قطع دسترسی به ۱۰۰ میلیارد دلار

نویسنده

» گزارش نیویورک تایمز از طرح جدید برای تحریم ایران

ریک گلدستون

گروه سناتورهای متشکل از هر دو حزب آمریکا، روز چهارشنبه قانونی را به سنا ارائه دادند که دسترسی ایران به حساب‌های خود در بانک‌های کشورهای دیگر را که حدود 100 میلیارد دلار ارزش دارد و بیشترش به صورت یورو است، مسدود می‌کند.

این قانون در صورت تصویب، بزرگترین تحریمی است که پس از آخرین دور مذاکرات هسته‌ای بر ایران تحمیل خواهد شد. آمریکا و اتحادیه اروپا تحریم‌های اقتصادی زیادی را بر این کشور تحمیل کرده‌اند حامیان این قانون جدید می‌گویند تا وقتی ایران به غنی‌سازی اورانیوم ادامه می‌دهد در چانه‌زنی حسن‌نیت ندارد.

آن ها می‌گویند، بخشی به این دلیل است که ایران می‌تواند با ذخایر ارزی خود در خارج از کشور تاثیر تحریم‌ها را دور بزند. این گروه که رهبری آن را سناتور مارک استیون کرک و جو مانچین سوم بر عهده دارند می‌گوید: “مسدود کردن این حساب‌ها یک اقدام حیاتی در تلاش ما برای توقف بدست آوردن توانایی برای ساخت سلاح هسته‌ای است.”

این تحریم‌، برای موسسات مالی خارجی را که با بانک مرکزی ایران یا دیگر نهادهای این کشور که در لیست سیاه قرار دارند تجارت بکند، جرایم سختی در نظر می گیرد. این قانون بدون توجه به تاریخ تصویب آن از روز پنجشنبه قابل اجراست.

حامیان این طرح دوحزبی می‌گویند این پیام ویژه‌ای به ایران می‌فرستد، بخصوص در زمانی‌که تاثیر تحریم‌ها به علت این‌که ایران هنوز به غنی‌سازی اورانیوم ادامه می‌دهد مورد سئوال قرار گرفته است.

مارک دوبوویتز، مدیر بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها می‌گوید: “حمایت قوی سنا از این لایحه نشان می‌دهد که کنگره قبول ندارد پیشرفت مذاکرات باید با کاهش فشار همراه باشد. همچنین نشان می‌دهد که دولت اوباما می‌فهمد نباید به ایران اجازه دهد از مجراهایی برای دور زدن تحریم‌ها استفاده کند.”

مسدود شدن دسترسی ایران به میلیاردها دلار پول خود در بانک‌های خارجی، دشواری‌های زیادی برای این کشور که ماه آینده انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار می‌کند بوجود می‌آورد.

تحریم‌ها تا به این‌جا فروش نفت را که مهمترین محل درآمد ایران است با مشکل مواجه کرده، موجب بالا رفتن تورم، کاهش صادرات و واردات شده و ارزش پول این کشور را به شدت پایین آورده است. ذخیره ارز خارجی یکی مهمترین رکن‌های جلوگیری از تنزل ریال محسوب می‌شود.

منتقدان می‌گویند قوانین جدید باعث منزوی شدن ایرانی‌هایی می شود که گمان می‌کنند هدف تحریم‌ها به جای فشار بر ایران بر سر برنامه هسته‌ای، به منظور فروپاشی اقتصادی با هدف به تغییر رژیم انجام می شود. آن ها می‌گویند این موضوع به جای اینکه رهبران این کشور را منعطف‌تر کند موضع آن‌ها را محکم‌تر می‌کند.

تریتا پارسی بنیانگذار شورای ملی ایران و آمریکا که با تحریم‌ها مخالف است می‌گوید: “وقتی تحریم‌ها را سخت‌تر می‌کنیم، راهی به سمت مواجهه واقعی درست می‌کنیم.” وی گفت، برخی از رهبران ایران تحریم‌ها را مثل قطاری می‌بینند که فقط به یک جهت حرکت می‌کند و ترمز هم ندارد.

علیرضا نادر، متخصص امور ایران در مجموعه رَند گفت، زمانبندی این طرح نیز می‌تواند سیگنال اشتباهی به رهبران ایران، که تاکنون هم علی رغم حفظ چهره با مشکلات زیادی مواجه بوده اند، بفرستد.

منبع: نیویورک تایمز - 8 مه