نتیجه‌ مذاکرات: ۱۱ فروردین

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» سخن‌گوی دولت روحانی خبر داد:

هم‌زمان با تکذیب گزارش‌ها درباره توافق ده ساله هسته‌ای ایران و آمریکا از سوی کاخ سفید،‌محمدباقر نوبخت، سخن‌گوی دولت روحانی، گفته دولت مقید است “تا یازده فروردین مذاکرات را به فرجام” برساند.

نوبخت در حاشیه جلسه هیات دولت با اشاره به این‌که جمهوری‌اسلامی در این دور از مذاکرات “از نظر زمانی مقید است که “تا یازده فروردین ماه مذاکرات را به فرجام” برساند. البته “نه فقط در سطح توافقات کلی بلکه باید در جزئیات نیز به نتیجه برسیم”.

این سخنان نوبخت پس از آن بیان شده که هفته گذشته وزیر امورخارجه و وزیر انرژی آمریکا، با وزیر امورخارجه و رییس سازمان انرژی اتمی جمهوری‌اسلامی دیدار کردند. گرچه حضور صالحی در این مذاکرات با انتقاد اصول‌گرایان روبه‌رو شده بود، اما حسن روحانی گفته بود که “ترکیب هیات مذاکره‌ کننده ایران در این دوره از مذاکرات نشان از اراده قاطع ملت ایران برای تعامل سازنده با جهان دارد”.

 تاکید نوبخت بر توافق درباره جزییات و کلیات مذاکرات هسته‌ای، پس از تاکید آیت‌الله خامنه‌ای در این‌باره است. رهبر ایران گفته بود که در مذاکرات هسته‌ای “توافق نکردن بهتر از توافق بد” است و او “با توافقی که بتواند انجام شود” موافق است، به شرط آن‌که “در یک مرحله و در بردارنده کلیات و جزییات، با یکدیگر” باشد.

هفته گذشته و پس از اتمام مذاکرات فنی، عباس عراق‌چی این مذاکرات را “مثبت و جدی” توصیف، اما اضافه کرده بود: “این بدان معنی نیست که پیشرفت‌های فوق‌العاده‌ای داشته‌ایم”. به گفته عراق‌چی پس از یک سال مذاکره “باید وارد جزییات شویم به ویژه اینکه قصد ما این است که در توافق نهایی کلیات و جزئیات یکپارچه باشد، به همین دلیل مجبور هستیم که وارد همه جزئیات در همه موضوعات و مراحل شویم”. معاون ظریف اشاره کرده که “توافق دومرحله‌ای نخواهیم داشت”.

در مذاکرات فنی انجام شده، حسین فریدون، برادر حسن روحانی و دستیار ویژه رییس‌جمهوری نیز حضورداشت. محمدعلی حسینی، مدیرکل دیپلماسی رسانه‌ای وزارت خارجه، دلیل حضور برادر روحانی را “انجام مشورت‌ها و هماهنگی های لازم در طول مذاکرات فعلی” دانسته بود. پیش از این برخی رسانه‌ها نوشته بودند که حسن روحانی تنها زمانی که قرار باشد پیام‌های محرمانه‌ای به هیات مذاکره‌کننده منتقل کند، برادر خود را به سفر می‌فرستد.

هم‌زمان کاخ سفید گزارش‌ها درباره توافق ده ساله هسته‌ای با ایران را رد کرد. پیش از این روزنامه وال‌استریت ژورنال در گزارشی مدعی شده بود که ایران و آمریکا در حال بررسی و تفاهم برای یک بازه زمانی ۱۰ ساله به عنوان بخشی از توافق جامع اتمی هستند. نیویورک تایمز هم نوشت که پیشنهاد مذکور شامل اعمال محدودیت‌های جدی بر برنامه اتمی ایران برای ده سال است، اما در سال‌های پایانی توافق این محدودیت‌ها به تدریج کاهش خواهد یافت.

این مذاکرات در حالی انجام می‌شود که هفته گذشته آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری‌اسلامی، در یک سخن‌رانی گفت که حتی در صورتی که مذاکرات هسته‌ای همان‌طور که کشورهای غربی “دیکته می‌کنند” پیش برود، باز هم “تحریم‌ها برداشته نخواهد شد”. رهبر جمهوری‌اسلامی در این سخن‌رانی همچنین گفت: “دشمن از حربه تحریم دارد حداکثر استفاده را می‌کند. هدف‌شان این است که حرکت مردم را متوقف کنند. بنده عقیده‌ام این است اگر مساله هسته‌ای همان‌طور که آن‌ها دیکته می‌کنند هم پیش برود باز هم تحریم‌ها برداشته نخواهد شد؛ چون با اصل انقلاب مخالفند”.