مرغ در آستانه کیلویی ۱۰۰۰۰ تومان

نویسنده
فیروزه متین

» ضربات احمدی نژاد تمامی ندارد

با وجود ادعاهای احمدی نژاد و همراهان اش در خصوص مدیریت بی نظیر کشور و نیز  ادعای پر بودن انبارها از کالاهای مورد نیاز مردم و همچنین پر بودن ذخایر و حساب های ارزی، روز گذشته رسانه های داخلی  درباره احتمال افزایش قیمت مرغ به بیش از هر کیلو ۱۰ هزار تومان هشدار دادند.

در اینباره سایت جام نیوز به نقل از یوسفی رئیس اتحادیه پرورش دهندگان مرغ گوشتی کشور نوشته است: “در حالی که محموله‌های کشتی حاوی ۷۰۰ هزار تن ذرت و ۵۰۰ هزار تن سویا که حدود ۳ تا ۶۵ روز است در آبهای ایران سرگردان هستند، حتی ارز مرجع ۲۴۷۷ تومان نیز برای ترخیص تخصیص نمی‌یابد. فروشندگان محموله های کشتی ها تا زمانی که بانک مرکزی ارز را به حساب آنان واریز نکند نهاده های دامی را در بنادر کشورمان تخلیه نخواهند کرد”.

به نوشته ایسنا، حسن مهربانی یگانه دبیر انجمن صنفی تولید‌کنندگان جوجه یک روزه نیز  دیروز در یک نشست خبری گفته است: “طی دو هفته اخیر تخصیص ارز مرجع به واردکنندگان نهاده‌های طیور با مشکل جدی مواجه شده است. در حالیکه پول به واردکنندگان داده شده ، گشایش ال‌سی هم انجام شده و قرار است این پول به فروشندگان خارجی داده شود اما تحویل داده نشده است و کشتی هایی که آماده تحویل هستند روزانه دموراژ (هزینه معطلی کشتی) سنگینی برای توقف در بنادر پرداخت می‌شود. ۷۰۰ هزار تن ذرت دامی و ۵۰۰ هزار تن کنجاله سویا در آب‌های ایران منتظر هستند تا تخلیه شوند اما ارزی برای ترخیص، تخصیص نمی‌یابد. براساس قمیت‌های تخصیصی ترجیحی که برای نهاده‌های طیور منظور شده بود، قیمت ذرت کیلویی ۶۸۰ تومان و سویا حدود ۱۰۰۰ تومان در بازار بود اما امروز که تکلیف ارز مشخص نیست و واردکنندگان در برزخ بلاتکلیفی از سوی بانک مرکزی به سر می‌برند ذرت کیلویی ۱۰۰۰ تومان و سویا به بیش از ۱۶۰۰ تومان رسیده است. ذخایر خوراک طیور تا دو هفته دیگر می‌تواند دوام داشته باشد و اگر گشایشی صورت نگیرد صنعت طیور با مخاطره جدی مواجه خواهد شد”.

دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یک روزه افزوده است: “اکنون متوسط قیمت مرغ در بازار کیلویی ۶ هزار تومان است اما اگر قرار باشد نهاده‌های طیور با ارز ۲۴۷۷ تومان وارد کشور شود و دولت هیچ روش مقابله‌ای با افزایش قیمت نداشته باشد قیمت مرغ به کیلویی ۱۰ هزار تومان و تخم مرغ به کیلویی ۷ هزار تومان خواهد رسید. در چنین شرایطی نقدینگی مورد نیاز صنعت طیور به شدت افزایش می‌یابد و اختلالاتی در درون صنعت ایجاد می‌شود.:با افزایش شدید قیمت ذرت و سویا اگر قیمت جوجه یک روزه، مرغ و تخم‌مرغ افزایش نیابد یعنی مصرف‌کنندگان حاضر نباشند افزایش قیمت جدید را پرداخت کنند و یا توان پرداخت را نداشته باشند، فشار بر روی تولید کننده خواهد بود و شاهد حذف زودهنگام و نارس گله‌های مولد می‌شویم. دولت دهم در شرایطی سکان اداره کشور را به دولت جناب آقای روحانی تحویل می‌دهد که صنعت طیور کشور بحران‌زده است وطی چند روز آینده دولت یازدهم باید آن را تحویل گیرد.”

