۱۰ زندان مخوف جهان

نویسنده

۱۰ زندان مخوف جهان چه نام دارند و در کدام کشورها هستند؟ برخی از این زندان‌ها هنوز زندانی دارند، بعضی دیگر تعطیل و به موزه تبدیل شده‌اند و چند تایی نیز هتل شده‌اند و امروزه پذیرای مسافران و توریست‌ها هستند.

 

۱- آلکاتراز (Alcatraz)، سان فرانسیسکو، ایالات‌متحده

زندان آلکاتراز که در قلب کالیفرنیا و در جزیره آلکاتراز در خلیج سان‌فرانسیسکو قرار گرفته، معروف‌ترین زندان‌ دنیاست. یکی از دلایل شهرت این زندان این است که در طول عمر ۲۹ ساله‌اش هیچ زندانی‌ای نتوانسته از آن بگریزد. با این حال، نام ۵ تن از زندانیانی که موفق به فرار از آن شده‌اند در دفاتر زندان موجود است. ظاهراً این افراد در زمان فرار غرق شده‌اند، چرا که اجساد آنها تا این لحظه یافت نشده.

راه رفتن در راهروهای زندان آلکاتراز که امروزه به موزه تبدیل شده، به بازدیدکننده این امکان را می‌دهد که از دید یک زندانی، شرایط حاکم بر زندان را از نزدیک لمس کند و داستان‌های فرار، اعتصاب‌های غذا، و حبس‌های انفرادی زندانیان را در ذهن خود مرور کند.

 

۲- جزیره روبن (Robben Island)، آفریقای جنوبی

روبن جزیره‌ای است که نلسون ماندلا ۲۷ سال از عمر خود را در آن گذراند. امروزه نام این جزیره در لیست میراث جهانی دیده می‌شود و موزه آن یادآور هزینه‌ای است که برای برقراری آزادی و دموکراسی در آفریقای جنوبی پرداخت شده.

این جزیره صخره‌ای بین قرون هفدهم تا بیستم تبعیدگاه صدها آفریقایی بود، ولی اکنون پذیرای گردشگرانی است که از سراسر جهان به این جزیره سفر می‌کنند؛ یکی از برنامه‌های تورهای گردشگری نشان دادن سیستم‌های امنیتی این زندان به گردشگران است که در گذشته مورد استفاده قرار می‌گرفت. از دیگر برنامه‌های گردشگری می‌توان به صحبت با محافظان امنیتی سابق و قایق‌سواری در اطراف جزیره اشاره کرد.

 

۳- سن پدرو (San Pedro)، لاپاز، بولیوی

این زندان در سال ۲۰۰۳، پس از انتشار کتاب “Marching Powder”، در مرکز توجهات قرار گرفت. این کتاب، داستان متهمی را نقل می‌کند که به دلیل حمل مواد مخدر در سن پدرو زندانی شده. سن پدرو به واقع جالب توجه است و بیشتر شبیه یک شهر است تا زندان: رستوران، مهدکودک، آرایشگاه.

زندانیان در سن پدرو کار می‌کنند و پول درمی‌آورند. این زندان بیشتر محل نگهداری افرادی است که مرتکب قاچاق مواد مخدر شده‌اند. مسؤولان زندان به‌طور جداگانه با هر زندانی قرارداد می‌بندند و زندانی طبق آن باید هزینه مسکن، غذا و لباس خود را بپردازد. تا همین دو ماه پیش گردشگران می‌توانستند برای گردش وارد زندان شوند، ولی دولت بولیوی آن را ممنوع اعلام کرد. دلیل اصلی این ممنوعیت این است که خالص‌ترین و بهترین کوکائین بولیوی را در این زندان می‌توان پیدا کرد. به همین خاطر بسیاری برای به دست آوردن آن وارد زندان می‌شدند.

 

۴- سلیکا (Hostel Celica)، لیوبلیانا، اسلوونی

واژه “سلیکا” به معنی زندان است و این خود به خوبی نشان‌دهنده ماهیت واقعی این محل است. این نهاد کیفری در یوگسلاوی سابق، اکنون به همت صاحبان جدیدش به یک هتل و یک گالری کوچک هنری تبدیل شده.

۱۲ سلول موجود در این زندان هر یک به صورت جداگانه تزئین شده: سلول زوج‌های عاشق و سلول‌های گروهی. ولی فراموش نکنید که باید این سلول‌ها را از مدت‌ها قبل رزرو کنید. تعداد افرادی که می‌خواهند شبی را روی تشک‌های سفت این زندان بگذارنند کم نیست.

