10 دانشجو در سنندج دستگیر شدند

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» در دومین سالمرگ ابراهیم لطف اللهی

10 دانشجوی شرکت کننده در دومین سالگرد مرگ ابراهیم لطف اللهی در حالی دستگیر شده اند که هنوز برخی از دستگیرشدگان اولین مراسم یادبود این دانشجوی کرد، علیرغم اتمام قانونی دوره حبس ، آزاد نشده و پرونده مرگ مشکوک لطف اللهی نیز به بایگانی سپرده شده است. صالح نیکبخت، وکیل پرونده لطف اللهی و برخی از دستگیرشدگان روز پنج شنبه هم در تماس تلفنی به روز می گوید: “ خانواده  موکل های بنده و بسیاری از بازداشت شدگان از دلایل و علت بازداشت و همچنین مکان نگهداری  آنها مطلع نیستند”.

بنا به گزارش مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران عصر روز پنج شنبه 24 دی ماه دست کم 10 تن از دانشجویان شرکت کننده در مراسم دومین سالگرد مرگ ابراهیم لطف اللهی دانشجوی کرد، به صورت پراکنده توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

در این مراسم که با دعوت خانواده لطف اللهی و اتحادیه دمکراتیک دانشجویان کرد برگزارشده بود، سخنگوی جبهه متحد کرد و جمعی از اعضای اصلی اتحادیه دمکراتیک دانشجویان کرد دستگیر شدند.

انشتار این خبر در حالیست که یکی از اعضای سازمان حقوق بشر کردستان در مصاحبه با رادیو زمانه  گفته است نیروهای انتظامی و امنیتی از ساعاتی پیش از برگزاری مراسم، محوطه‏ برگزاری مراسم را که گورستان «بهشت محمدی» سنندج بوده است، تحت تدابیر شدید امنیتی درآورده و حضور بسیار گسترده و چشم‏گیری در آن‏جا داشته اند.

کاوه قاسمی کرمانشاهی در مصاحبه با این منبع خبری، با اعلام اسامی دستگیر شدگان افزوده است: “مختار زارعی، عضو شورای مرکزی «جبهه‏ی متحد کرد»، مهدی دعاگو، دبیر اتحادیه‏ی دمکراتیک دانشجویان کرد، آزاده‏ لطف‏اللهی پور، خلیل شهبازی، لقمان احمدی، دارا حسینی، سیوان اداک، امید شیخی و همچنین یک فعال دانشجویی دانشگاه کردستان اهل لرستان و یک تن دیگر که تاکنون هویت آنها مشخص نشده است از جمله دستگیر شدگان روز پنج شنبه بودند”.

این فعال حقوق بشر که خود شاهد دستگیری برخی از دانشجویان بوده، از احتمال شناسایی قبلی بعضی از فعالین کرد توسط نیروهای امنیتی خبر داده و افزوده است: “مختار زارعی سخنگوی جبهه ی متحد کرد را از ماشین پیاده و بقیه را که در دو گروه جداگانه حضور داشتند، دستگیر کردند”.

در همین ارتباط یکی از نزدیکان مختار زارعی در جبهه متحد کرد که نخواست نامش ذکر شود با اشاره به پیگیری خانواده بازداشت شدگان در تماس تلفنی با روز می گوید: “اگر چه به طور رسمی هیچگونه اطلاعی از محل بازداشتیهای روز پنج شنبه در دست نیست، ولی برخی از منابع امنیتی به طور نیمه رسمی به خانواده ها گفته اند فرزندانشان در تا اطلاع ثانوی در ستاد خبری اداره اطلاعات سنندج نگهداری خواهند شد.”

از سوی دیگر صالح نیکبخت وکیل یکی از دستگیر شدگان در ارتباط با هویت دستگیرشدگان به روز می گوید: “ دستگیرشدگان یا ازدانشجویان فعلی اتحادیه دمکراتیک دانشجویان کرد می باشند و یا از دانشجویانی هستند که قبل از فارغ التحصیلی عضو این اتحادیه بوده و همچنان ارتباط خود را با اتحادیه حفظ کرده اند”.

وی با اشاره به اینکه علت دستگیری این افراد مشخص نیست، گفت: “با توجه به اینکه دانشجویان قبل از مراسم تصمیم گرفته بودند فقط برای مراسم فاتحه خوانی بر سر مزار ابراهیم لطف اللهی حاضر شوند و در مراسم نیز هیچگونه سخنرانی یا شعاری داده نشده بود، معلوم نیست دلایل بازداشت آنها چه بوده است”.

