نقش ایران در سقوط دولت صنعا

فیگارو
فیگارو

» گزارش فیگارو از انتقاد جان کری

جان کری، وزیر خارجه آمریکا، در برابر نمایندگان مجلس آمریکا اظهار داشت که حمایت ایران از شورشیان شیعه حوثی “باعث روی کار آمدن آنها و سقوط دولت یمن شده”. به گفته او، حمایتی که تهران از شبه نظامیان شیعه در یمن بعمل آورده بسیار “حائزاهمیت” بوده، ولی سران ایرانی از تحولاتی که به دنبال برخی رویدادها حادث شد “شگفت زده” شدند و اکنون “خواستار آن هستند که امکان یک گفتمان ملی ایجاد شود”.

به گفته جان کری، ایالات متحده “بزودی خواهد فهمید” که آیا تهران واقعاً در رسیدن به توافق درخصوص برنامه اتمی مناقشه آمیزش مصمم است یا خیر. جان کری پس از مذاکرات اخیر با همتای ایرانی اش در ژنو، محتاط تر از قبل به نظر می رسد. وی در برابر نمایندگان مجلس آمریکا گفت که درخصوص رسیدن به توافق اطمینان ندارد. مهلت تعیین شده برای رسیدن به یک توافق تا تاریخ ۳۱ مارس است.

صنعا پایتخت یمن تحت کنترل شبه نظامیان شیعه حوثی است که در ماه سپتامبر وارد آن شدند. رییس جمهور عبد رب المنصور که روز شنبه از حصر خانگی خود در صنعا گریخت، درتلاش است تا قدرت را بار دیگر از شهر عدن به دست آورد. عدن، به عنوان شهر بزرگ جنوب کشور، مقر طرفداران اوست. اکثر کشورهای غربی، ازجمله فرانسه، سفارت‌های خود را در این کشور تعطیل کرده‌ و از شهروندان خود خواسته‌اند که این کشور را به دلیل وضعیت کنونی‌اش ترک کنند.

درهمین راستا، روز گذشته یک زن فرانسوی توسط مردان مسلح در صنعا ربوده شد. این شهروند فرانسوی ۳۰ ساله که در یک شرکت مشاوره کار می کرده، درحالی که با همراه یمنی اش در یک تاکسی سوار شده بود، ازسوی مردان مسلح شناسایی و ربوده شد. به گفته وزیر خارجه فرانسه، این دو زن به محل نامعلومی برده شده اند.

منبع: فیگاروhttp://www.lefigaro.fr/international/2015/01/06/01003-20150106ARTFIG00258-le-hezbollah-pourrait-patir-de-la-chute-des-cours-du-petrole.php، ۲۴ فوریه