راه اندازی 10 مرکز اتمی جدید در دل کوه

سامان رسول پور
سامان رسول پور

» واکنش تهران به صدور قطع نامه شورای حکام

دو  روز پس از صدور قطع نامه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی علیه برنامه هسته ای جمهوری اسلامی، هیات وزیران ایران، به  راه اندازی 10 سایت غنی سازی دیگر در مقیاس سایت نطنز رای داد.

در جلسه امروز هیات وزیران جمهوری اسلامی، که به ریاست محمود احمدی نژاد برگزار شد، با “رای قاطع” مقرر شد تا سازمان انرژی اتمی ایران تا دو ماه دیگر کار احداث پنج سایت جدید را که مکان آنها تعیین شده است آغاز کند و همچنین برای پنج سایت دیگر هم مکان پیشنهاد بدهد.

محمود احمدی نژاد در این جلسه با بیان اینکه “برای تأمین 20 هزار مگاوات برق به 500 هزار سانتریفیوژ در مقیاس فعلی آن نیازمند هستیم” تصریح کرد: “باید به جایگاهی برسیم که بتوانیم 250 تا 300 تن سوخت در سال تولید کنیم و برای این کار از سانتریفیوژهای جدید و با سرعت بالاتر بهره بگیریم”.

بلافاصله پس از اعلام این تصمیم، علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: “10 سایتی که در مقیاس نطنز قرار است طراحی شود با استافاده از پدافند غیر عامل در جاهای تاسیس خواهیم کرد که درمقابل هرگونه حمله مصون باشد”. وی افزود “این سایت ها در جاهایی مانند دل کوه خواهد بود که با یک سرباره قابل توجهی از هرگونه حمله مصون است.”

 رییس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی تصریح کرد: “تصمیم دولت برای ساخت 10 سایت جدید غنی‌سازی در ایران پاسخ محکمی به حرکت ناپسند 1+5 در نشست اخیر شورای حکام در تحریم ایران است”.

اعضای شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، روز جمعه گذشته، قطعنامه محکومیت ایران به خاطر داشتن برنامه مخفیانه در ساخت یک مرکز غنی سازی اورانیوم را با “اکثریت آرا” به تصویب رساندند.

از 35عضو شورای حکام آژانس، 25 کشور به این پیش نویس رای مثبت دادند که روسیه و چین از جمله کشورهای موافق صدور این قطع نامه بودند.این، نخستین قطع نامه شورای حکام آژانس علیه برنامه  ای هسته ای جمهوری اسلامی در چهار سال گذشته بوده است. آخرین قطعنامه آژانس علیه برنامه اتمی جمهوری اسلامی در فوریه 2006 صادر شده بود.

هنوز ساعاتی از صدور این قطعنامه شورای حکام نگذشته بود که علی اصغر سلطانیه، نماینده دائم ایران در آژانس گفت “ما حتی به یک کلمه از این قطعنامه عمل نخواهیم کرد”.

 

“رای مثبت روسیه و چین تقصیر جنبش سبز است”

در واکنشی دیگر به صدور قطع نامه  شورای حکام، 226 نماینده مجلس شورای ضمن “خصمانه” خواندن این قطع نامه، از دولت خواستند تا سطح همکاریها با آژانس بین المللی انرژی اتمی را کاهش دهد.

همچنین علی لاریجانی، رییس مجلس ایران به کشورها غربی هشدار داد که همکاریهای ایران با آژانس کاهش پیدا خواهد کرد و تاکید کرد “تصویر نکنید اینگونه بازی‌های فرسوده و کهنه مجال جدیدی برای چانه‌زنی برای شما فراهم می‌کند و کاری نکنید که مجلس و ملت ایران، راه دیگری در پیش بگیرند و همکاری با آژانس را به طور جد تقلیل دهند”.

علی اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلح نظام نیز، با “ظالمانه” خواندن این قطعنامه تصریح کرد ایگاه فعلی ایران در زمینه علوم هسته‌ای با تلاش و زحمات فراوان به دست آمده است و “باید با یک دیپلماسی فعال در عرصه بین‌المللی و تدبیر مانع از اینگونه رفتارها با جمهوری اسلامی ایران شویم.”

در همین حال، حمید رضا ترقی، معاون امور بین الملل حزب موتلفه اسلامی که حزبش روابط نزدیکی با حزب کمونیست چین دارد، با اشاره به رای مثبت روسیه و چین علیه صدور قطع نامه علیه ایران گفت: “تلاش آمریکایی‌ها این بوده است که این دو کشور را قانع کند که این اقدام در واقع به نفع آن‌هاست و به نفع روند هسته‌یی آینده است اما به هر کیفیتی به نظر ما این را باید اولین نتیجه‌ سردادن شعار «مرگ بر چین» و «مرگ بر روسیه» توسط اصلاح‌طلبان دانست که این اقداماتی که آن‌ها در طول پس از انتخابات انجام داده‌اند و چنین موضع‌گیری‌هایی را اتخاذ کرده‌اند این موضوع اولین محصولش علیه ایران است که باید تقصیر را به گردن اصلاح‌طلبان و جنبش سبزی گذاشت که در داخل کشور این وحدت ملی ما را در این زمینه خدشه‌دار کرد و وحدت کلمه جامعه‌ ما را به هم زد”.

 

واکنش غرب

کاخ سفید پس از صدور این قطع نامه را “پیشرفتی مهم” برای باراک اوباما در عرصه بین المللی ارزیابی کرد و در بیانیه ای کتبی تاکید کرد “شورای حکام آژانس پیامی محکم و روشن فرستاده است که جامعه بین المللی در برابر نافرمانی ایران متحد است”.

بعلاوه، رابرت گیبز سخنگوی کاخ سفید هم گفت “صبر ما و جامعه جهانی محدود و در حال تمام شدن است.اگر ایران از عمل به تعهدات بین المللی این کشور خودداری کند، آن گاه مسوول انزوای رو به افزایش خود و نتیجه های آن خواهد بود”.

آنسوتر، گوردن براون نخست وزیر بریتانیا هم گفت “گر ایران خواسته های شورای حکام را نادیده بگیرد، کشورهای قدرتمند جهان تحریم های سختگیرانه تری علیه این کشور اعمال خواهند کرد”. براون در ادامه افزود: “ایران باید پیشنهادهایی را که دریافت کرده بپذیرد و در غیر اینصورت، مرحله بعد تحریم های شدیدتر خواهد بود”.

روسیه هم که پیشتر در جهت کاستن فشارها بر ایران تلاش کرده بود تاکید کرد که ایران بهتر است با “کمال جدیت” به همکاری کامل با آژانس اتمی ادامه دهد.

همچنین وزارت خارجه فرانسه با صدور بیانیه ای از جمهوری اسلامی درخواست کرد تا “سریعا” و “به طور کامل” به قطع نامه مصوب شورای حکام عمل کند.

کشورهای غربی هنوز واکنشی به تصمیم امروز دولت ایران برای راه اندازی 10 تاسیسات اتمی دیگر نشان نداده اند، اما کارشناسان پیش بینی می کنند که از ساعاتی دیگر مسولان غربی به واکنش در مقابل تصمیم فوق بپردازند.  به نظر می رسد که مجموعه اقدامات اخیر ایران در رد پیشنهاد مصالحه گروه پنج به علاوه یک مبنی بر غنی سازی اورانیوم در خارج از ایران، دور جدیدی از تحریم ها علیه جمهوری را به همراه داشته باشد.