حمله 10 روزه خامنه‌ای به جنبش سبز

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» به مناسبت سالگرد 9 دی

وبسایت پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله خامنه ای قصد دارد طی ده روز، گزیده ای از سخنان او درباره حوادث پس از انتخابات اخیر ریاست جمهوری را تحت عنوان “تفکر و عبرت” منتشر کند. انتشار این بخش از سخنان رهبر جمهوری اسلامی به مناسبت 9 دی، سالروز برگزاری راهپیمایی طرفداران حکومت صورت می گیرد.

تعدادی از طرفداران آیت الله خامنه ای و محمود احمدی نژاد، روز نه دی ماه سال گذشته در اعتراض به آنچه “حرمت شکنی طرفداران فتنه از عاشورای حسینی” نامیدند، در تهران و دیگر شهرهای ایران دست به تظاهرات زدند.

در جریان تظاهرات طرفداران جنبش اعتراضی ایران موسوم به جنبش سبز در روز عاشورای سال گذشته (برابر با 6 دی)، معترضان توسط نیروهای امنیتی، انتظامی و لباس شخصی وابسته به حکومت به شدت سرکوب شدند.

مقامات امنیتی و قضایی  جمهوری اسلامی از جمله آیت الله خامنه ای اعلام کردند که معترضان در این روز، با حمله به دسته جات عزاداری و نمازگزاران، به امام حسین (امام سوم شیعیان) و ماه محرم اهانت کرده اند. در برابر، طرفداران جنبش سبز با انتشار تصاویر و ویدئوهای زیادی در اینترنت و تلویزیون های ماهواره ای، نوشتند و نشان دادند که به روال معمول در حال عزاداری بودند که نیروهای امنیتی با انواع سلاح های سرد و گرم به آنها حمله کردند.

به دنبال حوادث روز عاشورا، میرحسین موسوی، رهبر معترضان، با “وحشیانه” توصیف کردن سرکوب طرفداران خود توسط حکومت، مردم عزادار را “مردم خداجو” نامید که برای احقاق حق شات به خیابان ها آمده بودند.

آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی هم پس از تظاهرات 9 دی، این تظاهرات را “اتمام حجت با فتنه گران” دانست. هرچند او تقریبا یک ماه بعد و پس از برگزاری تظاهرات سالانه 22 بهمن، این راهپیمایی حامیان خود را هم مجددا “اتمام حجت با فتنه گران” توصیف کرد.

 

“برای تدبر بیشتر در فتنه”

اکنون خبرگزاری فارس، از رسانه های نزدیک به نهادهای نظامی و امنیتی جمهوری اسلامی، انتشار مجدد سخنان آیت الله خامنه ای در سالگرد 9 دی را به منظور “بررسی درس‌ها و عبرت‌ها و تدبر بیشتر در فتنه سال گذشته” عنوان کرده است.

تاکنون چهار قسمت از این پرونده ویژه، در سایت دفتر آیت الله خامنه ای منتشر شده است. عنوان روز اول “امیدوار کردن دشمن”، روز دوم “شکاف بین ملت”، روز سوم “قصد عجیب فتنه‌گران” و چهارمین بخش هم درباره سخنرانی رهبر جمهوری اسلامی در دیدار با بسیجیان شهر قم است که به گزارش وبسایت دفتر او، طی آن  ”خطوط اصلی دشمن” و “عناصر مهم جنگ نرم که دگرگون جلوه‌دادن واقعیات” است، مورد اشاره قرار گرفته است.

پیش از این، سید احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران و عضو مجلس خبرگان رهبری، دلیل “تکرار واگویی های مکرر جریان فتنه از سوی مقام معظم رهبری” را در این دانسته بود که “در طول حدود 18 ماه گذشته سران فتنه از مواضعشان عقب نشینی نکرده اند.”

در بخشی از این پرونده ویژه وبسایت آیت الله خامنه ای آمده است: “آنچه که برای فهم درست قضایا لازم است، از جمله این است که ببینیم دشمن چه خطی را دارد دنبال میکند. امروز یکی از خطوط اصلی کار دشمن - که از عناصر مهم جنگ نرم به حساب می‌آید - این است که واقعیات را دگرگون جلوه دهد، حوادث گوناگون را دگرگون جلوه دهد. یک قلم عمده این است که حوادث کشور را دگرگون جلوه دهند؛ وضع کشور را مأیوس‌کننده، ناامید کننده، رو به زوال، رو به انحطاط، رو به بن‌بست نشان دهند.”