وی همچنین از احتمال بالارفتن قیمت هر کیلو مرغ به بیش از ۱۰ هزار تومان خبر داده و  گفته: “اگر دولت با ارز ۲۴۷۷ تومان ، خوراک طیور وارداتی را ترخیص کند باید بپذیرد که شاهد افزایش ۷۰ درصدی قیمت مرغ بیش از ۵۰ درصد جوجه گوشتی و ۱۰۰ درصد افزایش قیمت تخم‌مرغ را شاهد خواهیم بود”.

همچنین دراین باره، حسین مقدم‌نیا مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی نیز به فارس گفته است: “همواره برنامه‌ریزی برای تولید از سوی تولید کنندگان براساس تامین نهاده و قیمت آن صورت می‌گیرد اما امروز قیمت به حدی زیاد شده است که تولیدکنندگان تکلیف خود را نمی‌دانند. از سال گذشته نیز معمولاً خود اتحادیه با تامین حدود ۱۵ درصد نیاز نهاده‌ای با همکاری خود مرغداران انجام می‌داد و این روند بسیار مطلوب بود اما طی هفته اخیر با مشکلات ارزی بوجود آمده شرکت‌های وارد کننده نهاده طیور از تحویل خوراک به مرغداران امتناع می‌کنند. با تغییر ارز مرجع از ۱۲۲۶ به ۲۴۷۷ تومان بانک مرکزی از وارد کنندگان خوراک طیور تعهد می خواهد تا در صورت تثبیت این تصمیم مابه‌التفاوت را از آنها بگیرد و دقیقاً همین تضمین را وارد کنندگان از اتحادیه مرغداران اگر قبلاً ۵ تا ۱۰ درصد افزایش قیمت نهاده انجام می‌شد، همه نگران بودند اما امروز گزارش از ۸ استان کشور حاکی از قیمت کیلویی ۱۶۰۰ تومان سویا و ۹۵۰ تومان ذرت است اما مسئولان هیچ واکنشی ندارند. پیشنهاد ما این است که شرکت پشتیبانی امور دام، نهاده‌های ذخیره شده‌ای که دارد را آزاد کند و در عین حال به واردکنندگان مجوز بدهند تا نهاده‌هایی که در گمرک است به کشور سرازیر شود.”

حسین فارغی رئیس هیات مدیره انجمن صنعت طیور ایران هم به فرارو گفته است: “در حالیکه گذار دولت‌هاست، دولت فعلی گوش به حرف تولیدکنندگان نمی‌دهد و دولت بعدی نیز هنوز نیامده است و تولیدکنندگان در بلاتکلیفی کامل به سر می‌برند. اگر رمضان سال گذشته قیمت مرغ به بیش از ۸ هزار تومان رسید به دلیل کمبود نهاده در بهمن‌ماه بود که تاثیر آن بعد از چندین ماه مشخص شد اکنون نیز تبعات چنین وضعیتی در صنعت مرغ، ماه‌های دیگر خود را نشان می‌دهد و نگرانی از این است که مرغ به کیلویی ۱۰ هزار تومان برسد”.

