10 میلیون رأی مشکوک

نویسنده

» گزارش گاردین درباره ابهامات شمارش آرا

جولین برگر  

چهار روز پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران، هنوز فاصله عمیقی میان تعبیر رقیبان از نتایج واقعی وجود دارد.

نتایج رسمی از اختصاص 63 درصد آرا به محمود احمدی نژاد، 34 درصد دیگر به میرحسین موسوی قدرتمندترین رقیب وی و مابقی آرا به دو نامزد دیگر در انتخابات ، حکایت می کند.

ستاد موسوی نیز می گوید آمار واقعی، که به گفته آنها از وزارت کشور به بیرون درز کرده، از پیروزی نامزد آنها با کسب بیش از 60 درصد آرا خبر می دهد. بنابراین، مناقشه موجود، بر سر تعدادی از صندوق ها در استان های مختلف نیست، بلکه بر سر بیش از 10 میلیون رأی مشکوک است.

با پیش افتادن احمدی نژاد آن هم تنها چند ساعت پس از به پایان رسیدن رأی گیری ها، آمار و ارقام از طرف کارشناسان سراسر دنیا به شدت دنبال شده است اما تا کنون “شواهدی” از آمار مخفی شده بدست نیامده و مناظرات آتشین بیش از همیشه در جریان است.   

قویترین حمایت های مستقل از احمدی نژاد، از سوی گروه تعجب برانگیزی از محققان سیاسی آمریکا به عمل آمده است. کن بالن رئیس مؤسسه “فردای بدون تروریسم، مرکز آرای عمومی” و نیز پاتریک دوهرتی از بنیاد آمریکای نوین فاش کرده اند تماس های تلفنی که آنها در سطح هر 30 استان تهران در فاصله سه هفته مانده به انتخابات برگزار کرده اند، با پیشتازی 2 به 1 احمدی نژاد همخوانی داشته است.

فلینت و هیلاری مان لورت، زوج سیاسی که هر دو در دوره بوش در کاخ سفید به کار مشغول بوده اند نیز از این دیدگاه حمایت می کنند. ضمناً می گویند آمار رسمی آرای انتخابات روز جمعه با نتایج دور دوم انتخابات سال 2005 مشابه هستند. مقاله پر سر و صدای آنها در این خصوص، تحت عنوان “احمدی نژاد پیروز شد. با آن کنار بیائید” توسط بسیاری از افراد خوانده شده است.

این تحلیل ها دیروز با انتقاد متخصصان امر روبرو شدند. نیت سیلور یک منبع پیشروی برآوردهای انتخاباتی که بدلیل پیش بینی های درست خود از  انتخابات های آمریکا، تحسین و اعتبار فراوانی کسب کرده است، اعلام کرده هرچند نظرسنجی بالن- دوهرتی از برتری 2 به 1 احمدی نژاد بر موسوی حکایت می کند، اما اکثریت را به رئیس جمهوری اختصاص نداده است. در آن نظرسنجی، 27 درصد سؤال شوندگان نسبت به انتخاب خود نامطمئن بوده اند و 15 درصد هم از پاسخ دادن خودداری کرده اند.

برای آنکه نتایج رسمی درست قلمداد شوند، رئیس جمهور باید برندۀ اکثریت این آرای شناور شده باشد، حتی اکثریت کسانی که در نظر سنجی بالن—دوهرتی طرفدار صرف احمدی نژاد نبوده اند. نزدیک به 70 درصد از ایرانی ها به همکاری با آمریکا برای پایان دادن به مناقشه در عراق نظر موافق داشته اندو 28 درصد اعتقاد داشتند رئیس جمهور به وعده خود برای “آوردن پول نفت بر سر سفره های مردم” عمل کرده است.

حامیان موسوی به شواهد باریک بیانۀ دیگری از تقلب مسؤولان در انتخابات اشاره می کنند. آنها می گویند نمایندگان ناظر متعلق به نامزد آنها در انتخابات، قبل از رأی گیری از شعب اخذ رأی اخراج شده اند و اعلام حمایت رهبر عالی از احمدی نژاد در همان شب، بر خلاف قوانین انتخابات بوده است؛ قوانینی که سه روز را برای شمارش و تأیید نتایج درنظر گرفته است. 

به نظر می رسد تنها یک رأی گیری جدید با قوانین و نظارت های جدید می تواند به این مشاجرات پایان دهد. حاکمان اصلی حکومت ایران، تا اینجای کار از پذیرش چنین امری سر باز زده اند.

منبع: گاردین- 16 ژوئن

www.guardian.co.uk/world/2009/jun/16/iran-presidential-election-results