۱۰ سال و ۸ ماه منهای ۹۰ روز، با روزآنلاین

نیک آهنگ کوثر
نیک آهنگ کوثر

از آغاز فکر راه‌اندازی روزآنلاین و انتشار اولین شماره‌اش تا امروز، گروهی از روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی کنار هم قلم زده‌اند  که شاید هیچ سنخیتی با هم نداشته‌اند.

از آن روز تا کنون، ده‌ها رسانه با “تاریخ مصرف‌”های کوتاه و بلند راه‌اندازی شده‌اند که شاید هیچ‌کس چیزی از آنها به یاد نیاورد، اما، خوانندگان رسانه‌های فارسی‌زبان آنلاین، روزآنلاین را به یاد خواهند آورد، به عنوان رسانه‌ای که می‌خواست “اصلاح‌طلب” دیده شود و بماند، هر چند تعداد اندکی از تولیدکنندگان محتوایش در ۱۰ سال گذشته، دل خوشی از اصلاح‌طلبان حکومتی نداشته‌اند.

با وجود همه تفاوت‌ها، گروه سردبیری وهیات مدیره سایت، با “تدبیر” رفتار کرده و در مسیر “اعتدال” بوده و “سازندگی” را همیشه مد نظر قرار داده است. کمتر رسانه‌ای است که در خارج از کشور با حداقل‌ها ساخته باشد و در اکثر سال‌ها منبع مهمی برای اطلاع‌رسانی وتحلیل به حساب آید. این از مدیریت و تدبیری است که می‌گویم.

همیشه منتقد کسانی بوده‌ام که از رسانه برای گرم کردن انتخاباتی فاقد منطق استفاده کرده‌اند و رسانه را ابزار کمپین‌ها می‌کنند، و امیدوار بودم روزآنلاین به چنین رسانه‌ای تبدیل نشود. 

خوشحالم که در این سال‌ها، کارتون‌هایم را تقدیم مخاطبان روزآنلاین کردم. از همه نامه‌های مثبت و یا انتقادهای تند خوانندگان، ممنونم. سپاس می‌گویم دوستانم در گروه سردبیری و هیات مدیره را که بسیاری از کارتون‌هایم که با اعتقادات و سیاست‌های‌شان همراه نبود را منتشر کردند.

حدود ۷ سال، عضو هیات مدیره بودم با ستونی ثابت و بعد از آن، تنها یک تولید کننده محتوا در روزهای یک‌شنبه و چهارشنبه. اگر در این مدت، کوتاهی‌ای کرده‌ام، عذر می‌خواهم و اگر در کارتون‌هایم پیامی را رسانده‌ام که با واقعیت همخوان بوده، بسیار خوشحالم.

دوست دارم در آخرین مطلبی که برای روزآنلاین می‌نویسم، از همراهی دوستان، به‌ویژه حسین باستانی تا پیش از رفتنش به بی‌بی‌سی ونوشابه امیری، که بارها همچون آبی بر آتش عمل کرد، تشکری ویژه کنم. هیات مدیره‌ای که دل‌نگران از میان رفتن حقوق یک محکوم به نقض حقوق بشر و متهم به رانت‌خواری و سوء استفاده مالی از قدرت بود، مرا تحمل کرد. این مساله را هیچگاه فراموش نخواهم کرد.

همچنین از “سانی” دوست داشتنی تشکر می‌کنم! در باره سانی، باید کتاب‌ها بنویسند!

امیدوارم روزی و روزگاری دیگر، منبعی برای زنده کردن روزآنلاین پیدا شود …

گفته شده که از این تاریخ به بعد، روز، داوطلبانه ادامه کار خواهد داد…امیدوارم…