بحران سیاسی در آستانه مذاکره با 1+5

نویسنده
نازنین کامدار

» حمله به سفارت فرانسه و متهم کردن دو آلمانی به جاسوسی

در حالی که جمهوری اسلامی قرارست طی روزهای آینده با گروه 1+5 و در خاک ترکیه مذاکرات هسته ای را پس از تحمل تحریم های گسترده و پس از وقفه ای یکساله آغاز کند، چند رخداد تازه فضای سیاسی کشور را سنگین تر کرده است.از یک سو محل اقامت سفیر فرانسه در تهران مورد حمله قرار گرفته و از سوی دیگر همزمان با پخش “اعترافات تلویزیونی” دو خبرنگار آلمانی در باره سکینه محمدی آشتیانی،این دو به جاسوسی متهم شده اند.

روز سه شنبه نیروهای وابسته به نهاد های امنیتی با حمله به محل اقامت سفیر فرانسه، اقدام به ضرب و شتم دو دیپلمات فرانسوی و  دستگیری برخی از میهمانان سفیر این کشور کردند تا روابط تیره ایران با فرانسه در آستانه مذاکرات تیره تر شود.

“نیروهای لباس شخصی” که سایت بی.بی.سی آنها را “نیروهای ناشناخته” معرفی کرده در حالی به اقامتگاه سفیر فرانسه در تهران یورش بردند که این کشور یکی از اعضای گروهی است که قرارست هفته آینده با مقامات جمهوری اسلامی بر سر برنامه هسته ای و دامنه تحریم های سیاسی و اقتصادی مذاکره کند.

آنطور که خبرگزاری فرانسه از تهران گزارش داده، در حمله  این نیروها، دستکم دو دیپلمات سفارت فرانسه در تهران مورد ضرب و جرح قرار گرفته  و برخی از میهمانان نیز بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده اند.

سفارت فرانسه در تهران روز گذشته با انتشار بیانیه ای  حوادث رخ داده در اقامتگاه برنار پولتی، سفیر این کشور را چنین شرح داده است:“حادثه حمله نیروهای ناشناخته زمانی  افتاد که نزدیک به ۱۳۰ مهمان از دیپلمات‌های کشورهای دیگر و ایرانیان برای شرکت در یک کنسرت موسیقی اصیل ایرانی به محل اقامت برنار پولتی، سفیر فرانسه دعوت شده بودند.پیش از آغاز کنسرت، گروهی از مأموران امنیتی، خیابان‌های حومه محل را مسدود کرده و به بازرسی دعوت‌شدگان پرداختند که در این میان جمعی از جوانان ایرانی را بازداشت کردند.چندین مأمور لباس شخصی هم دو دیپلمات فرانسوی را مورد حمله قرار دادند اما جراحات این دو دیپلمات شدید نبود. پلیس رسمی ایران در محل حاضر بود اما اقدامی صورت نداد”.

بنا به گزارش خبرگزاری فرانسه، سفیر جمهوری اسلامی درپاریس برای ابلاغ اعتراض رسمی دولت فرانسه به وزارت خارجه این کشور احضارشده است.آنطور که این خبرگزاری گزارش داده، برنار والرو، سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه گفته است “حوادث جدی‌ای در مقابل محل اقامت سفیر این کشور در تهران به‌وقوع پیوست که طی آن نیروهای امنیتی ناشناس گروهی از مهمانان سفیر را بازداشت کرده و دست به خشونت غیرقابل قبولی زدند”.

او افزوده است: “فرانسه با احضار سفیر ایران در این کشور مراتب اعتراض خود نسبت به اقدامات خشونت‌بار «نیروهای امنیتی ناشناس» در محل اقامت سفیر فرانسه در تهران را اعلام کرده است”.

بنا به گزارش فرانس پرس، به سفیر جمهوری اسلامی در فرانسه تاکید شده که “این اقدام خشونت‌بار، نقض جدی کنوانسیون ۱۸ آوریل ۱۹۶۱ وین است”.