 

این وکیل دادگستری با اعلام بی خبری خانواده دانشجویان از وضعیت بازداشت شدگان افزود: “ تا عصر دیروز هیچ یک از خانواده های موکلان بنده و دیگر بازداشت شدگان از دلایل یا علت بازداشت و همچنین مکان نگهداری مطلع نشده اند”.



بایگانی پرونده مرگ لطف اللهی

ابراهیم لطف الهی دانشجوی حقوق دانشگاه پیام نور سنندج 15 دی ماه 1386 توسط ماموران اداره اطلاعات این شهر بازداشت و 10 روز بعد خبر مرگ وی به خانواده‌اش اعلام شد. اداره اطلاعات سنندج علت مرگ این دانشجوی کُرد را خودکشی عنوان کرد، اما گفته می‌شود وی بر اثر شدت شکنجه جان خود را از دست داده است.

وکیل پرونده این دانشجوی کرد با رد احتمال خودکشی وی به روز می گوید: “ امکان خودکشی و حلق آویز کردن به وسیله زیرپیراهن و آویزان کردن یک جوانی با حدود 50 تا 60 کیلو وزن از دوش سلولی که ابراهیم در آن بازداشت بود، دور ازذهن است”

صالح نیکبخت در ادامه با اشاره به بایگانی کردن پرونده لطف اللهی پس از مرگ وی می افزاید: “علیرغم درخواستهای مکرر اینجانب دایر بر اینکه فیلم و عکس صحنه  حلق آویز شدن به خانواده لطف اللهی داده شود، بازپرس شعبه سوم دادسرای عمومی و انقلاب سنندج از تحویل آن خودداری کرده و با وجود اعتراض اینجانب به منع پیگرد صادره دادگاه کیفری استان کردستان نیز، قرار صادره را عینا تایید و پرونده را بایگانی نموده اند”.

بنا به اظهارات این وکیل دادگستری، به درخواستهای خانواده لطف اللهی برای رسیدگی مجدد پرونده ترتیب اثر داده نشده و نامه وی نیز به رئیس قوه قضاییه هنگام سفر او به سنندج درسال 86 عملا بلا اقدام مانده و علت فوت مشکوک ابراهیم لطف اللهی همچنان برای خانواده وی در ابهام باقی مانده است.

 

جواد علیزاده همچنان در اعتصاب

به بایگانی سپردن پرونده مرگ مشکوک ابراهیم لطف اللهی و دستگیری شرکت کنندگان در دومین سالگرد مرگ وی در حالیست که  جواد علیزاده، فعال حقوق بشر و دانشجوی محروم از تحصیل که در اولین مراسم سالگرد مرگ این دانشجوی کرد از سوی نیروهای امنیتی در سنندج دستگیر شد، علیرغم اتمام دوره حبس، هنوز از زندان آزاد نشده است و منابع خبری از ادامه اعتصاب غذای وی خبر داده اند.

بنا به گزارش واحد زندانیان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، جواد علیزاده، دانشجوی محروم از تحصیل و مدافع حقوق بشر که ایام محکومیت یکساله خود را به صورت تبعید در زندان دیزل آباد کرمانشاه سپری می کند در اعتراض به ممانعت دستگاه امنیتی از آزادی خود دست به اعتصاب غذای خشک زده است.

این گزارش با اشاره به بیماری جواد علیزاده افزوده است: “این فعال حقوق بشر علیرغم اینکه از عارضه خونریزی معده در طی سه ماهه اخیر رنج برده است، در پی اقدام غیرقانونی مذکور از تاریخ 19 دیماه اعلام اعتصاب غذا و از روز گذشته مورخ 23 دیماه اعلام اعتصاب غذای خشک (امتناع از نوشیدن آب و غذا) نموده است. آقای علیزاده طی نامه ای به مسئولان مربوطه مسئولیت پیامدهای این اعتصاب در تمامی ابعاد آن را تنها بر عهده مسئولان مربوطه دانسته است”.

اعتصاب غذای این فعال حقوق بشر در حالی صورت گرفته که بعضی از منابع حقوق بشری کردستان از قول مسولان دادگستری سنندج به صورت شفاهی اعلام کرده اند قراربوده او صبح دیروز آزاد شود. اما به گزارش خبرنگار روز در کرمانشاه،علیرغم حضور اقوام وی در مقابل زندان دیزل آباد این شهر، نام جواد علیزاده در لیست آزاد شدگان دیروز نبوده است. با این حال با پیگیری نزدیکان علیزاده، مسولان دادگستری سنندج بار دیگر بر آزادی وی در صبحگاه دیروز تاکید کرده اند.