”.

حزب دمکرات کردستان  اما تنها حزبی بود که تا ساعات پایانی روز گذشته در مورد اعتصاب روز پنج شنبه از ارائه موضع رسمی خود داری کرد. قادر وریا، عضو کمیته مرکزی این حزب به “روز” می گوید: “ما در نظر داریم با این اعتصاب همراه شویم و مردم را از طریق صدور بیانیه برای شرکت فعالانه دعوت کنیم.”

اجلال قوامی: فضای امنیتی

اعلام اعتصاب عمومی در کردستان از سوی احزاب و گروه های سیاسی کرد در حالی صورت می گیرد که فعالان حقوق بشر در داخل کردستان نیز از احتمال استقبال مردم از اعتصاب سخن می گویند. اجلال قوامی، سخنگوی سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان در مصاحبه با “روز” در مورد فراخواندن مردم کردستان به اعتصاب عمومی گفت: “ پیش بینی می شود فراخوان اعتصاب روز پنج شنبه با استقبال مردم روبرو بشود، اما به طور قطع نمی توان پیش بینی کرد که این اعتصاب بازخورد لازم را پیدا خواهد کرد یا خیر”.

سخنگوی سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان با اعلام تسلیت به جامعه کردستان، آزادیخواهان، دمکراسی خواهان و تمامی فعالان حقوق بشر، در رابطه با اعدام های اخیر می گوید: “مابه عنوان سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان، اعدام پنج نفر از فعالان سیاسی و مدنی که چهار نفر از آنها فعالان کرد هستند را به همه انساندوستان، آزادیخوهان و فعالان حقوق بشر تسلیت عرض می کنیم و امیدواریم این اعدامها پایانی باشد بر اعدامهایی که در طول این سه دهه در ایران و به ویژه کردستان صورت گرفته است”.

اجلال قوامی در ادامه به فضای امنیتی کردستان اشاره می کند:“در حال حاضر در مناطق کرد نشین ایران با این اعدامهایی که صورت گرفت نوعی فضای یاس و ناامیدی را شاهد هستیم و متاسفانه این روند کماکان روند تصاعدی پیدا کرده است. با وجود  فراخوان های گسترده هم جمعی از گروه های سیاسی، مدنی و حقوق بشری جهت اعتصاب عمومی در مناطق کردستان، نمی توان به طور قطع پیش بینی کرد که  آیا با استقبال مردم روبرو خواهد شد یا خیر. اما آنچه محزر است و جلب توجه می کند، حضور گسترده نیروهای نظامی و امنیتی در میادین و معابر شهرهای کردستان از جمله سنندج، کامیاران، سقز و مهاباد و دیگر شهرهاست. این روزها فضای کردستان به شدت امنیتی است”.

وی در ادامه می افزاید: “تمامی نهادهای مدنی در تمام مناطق ایران به ویژه در مناطق کرد نشین در طول دو سه روز اخیر در بیانیه هایی در محکومیت این اعدام ها و فراخوان برای اعتصاب عمومی و یک نوع نافرمانی مدنی و مبارزه مدنی و مسالمت آمیز پرداخته اند، تلاش مردم کردستان برای پیگیری مدنی خواسته های خود قابل تقدیر است”.

سخنگوی سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان در پایان با اشاره به تلاش های این سازمان اعلام کرد: “ما به عنوان سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان تمام تلاش خود را جهت جلوگیری از اجرای حکم دیگر زندانیان سیاسی و مدنی محکوم به اعدام کرد به کار خواهیم گرفت. اعدامها نمی تواند بر روند فعالیت های حقوق بشری ما تاثیر بگذارد، برعکس ما را در ادامه راه و جدیت بیشتر در فعالیتهایمان مصمم تر خواهد کرد. ما تمام تلاش های خود را در راستای جلوگیری از اجرای دیگر احکام اعدام در کردستان  معطوف خواهیم کرد؛ هم اکنون 16 زندانی دیگر کرد به اعدام محکوم شده اند”.