پنج کاروان شتر، اسب و ۱۰۰ هزار بسیجی در راه قم

بهرام رفیعی
بهرام رفیعی

» سفر رهبری و بازسازی واقعه غدیر

پس از سفر 10 روزه آیت الله خامنه ای به قم که توسط رسانه های دولتی “غدیر قم” خوانده شد و همچنین دو سفر دیگر وی به این شهر و دیدار با اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و برخی از مراجع، فرمانده تازه منصوب شده سپاه شهر قم از “بازسازی واقعه غدیر”  با حضور “شیفتگان امامت و ولایت”خبر داد. در همین باره سرتیپ پاسدار مهدی مهدوی نژاد،  فرمانده جدید “سپاه علی بن ابیطالب” شهر قم  هم که پس از سفر 10 روزه آیت الله خامنه ای به این شهر جانشین ابراهیم جباری شده است، گفت: “این هفته، فرصت مغتنمی است تا ضمن تبیین اهداف و ماموریت‌های بسیج برای آحاد مردم و بخصوص افراد انقلابی و وفادار به امام راحل و شهدا، فضای معطر و نورانی قم که به برکت وجود مقام ‌معظم ‌رهبری در این شهر صورت پذیرفته را حفظ و تداوم بخشیم. “

مهدی مهدوی نژاد که به تشریح برنامه های هفته بسیج در جمع خبرنگاران خبرگزاری ها مشغول بود “بازسازی نمادین واقعه غدیر همزمان با عید سعید غدیر در قم را یکی دیگر برنامه‌های هفته بسیج برشمرد” و اضافه کرد: “این مراسم با حضور بیش از صدهزار نفر از روحانیون، بسیجیان و اقشار مختلف در جوار مزار گلزار شهدای گمنام در صبح روز عید برگزار می‌شود که یکی از اهداف اصلی این حرکت، تبیین و بازسازی واقعه غدیر بوده که در همین راستا با برخی از علما و بزرگان حوزه نیز مشورت و راهنمایی‌های لازم دریافت گردید، همچنین اجرای این برنامه نیز با همکاری برخی از نهادهای حوزوی انجام می‌گیرد.”

فرمانده سپاه قم همچنین افزود: “در اجرای این برنامه سعی شده است تا این واقعه به حالت طبیعی نزدیکتر باشد و در همین راستا 5 کاروان شتر و اسب پیش‌بینی گردیده و عده‌ای نیز با لباس‌های محلی در این مراسم حضور خواهند داشت.”

مهدی مهدوی نژاد در نشست خبری خود با خبرنگاران هیچ اشاره ای به جزییات و اسامی شخصیت ها و میهمانان حاضر در این مراسم ویژه نکرد. آیت الله خامنه ای هم اکنون پس از 3 سفر پیاپی به شهر قم، به اصفهان سفر کرده و در این شهر بسر می برد.

اعلام خبر برگزاری مراسم ویژه “بازسازی واقعه غدیر” با حضور 100 هزار بسیجی و کاروان هایی از شتر و اسب در شهر قم از سوی فرمانده سپاه قم درحالی است که پیش از این پیامک هایی با شماره مبدا نامعلوم به تلفن همراه مردم قم ارسال می شد که طی آن از مردم این شهر دعوت می کردند در “غدیرقم” و مراسم استقبال از آیت الله خامنه ای با صفت “علی زمان” حاضر شوند.

همچنین پس از آغاز سفر 10 روزه آیت الله خامنه ای به این شهر رسانه های وابسته به دولت از جمله روزنامه وطن امروز، حضور رهبر جمهوری اسلامی در شهر قم را «غدیرقم» نامیده بودند.

 

ولایت و مرجعیت

همزمان با انتشار این خبر اما روز گذشته محسن دعاگو، معاون فرهنگی تشکل جامعه روحانیت مبارز در گفت و گویی با خبرگزاری فارس(نزدیک به نهادهای نظامی و امنیتی) به تحسین و تجلیل از آیت الله خامنه ای بر آمده و با شبیه سازی تاریخی زمان فعلی با صدر اسلام گفته است: “همانطور که بعد از پیامبر حضرت علی علیه‌السلام بهترین فرد برای جانشینی رسول اکرم بودند، بعد از رحلت حضرت امام حضرت ایت‌الله خامنه‌ای بهترین جانشین هستند.”

امام جمعه شمیرانات در ادامه این اظهارات خود اضافه کرده: “حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تنها فردی است که بعد از رحلت حضرت امام شایستگی و صلاحیت قرار گرفتن در جایگاه رهبری و ولایت فقیه را دارند، مجموعه ویژگی‌ها و توانایی‌های معظم له برای اداره کشور و جهان اسلام بی‌نظیر است در قیاس با همه افرادی که بودند و هستند، بسیار بالاتر است؛ لذا ایشان در آن جایگاهی که باید باشند هستند و در این جایگاه غیر از ایشان هیچ فرد دیگری قابل تصور نیست به عبارت دیگر خیرالموجودین هستند.”

