ریش کوتاه ها بر ایران حکومت می کنند

نویسنده

» نگاه آ ب ث به وضعیت همشهری

زمانی که در اوایل سال ۲۰۰۶ از روزنامه همشهری دیدن کردم، هیچ گاه تصور نمی کردم که یک روزنامه دولتی با دولتمردان جمهوری اسلامی مشکل پیدا کند.

محمدرضا زائری، مدیر وقت روزنامه همشهری، مرا پذیرا شد. او را چند ماه بعد مجدداً در جنوب بیروت دیدم؛ روزی بود که “پیروزی الهی” حزب الله علیه اسراییل را جشن می گرفتند و حسن نصرالله شخصاً در ملاء عام ظاهر شد و از طرفدارانش به خاطر مقاومت در جنگ با اسراییل قدردانی کرد.

این روحانی ۳۷ ساله در داخل حکومت به شخصیتی با ایده های پیشرفته معروف بود و هشت ماه پس از انتخاب محمود احمدی نژاد به عنوان رییس جمهور ایران، به ریاست این روزنامه رسید. زائری کسی بود که ایده مسابقه کاریکاتور با موضوع هولوکاست را مطرح کرد و از آن به عنوان “تلاشی برای گفتمان فرهنگ ها” یاد کرد. جایزه ۱۲ هزار دلاری این مسابقه انگیزه لازم را برای کاریکاتوریست های بین المللی ایجاد نمود و شرکت کنندگان می توانستند کاریکاتورهای خود را بدون ذکر نام شان ارسال کنند.

ولی به دنبال انتخابات دوم محمود احمدی نژاد، رویکردها و مواضع در ایران ۱۸۰ درجه تغییر کردند و اکنون حتی کسانی که این مسابقات را برنامه ریزی کرده بودند نمی توانند از دست دولتمردان بگریزند. مبارزه برای قدرت و منافع اقتصادی در میان نومحافظه کاران تازه به عرصه رسیده، یعنی آنهایی که “ریش های کوتاه” دارند و مردم آنها را به این صورت می شناسند، به حدی است که گام سبقت را از آیت الله ها، یعنی “ریش بلندها” هم ربوده اند.  اکنون به خوبی می توان کشمکش و تفرقه را در داخل حکومت مشاهده کرد.

احمدی نژاد با سخنرانی های هسته ای خود همواره تلاش کرده تا تمامی جناح ها و طیف ها را زیر یک چتر اتمی گرد آورد، ولی شکاف های به وجود آمده در حکومت قابل چشم پوشی نیستند.

دولتمردان جمهوری اسلامی هفته گذشته دستور تعطیلی دو روزنامه را که متعلق به دو شخصیت تندرو حکومت اند صادر کردند: روزنامه همشهری متعلق به محمد باقر قالیباف، شهردار تهران، و روزنامه خبر متعلق به علی لاریجانی، رییس مجلس و مسؤول سابق مذاکرات هسته ای.

 

منبع: آ ب ث، ۲۶ نوامبر