مجلس نیز در این زمینه ابراز نگرانی کرده و از زبان علی ایرانپور، عضو کمیسیون کشاورزی که به سایت خانه ملت گفته است: “در حال حاضر هیچ دلیل منطقی برای افزایش نرخ مرغ وجود ندارد چرا که با بازگشت ارز مرجع به سبد کالایی مردم تا پایان سال دست سود‌جویان از افزایش قیمت‌ها به بهانه عدم تخصیص ارز مرجع کوتاه می‌شود. گران شدن نهاد‌های دامی از جمله خوراک دام و شروع ماه رمضان عواملی هستند که کمبود مرغ و در نتیجه گرانی را برای آن رقم زده است. متأسفانه عامل تأثیر گذار دیگر که گرانی را در بازار گسترش می‌دهد برخی اظهار‌نظرهای غیر‌کارشناسی مسئولان بوده که جو روانی گرانی را در بازار تشدید می کند که از جمله آن می‌توان به اظهار نظر مسئولان در خصوص حذف ارز مرجع روغن نباتی و در پی آن افزایش قیمت آن اشاره کرد. متأسفانه زمانی که نرخ ارز نیز ثابت است باز هم افزایش قیمت‌ها با بهانه نوسان ارزی یا حذف ارز مرجع را در بازار شاهد هستیم. در حال حاضر هیچ دلیل منطقی برای افزایش قیمت مرغ در میادین و بازار وجود ندارد چرا که با بازگشت ارز مرجع به سبد کالایی مردم تا پایان سال جاری دست سود‌جویان از افزایش قیمت‌ها با بهانه عدم تخصیص ارز مرجع کوتاه می‌شود. دولت باید به شفاف سازی سیاست‌های خود با هدف کنترل تکانه‌های اقتصادی کشور بپردازد. دور شدن دولت و مسئولان از اخذ تصمیمات لحظه‌ای و شتابزده از جمله تخصیص یا عدم تخصیص ارز مرجع به کالاهای اساسی مردم منجر به حمایت از مصرف‌کننده می‌شود. تنها نتیجه گرانی بی‌وقفه کاهش مصرف از سوی مردم و تهدید سلامت عمومی در جامعه است. مسئولان نباید با اقدامات دور از کارشناسی خود به ورود دلالان، محتکران و سودجویان به بازار مهر تأیید زده و حضور آنان را منطقی جلوه دهند”.

این  در حالیست که بانک مرکزی دیروز در گزارش هفتگی بررسی قیمت کالاهای اساسی، مدعی شده بود بهای مرغ و تخم مرغ در هفته اخیر کاهش داشته است.

در همین حال، پس از اعتراض ها به عدم تخصیص مجوز برای ترخیص نهاده های دامی، عباس قبادی معاون وزیر صنعت در مورد کشتی‌های نهاده‌های دامی، گندم و کالاهای اساسی،گفته است که “با توجه به اینکه از ۳۰ تیر ماه بر اساس توافق انجام شده ترخیص کشتی‌های مانده در بنادر شروع شد، دراین مدت دو سه روز مراحل اداری آن انجام شد و عملاً از فردا رسماً ترخیص خواهد شد”. وی دو روز پیش نیز از آغاز ترخیص کالاهای اساسی خبر داده بود.

متوسط قیمت مرغ اکنون در بازار کیلویی ۶ هزار تومان است اما حسن مهربانی یگانه دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یک روزه گفته اگر قرار باشد نهاده‌های طیور با ارز ۲۴۷۷ تومان وارد کشور شود قیمت مرغ به کیلویی ۱۰ هزار تومان و تخم مرغ به کیلویی ۷ هزار تومان خواهد رسید.

پیش از این قیمت هر کیلوگرم ذرت حدود ۶۸۰ تومان و سویا ۱۰۰۰ تومان بود اما با تغییر نرخ ارز مرجع قیمت هر کیلوگرم ذرت به حدود ۱۰۰۰ تومان و سویا به بیش از ۱۶۰۰ تومان در بازار رسیده است.

این در حالی است که وزیر صنعت در چند وقت اخیر از ذخیره سازی کالاهای اساسی با ارز ۱۲۲۶ تومانی در سه، چهار و حتی شش ماه آینده خبر داده است.

پیش از این دولت به مرغداران تعهد داده بود برای جبران هزینه‌های تولیدشان نهاده‌های ارزان در اختیار آنها قرار دهد، اما علاوه بر اینکه به وعده خود پایبند نبوده، ذخیره ۸۰ هزار تنی مازاد تولید داخل را نادیده گرفته و برای طرح ضیافت در ماه رمضان از ترکیه مرغ وارد کرده است.