همزمان با این اظهارات محسن دعاگو و تاکید بر “شایسته بودن آیت الله خامنه ای برای قرار گرفتن در جایگاه رهبری و ولایت فقیه” روز گذشته حبیب الله عسگراولادی نیز در دیدار با اعضای حزب موتلفه و خانواده های آنها تاکید کرد: “اساس فکر ما در ارتباط با مرجعیت این است که باید به مجتهد جامع‌الشرایط رجوع کنیم و زمانی که مجتهدی حکم و یا فتوا می‌دهد همان حکم خداست و بر مقلدینش واجب است عمل کنند.”

این عضو ارشد جمعیت موتلفه اسلامی درادامه تصریح کرد: “مقام معظم رهبری همواره به دنبال وحدت ملی هستند و ما باید تمام تلاش خود را در این زمینه انجام دهیم چون در حال حاضر بهترین کارشناس در زمینه دین که جامع‌الشرایط است مقام معظم رهبری است.”

تاکید این دو چهره نزدیک به رهبر حکومت اسلامی بر مرجعیت و ولایت آیت الله خامنه ای در شرایطی است که پیش از این مراجع بزرگ تقلید شیعه همچون آیت الله منتظری بارها مرجعیت آیت الله خامنه ای را زیر سئوال برده و او را در حد مرجعیت شیعه ندانسته بودند.

در همین باره در 23 آبان سال 1376 (13 رجب) آیت الله منتظری در یک سخنرانی خطاب به آیت الله خامنه ای گفته بود: “شما که در شان و حد مرجعیت نیستید.”

آیت الله منتظری در این باره توضیح داده بود: “من قبلا به ایشان تذکر دادم، در شرف فوت مرحوم آیت الله اراکی بود، من به وسیله آیت الله مومن راجع به چند چیز برای ایشان پیام دادم. این صورت متن پیام است، به دست ایشان هم رسیده است، بند هفتم آن را من می‎خوانم، به ایشان پیام دادم؛ مرجعیت شیعه همواره قدرت معنوی مستقلی بوده. بجاست این استقلال به دست شما شکسته نشود و حوزه های علمیه جیره خوار حکومت نشوند که برای آینده اسلام و تشیع مضر است و هرچند ایادی شما تلاش کنند جنابعالی اثباتا موقعیت علمی مرحوم امام  را پیدا نمی کنید، نگذارید قداست و معنویت حوزه ها با کارهای دیپلماسی ارگانها مخلوط شود. تیپ فلان چه حقی دارد بیاید در قم یک عده بچه راه بیندازد و حوزه را به هم بزند؟!”

 

شکاف میان مرجعیت و رهبری!

از سوی دیگر تاکیدات این دو فرد نزدیک به رهبری بر ولایت و مرجعیت رهبری  در شرایطی است که در جریان سرکوب اعتراضات مردمی سال گذشته به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری و حمایت آیت الله خامنه ای از محمود احمدی نژاد، اخبار زیادی درباره عدم رضایت مراجع تقلید شیعه از عملکرد وی منتشر و در آنها تاکید شد که روحانیون بلند پایه شیعه و حاضر در شهر قم مخالف اقدامات صورت گرفته از سوی وی هستند.

به همین خاطر پیش از این آیت الله احمد جنتی دبیر 85 ساله شورای نگهبان و امام جمعه موقت تهران جمعه گذشته سفر اخیر آیت الله خامنه ای به شهر قم را یکی از نکات برجسته انقلاب اسلامی خوانده و در مقام پاسخگویی به این گزارش ها برآمده است.

احمد جنتی درباره این سفر گفته است: “این سفر آثار زیادی از نظر سیاسی داشت؛ مدت‌ها بود که چیزهایی زمزمه می‌کردند، عده‌ای در خانه می‌نشینند و فکر و خیال می‌کنند همه‌ عالم را فهمیده‌اند؛ می‌گویند رهبری جایگاه قبلی خود را ندارد و مردم نسبت به نظام علاقه‌ای ندارد و حوزه‌های علمیه‌ قم این قدرها هم نسبت به نظام و رهبری تمایل و عقیده ندارد و گرمی روابط سابق را نمی‌بینم. می‌گفتند مراجع با رهبری مساله دارند و خوشبین نیستند. از این چیزها می‌بافتند. این را خود می‌گفتند و خودشان هم باور می‌کردند. این هم در عده‌ای شبهه ایجاد کرد و از این وضعیت هم بیگانگان استفاده می‌کردند. اما این سفر تمام این‌ها را نقش بر آب کرد. خدایا تو را سپاسگذاریم، تو کاری می‌کنی که با کمترین هزینه تمام توطئه‌های پرهزینه‌ دشمن خنثی می‌شود. این لطف خداست.”