همچنین یک دیپلمات فرانسه در مصاحبه ای تلفنی با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است که اطلاع دقیقی از تعداد بازداشت‌شدگان این واقعه ندارد.وی در همین حال افزوده که مقامات جمهوری اسلامی از فرانسه خواسته‌اند سفارت این کشور فعالیت‌های خود را از قبل به اطلاع آنان برساند. این منبع گفته است فرانسه نیز این اقدام را انجام داد در حالی که این تنها “تله”ای بود برای “استفاده” آن‌ها. وی گفت: “تمامی این اعمال غیرقابل قبول است.”

سفارت فرانسه در تهران همچنین روز گذشته اعلام کرد که در این حادثه حداقل دو دیپلمات فرانسوی مورد حمله و ضرب و شتم نیروهای لباس شخصی قرار گرفتند.

گفتنی است سفارت فرانسه در سال 86 و به بهانه چاپ کاریکاتورهایی بر علیه اسلام،چند بار مورد تعرض لباس شخصی ها قرار گرفت؛حملاتی که خبرگزاری فارس “گزارش لحظه به لحظه” آن را تحت عنوان “فتح لانه جاسوسی فرانسه” منتشر می کرد.

هم اکنون اما، حادثه محل اقامتگاه سفیر فرانسه در تهران با سکوت خبری کامل رسانه ها همراه شده و حتی سایت های تندرویی چون رجا نیوز و جوان آنلاین نیز اشاره ای به آن نکرده اند.

 

اعتراف آلمانی ها به جاسوسی

همزمان با حمله به فرانسه،مقامات امنیتی جمهوری اسلامی با پخش اعترافات تلویزیونی دو تبعه آلمانی،اعتراض مقامات آلمان، دیگر کشور عضو گروه 1+5، را نیز برانگیختند.

شامگاه دوشنبه سیمای جمهوری اسلامی در برنامه ۲۰/۳۰ اعترافات سکینه محمدی آشتیانی، زن ایرانی محکوم به سنگسار، پسرش سجاد قادرزاده، وکیل مدافع وی هوتن کیان و دو شهروند آلمانی بازداشت شده در ایران را پخش کرد.

در این برنامه هر پنج نفر به “اشتباهات” خود اعتراف کردند. آن‌ها مینا احدی، از مخالفان حکومت اسلامی و مسئول اصلی کمیته بین‌المللی علیه اعدام و کمیته بین‌المللی علیه سنگسار را که ساکن آلمان است، به‌عنوان کسی معرفی کردند که دو شهروند آلمانی و وکیل مدافع سکینه محمدی را “اغفال” کرده است.

در فردای روز پخش اعترافات دو خبرنگار آلمانی، و پس از آنکه نهادهای حقوق بشری آلمان و وزارت خارجه این کشور ادعاهای مطرح شده در برنامه اعترافات تلویزیونی را محکوم کردند، خبر گزاری فارس به نقل از مالک اژدر شریفی، رئیس کل دادگستری آذربایجان شرقی اعلام کرد: “جرم جاسوسی دو تبعه آلمانی که با هدف جو‌سازی و جاسوسی در ایران حاضر شده بودند محرز و ثابت شده است”.

این مقام قضایی محلی افزود: “این دو تبعه آلمانی به ادعای توریست بودن به ایران آمده‌اند ولی عملکرد این دو توریست در ایران و تبریز و خبردهی و جریان‌سازی در تبریز نشان می‌دهد که این افراد برای جاسوسی آمده‌اند. در واقع این دو فرد با هدف جوسازی و جاسوسی در ایران حاضر شده بودند با کمک و عنایت الهی این افراد شناسایی و دستگیر شدند. جریان دستگیری این دو فرد با اطلاع‌دهی افراد ساده و عادی بوده است و مدرک جرم جاسوسی آنان در دست بوده و هدف آنان التهاب‌آفرینی بر علیه جمهوری اسلامی ایران است”.