 

۵- زندان نپی‌یر (Napier)، نیوزیلند

یکی دیگر از زندان‌های تبدیل شده به موزه و هتل که به‌خوبی حس زندانی بودن را در بازدیدکنندگان ایجاد می کند، زندان نپی‌یر در نیوزیلند است. در این زندان، به عنوان قدیمی‌ترین زندان نیوزیلند، باید روی تختخواب‌های چوبی و پشت میله‌های کلفت و زنگ‌زده بخوابید. این تختخواب‌های چوبی از درختان کاج نزدیک زندان درست می‌شوند. مهمانان هتل نیز برای غذا خوردن یا می‌توانند از بوفه زندان استفاده کنند و یا به دهکده مجاور بروند. به‌علاوه اطراف زندان پر از محل‌هایی است که می‌توانید به آنها پناه ببرید: از دریاچه‌های آبی رنگ گرفته تا آتش‌فشان‌های خاموش و غارهای زیبا.

 

۶- زندان کاروستا (Karosta)، لیپایا، لتونی

در شعار تبلیغاتی زندان سابق “کا گ ب” آمده است: “محلی غیردوستانه، سرد و بی روح”. جالب اینجاست که مراحل تشریفاتی زندان برای مهمانان نیز انجام می‌شود: صف طولانی، معاینه پزشکی (که خوشبختانه صوری است)، گرفتن عکس تمام‌رخ و نیم‌رخ، و درنهایت چاپ کارت زندانی. هرگونه رفتار ناشایستی با توبیخ افسر و قدم‌رو در حیاط دور زندان همراه است. گفته می‌شود که این محل در میان مردان و کسانی که در زمان شوروی سابق در آن زندانی بوده‌اند بسیار محبوب است؛ به ویژه اینکه برخی شرکت‌ها نیز گاهی در کاروستا برای کارکنان خود مهمانی‌هایی برگزار می‌کنند.

 

۷- هتل لیبرتی ( Liberty )، بوستون آمریکا

هزینه اقامت در این زندان سابق به واقع گران تمام می‌شود. میلیون‌ها دلار برای بازسازی ساختمان آن که در گذشته به عنوان کانون اصلاح و تربیت مورد استفاده بوده، هزینه شده تا به هتلی مجلل با امکانات بسیار تبدیل شود؛ به طوری که هزینه اقامت یک شب در آن از ۴۵۰ دلار آغاز می‌شود. حیاط مرکزی این زندان تنها چیزی است که یادآور گذشته آن است و درست به مانند همان روزها حفظ شده و حس زندان همچنان بر آن حاکم است.

 

۸- موزه زندان Seodaemun، کره جنوبی

ژاپنی‌ها در زمان اشغال کره، این زندان را ساختند تا از آن برای نگهداری دانشمندان، نویسندگان و معلمانی که سعی در ترویج فرهنگ کره داشتند استفاده کنند. اکنون این زندان به موزه‌ای تبدیل شده و یادآور رشادت کره‌ای‌هایی است که جان خود را بخاطر مقاومت در برابر ژاپنی‌های متخاصم فدا کردند. در اینجا برنامه‌های گردشی بسیاری برای دانش‌آموزان کره‌ای تدارک دیده می‌شود تا بار دیگر بهای استقلال کره را به آنها یادآوری کند.

 

۹- برج لندن، لندن، بریتانیا

برج لندن نه تنها یک دژ نظامی و کاخ سلطنتی است، بلکه زمانی زندان نیز بوده است و زندانیان سیاسی که به ویژه برای دربار انگلستان خطرساز بودند در آن نگاه داشته می‌شدند. بازدیدکنندگان بعد از تماشای زندان می توانند در محیط اطراف آن گشتی بزنند و حس زندانیانی را که در انتظار اجرای حکم اعدام خود بودند، از نزدیک لمس کنند. جواهرات سلطنتی بریتانیا، و به ویژه الماس کوه نور نیز، در برج لندن نگهداری می‌شوند، ولی نمی‌توانید به آن خیره شوید، چرا که باید از روی یک تسمه نقاله که شما را با خود می‌برد به تماشای آن بپردازید.

 

۱۰- جزیره شیطان (Devil’s Island)، گویان فرانسه

جزیره‌ای زیبا و بهشتی در بخشی از گویان فرانسه توسط ناپلئون به مستعمره‌ای مخوف تبدیل شد که در آن زندانیان سیاسی، قاتلان مشهور و خلافکاران نگهداری می‌شدند. در طول عمر ۲۰۰ ساله این زندان، بیش از ۸۰ هزار نفر به آن تبعید شدند که اکثرشان نیز بدون اینکه ردی از خود باقی بگذارند ناپدید شدند. معدود گردشگرانی که به این محل می‌آیند می‌توانند بقایای این عمارت و همچنین سلول‌های انفرادی و دیگر متعلقات زندانیان را ببینند. البته مابقی جزیره همچنان به مانند بهشت روی زمین است.

 

سایت “تراول ویوی”