در قسمت دیگری از سخنان دوباره منتشر شده آیت الله خامنه ای، با اشاره به نقش “دشمنان” در آنچه “فتنه 88” عنوان شده، آمده است: “فتنه‌ سال گذشته جلوه‌ای از توطئه‌ دشمنان بود؛ فتنه بود. فتنه یعنی کسانی شعارهای حق را با محتوای صددرصد باطل مطرح کنند، بیاورند برای فریب دادن مردم. اما ناکام شدند. هدف از ایجاد فتنه، گمراه کردن مردم است. شما ملاحظه کنید؛ مردم ما در مقابله‌ی با فتنه، خودشان به پا خاستند. نهم دی در سرتاسر کشور مشت محکمی به دهان فتنه‌گران زد. این کار را خود مردم کردند.”

در ادامه این بخش، دفتر آیت الله خامنه ای تحت عنوان “امیدوار کردن دشمن”، افزوده است: “گناه بزرگی که برخی از دست‌اندرکاران فتنه‌ها در کشور انجام میدهند، امیدوار کردن دشمن است؛ دشمن را امیدوار میکنند که میتواند منفذی در بین مردم، در بین عوامل گوناگون، در بین مسئولان نظام باز کند. دشمن سال گذشته با کارهای اینها امیدوار شد؛ در حالی که آن انتخابات عظیم، آن حضور به آن عظمت، آن شرکت عظیم مردم در انتخابات، میتوانست کار را خیلی پیش ببرد و ملت ایران را در بسیاری از میدانهای سیاسی موفق کند. اینها ایجاد فتنه کردند؛ لذا دشمن که از حرکت عظیم مردم مأیوس میشد، امیدوار شد که بتواند به انقلاب صدمه و ضربه بزند.”

 

فتنه یا کودتا

مسئولان جمهوری اسلامی و حامیان آنان از میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد معترض به نتیجه انتخابات گذشته ریاست جمهوری به عنوان سران فتنه نام می برند؛ هرچند که غالبا نام سید محمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین ایران را نیز در کنار این دو قرار می دهند.در عین حال محمود احمدی نژاد و طرفداران او معتقدند اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس مجلس خبرگان رهبری هم نقشی ریشه ای و کلیدی در آغاز ناآرامی های سال گذشته ایران ایفا کرده است.

در برابر رهبران جنبش اعتراضی ایران موسوم به “جنبش سبز” گردانندگان حکومت اسلامی را متهم می کنند که با تقلب و دستکاری سازمان یافته در نتایج انتخابات دهم ریاست جمهوری و سپس حمله به احزاب، روزنامه ها، دانشگاه ها و بازداشت گسترده فعالان سیاسی و اجتماعی مخالف، دست به “کودتا” زده اند.

این در حالی است که در روزهای اخیر بر میزان حملات لفظی و رسانه ای مسئولان و رسانه های حکومتی علیه رهبران جنبش سبز به شدت افزوده شده است.

در این میان، اخبار متعددی هم درباره دستگیری قریب الوقوع و محاکمه رهبران جنبش سبز منتشر شد که اگرچه از زبان برخی مقامات بلندپایه دستگاه قضایی (مانند عباس جعفری دولت آبادی؛ دادستان تهران) عنوان شدند اما به گفته محسنی اژه ای، هنوز شرایط اجرایی کردن آن مهیا نشده است.

در مقابل، میرحسین موسوی و مهدی کروبی، رهبران جنبش سبز در واکنش به این تهدیدات، با صدور بیانیه ها و اطلاعیه های متعددی تاکید کرده اند که به مبارزه خود برای دفاع از حقوق مردم و دستیابی به اهداف جنبش اعتراضی مانند حق تعیین سرنوشت، انتخابات آزاد، آزادی مطبوعات و زندانیان سیاسی و… ادامه می دهند.