آشوبگران به نتایج انتخابات معترضند

نویسنده

» صدا و سیما و رسانه های هواداردولت:

درحالی که انتشار عکس ها و ویدپوهای خشونت های اخیرپلیس ونیروهای لباس شخصی موجب جریحه دارشدن میلیون ها نفر ازمردم ایران درداخل وخارج کشور شده، رسانه های هواداردولت می کوشند که با انتشاربرخی از این تصاویر وانتصاب آن به” اغتشاشگران”، توجه عمومی را از انتخابات خبرساز ریاست جمهوری دور کنند.

در تازه ترین موج حملات علیه کاندیداهای اصلاح طلب، که طی روزهای گذشته از هوداران خود خواسته اند که برای طرح مطالبات خود به صورت آرام دست به تجمع بزنند، روزنامه وطن امروز که متعلق به مهرداد بذرپاش از حامیان نزدیک محموداحمدی نژاد است با انتشار چندین عکس دلخراش در صفحه اول خود وقوع وقایع جاری را به هواداران میرحسین موسوی نسبت داده است.

روزنامه وطن امروز کشته شدن ۷ نفر و زخمی شدن دهها نفر دیگر را نتیجه آشوب طلبی خواند اما اشاره ای نکرد به اینکه  این افراد با گلوله چه کسانی کشته شده اند.

دراقدامی هماهنگ با رسانه های طرفداردولت، صدا وسیما جمهوری اسلامی نیزبا اختصاص دادن بخش مهمی از گزارش های ویژه خبری خود به این حوادث تلاش می کند که تظاهرکنندگانی را که طی روزهای گذشته با سکوت به خیابان های شهر آمده اند را اغتشاشگر معرفی کند.  این درحالی است که عکس هایی که از حمله به خودروها و تجمع کنندگان در سایت های اینترنتی و سایت اشتراک ویدپوی یوتوب منتشر شده است نشان می دهد که نیروهای امنیتی و لباس شخصی ها بیشترین حجم تخریب و اغتشاش را در روزهای روز گذشته ایجاد کرده اند.

در پی گیری سیاست تبلیغاتی تلویزیون در مواجهه با اعتراضات اخیر، این رسانه دیشب در اقدامی بی سابقه به پخش گزینشی سخنان فاپزه هاشمی در جمع تظاهرکنندگان پرداخت و گونه ای القا کرد که فرزندان هاشمی از عوامل محرک در تجمعات اخیر هستند. تلویزیون همچنین با پخش تصاویری از هواداران محموداحمدی نژاد که برعلیه هاشمی شعار می دادند و او را اکبرشاه معرفی می کردند تلاش کرد همچون رییس جمهوری، ماجرای اختلافات بر سر نتیجه انتخابات را به اختلاف میان هاشمی و احمدی نژاد تقلیل دهد.

تلویزیون جمهوری اسلامی همچنین با ایجاد یک خط تلفنی، تلاش می کند این تصور اراپه کند که مردم تجمعات آرام کاندیداهای اصلاح طلب را “اغتشاش” می دانند. با توجه به اینکه برخی شبکه های ماهواره ای همچون شبکه تلویزیونی بی بی سی فارسی ونیز صدای آمریکا به خاطر پارازیت افکنی دولت احمدی نژاد عملا برای اکثردارندگان آنتن های ماهواره ای قابل رویت نیستند، مقامات دولتی تلاش می کنند که روایت خود را از ناآرامی های اخیر به افکار عمومی القا کنند.

صداو سیما همچنین با توجه به اینکه از پنج شنبه سیستم پیامک درکشورقطع شده است در برنامه خبری ساعت ده ونیم شب خود شماره ای رابرای ارسال” پیامک” اعلام کرد ومجری برنامه هم درمصاحبه خود با کدخدایی سخنگویی شورای نگهبان به خواندنآنچه “ پیام های ارسالی از خوانندگان” خواند پرداخت. موضوعی که شگفتی بسیاری از بینندگان تلویزیونی را به همراه داشت .

دولت و رسانه های همراه درحالی تلاش می کنند که تظاهرکنندگان را اغتشاشگر جلوه دهد که طی شب های گذشته مردم تهران و دیگر شهرهای بزرگ کشور با حضور دربام های منازل خود با فریادهای  ”الله اکبر” و” مرگ بر دیکتاتور” اعتراض خود را به حمله هماهنگ دولت و نیروهای نظامی وشبه نظامی به تجمع کنندگان آرام اعلام می کنند.

 

چه کسی احساسات را تحریک می کند؟

سایت خبری تابناک که نزدیک به محسن رضایی است دیروز با انتشار گمطلبی با این عنوان که “چه کسی احساسات را تحریک می کند”  به انتقاد از رسانه های هوادار دولت از جمله  خبرگزاری ایرنا، فارس و سایت رجا نیوز پرداخت ونوشت: با وجود تأکیدات مکرر رهبر انقلاب مبنی بر حفظ آرامش و دوری از هرگونه تنش زایی و تحریک احساسات عمومی هواداران نامزدهای مختلف، متأسفانه در عین فشار سنگین بر رسانه های غیر هم سو با دولت، برخی رسانه های منتسب، نزدیک یا تحت مدیریت دولت سهواً و یا به صورت هدفمند در عمل رویه ای دیگر را در پیش گرفته اند.

به گزارش تابناک این رسانه ها طی روزهای اخیر از تیترهای مواجهه جویانه و یا مقالات و یادداشت های تحریک کننده و در مواردی حاوی توهین به سایر نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری و یا شخصیتهای سیاسی منتقد دولت استفاده کرده که ا حتی همراهان منصف دولت را هم منعجب ساخته است.

تابناک افزود:  تاکنون کوچکترین انتقاد به رفتار، گفتار و طرز برخورد جریان حاکم از سوی رسانه های منتقد، اساساً برچسب تخریب و ضدیت با رهبری و نظام خورده و هیچ پاسخ روشنی دریافت نکرده است. البته نوع برخورد برخی از رسانه های جناح رقیب دولت، از همان ابتدا فضای نقد منصفانه عملکرد دولت را لوث کرد و این بهانه را به دست آنها داد تا از زیر هر انتقادی، رندانه شانه خالی کنند.

در واکنشی متفاوت، روزنامه کیهان تجمعات یاد شده را قانون شکنی برای تحریک مردم وفشاربه شورای نگهبان دانسته است. این روزنامه در صفحات میانی خود تلاش کرده است که این تجمعات را به مجاهدین خلق و نیروهای خارجی مرتبط کند و آورده است: قانون شکنی و دامن زدن به تجمعات غیرقانونی از سوی میرحسین موسوی ادامه دارد. این نامزد انتخاباتی با وجود تاکید بر قانون گرایی و متهم کردن دولت به قانون گریزی در تبلیغات سه ماهه خود، اکنون به قانون شکنی روی آورده و دعوت به تجمعات غیرقانونی می کند. گفته می شود این رفتارهای تحریک کننده علیه نامزد پیروز در انتخابات و 524 میلیون نفری که به وی رأی داده اند، از سوی برخی افراطیون حاضر در ستاد موسوی طراحی می شود.

کیهان افزود: هدف دیگر، تحت فشار گذاشتن شورای نگهبان در روند رسیدگی به ادعاهای مطروحه با توسل به شیوه های غیرقانونی است.