1 نفر حاضر؛ 31 متهم غائب

نویسنده
حسین محمدی

» چهارمین جلسه دادگاه اختلاس بزرگ

در چهارمین جلسه دادگاه متهمان اختلاس سه هزار میلیارد تومانی به پرونده متهم ردیف دوم رسیدگی شد. وی معاون حقوقی و خرید تمام اموال گروه میرمنصور آریا و گفته می‌شود از اعضای هیات موسس بانک آریاست و همه مراودات مالی شرکت و ثبت‌ شرکت‌های زیرمجموعه گروه توسط وی انجام ‌شده است.وی تنها متهم حاضر در دادگاه بود و 31 متهم دیگر در این جلسه حضور نداشتند.

 او متهم به “فساد فی‌الارض، شرکت در پولشویی و جعل اسناد و سوءاستفاده مالی و کلاهبرداری به مبلغ  28554400000000 شده است.

چهارمین جلسه دادگاه پرونده‌ای که رهبر جمهوری‌اسلامی خواستار ”کش ندادن” آن شده بود و به عنوان بزرگ‌ترین پرونده فساد مالی تاریخ ایران از آن یاد می‌شود٬ در حالی برگزار شد که در جلسات قبلی این دادگاه نام برخی نزدیکان احمدی‌نژاد چون حمید بهبهانی٬ وزیر سابق راه٬ در آن مطرح شده بود.

متهم ردیف اول این پرونده مه‌آفرید امیرخسروی در جلسه نخست دادگاه گفته بود که شش ماه در سلول انفرادی محبوس بوده و تنها ۲ ساعت اجازه صحبت با وکیل خود را یافته است.

پیش از این مصطفی پورمحمدی، رییس سازمان بازرسی کل کشور، درباره این پرونده گفته بود: “دولت هم حساس بود و کلی مقاومت می‌کرد برای اینکه اصلاً پرونده مطرح نشود، علنی نشود، این‌جور پیگیری جدی نشود… با این استدلال که نظام اقتصادی مختل می‌شود، نظام بانکی و پولی کشور آسیب می‌بیند و جبرانش سخت است؛ از این دست استدلال‌ها که کردند و می‌کنند”.

پیش از این و چند روز پس از سخنان دادستان کل کشور درباره آغاز محاکمه متهمان پرونده اختلاس سه هزار میلیارد تومانی٬ صادق لاریجانی٬ رییس قوه قضاییه خبر داده بود که برای ۵ تن از متهمان این پرونده٬ در کیفرخواست درخواست اشد مجازات به دلیل “فساد فی الارض” شده است. بر طبق قانون مجازات اسلامی٬ افرادی که به عنوان مفسد فی‌الارض شناخته می شوند٬ اعدام خواهند شد.

لاریجانی افزوده بود که این ۵ نفر بر اساس مواد ۱ و ۲ قانون مجازات اخلالگران نظام اقتصادی و ماده ۴ قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء، اختلاس و کلاهبرداری، به افساد فی الارض متهم شده‌اند.

محمد دهقان٬ یکی از اعضای هیات رییسه مجلس نیز بر درستی این خبر تاکید کرد و با اعلام این‌که برای برخی از متهمان این پرونده درخواست مجازات اعدام شده است٬ گفت: “دستگاه قضایی حتی با نمایندگانی که از طریق نامه‌نگاری حمایتی از گروه امیرمنصور آریا داشته اند، نیز برخورد قاطع داشته به طوری که 4 نفر از نمایندگان در این خصوص ردصلاحیت شدند هر چند که اتهام آنها اتهام بزرگی نبوده است”.

پیش از این محسنیاژهای٬ دادستان کل کشور٬ از رابطه ۱۶ نماینده و احمدی‌بیغش٬ یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی٬ از رابطه ده نماینده مجلس با این پرونده سخن گفته بودند.

غلامرضا اسداللهی٬ از اعضای کمیته ویژه بررسی پرونده اختلاس، در گفتگویی خبر داده بود که در جریان رسیدگی به پرونده اختلاس، از چهار نماینده مجلس نیز بازجویی شده است. معروف‌ترین این نمایندگان علاءالدین بروجردی ـ رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس ـ بود که گفته می‌شود در چند نوبت مورد بازجویی قرار گرفته است.

به غیر از بروجردی، ارسلان فتحی‌پور٬ محمد دهقان٬ جبار کوچکی‌نژاد و صمد مرعشی، چهار نماینده‌ای هستند که پیش‌از این نام آنها در ارتباط با پرونده اختلاس سه هزارمیلیارد تومانی در برخی رسانه‌ها آمده بود.

درگیری میان نمایندگان درباره این پرونده تاکنون بارها بالا گرفته بود. کمیسیون اصل 90 براساس ماموریت علی لاریجانی موظف به تهیه گزارش از پرونده اختلاس شده بود؛ بر اساس گفته‌های دبیر این کمیسیون،سه گزارش در خصوص پرونده اختلاس تهیه شده که دو گزارش محرمانه و کاملا محرمانه است و منتشرنخواهد شد.

پیش ازاین برخی رسانه‌های اصول‌گرا خبر از آن داده بودند که در گزارش مربوط به پرونده اختلاس،با فشار برخی نمایندگان، نام سه تن از نمایندگان حذف شده واین پرونده 24 صفحه‌ ای نیز با حذف 6 صفحه آن، 18 صفحه‌ای شده است.

تاکنون برخی مقامات ارشد جمهوری اسلامی در این پرونده، متهم شناخته شده‌اند. از آن جمله می توان به محمودرضا خاوری، مدیرعامل بانک ملی، حمید پورمحمدی قائم مقام بانک مرکزی و محمد جهرمی، رییس سابق بانک صادرات اشاره کرد.

تاکنون دو جناح مختلف اصولگرا یکدیگر را به دست داشتن در این اختلاس متهم کرده‌اند. حامیان احمدینژاد بارها خبر از آن داده‌اند که عوامل اصلی این اختلاس، برخی مدیران رده بالای جمهوری اسلامی هستند.

اصولگرایان معتقدند این اختلاس توسط برخی اطرافیان احمدی‌نژاد ـ که جریان انحرافی خوانده می شوند ـ انجام شده است. آن‌ها این جریان را به فساد مالی متهم و ادعا کرده اند قسمتی از این پول‌ها، در جریان انتخابات صرف می‌شود.

در مقابل، برخی گزارش ها حاکی است احمدی‌نژاد اعلام کرده محمد جهرمی، با استفاده از دفتر رهبر جمهوری اسلامی، کارهای خود را پیش برده، اما به دلیل ترس، دفتر ریاست جمهوری را به عنوان عامل اختلاس معرفی کرده است. وی بازداشت پورمحمدی را “ نامردی” دانسته و اعلام کرده بود که “نامردی جواب دارد. چرا انتقام از ملت می‌گیرید؟ آنها که رشوه داده و تخلف کرده‌اند و پشتیبانی نفوذی داشتند را دستگیر و محاکمه کنید، چرا قائم مقام بانک مرکزی را دستگیر کردید. همان مدیرعاملی که این تخلف در آن بانک رخ داده در تاریخ 8 خرداد به رغم تاکیدات و تذکرات قبلی باز هم تسهیلات جدید داده است”.