بازجویی های ۱۱ ساعته از مهدی هاشمی

نویسنده
مهناز ملکوتی

» وکیل خانواده رفسنجانی خبر داد:

هفده روز پس از بازگشت پر سر و صدای مهدی هاشمی، فرزند رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام به کشور که منجر به بازداشت او شد، اینک وکیل وی می گوید موکلش طی این مدت ممنوع الملاقات بوده و پیگیری خانواده برای ملاقات با فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی تاکنون بی نتیجه بوده است و او هر روز به هاشمی رفسنجانی درباره پرونده مهدی گزارش می دهد.

آنطور که محمود علیزاده طباطبایی وکیل خانواده هاشمی به خبرگزاری فارس درباره آخرین جزییات پرونده مهدی هاشمی گفته، موکلش در انفرادی به سر می‌برد و ممنوع‌الملاقات است: “اطلاع داریم که مهدی طی ۱۵ روز بازداشت در دو جلسه حداکثر ۱۱ ساعت بازجویی شده است. الان هفته دوم تحقیقات تمام شده و ما همچنان منتظریم که اعلام کنند تحقیقات به صورت کامل تمام شده است.”

وی همچنین توضیح داده: “با وجود مراجعات مراجعه مکرر به دادسرای امنیت، پاسخی به ما نمی‌دهند و با ما هم مانند دیگران برخورد می‌کنند و هیچ فرقی با دیگران نداریم. روز پنجشنبه شنیدیم که به زندانیان امنیتی اجازه ملاقات می‌دهند، به اتفاق خانم مرعشی و فاطمه و یاسر رفتیم اوین و ۲ ساعت هم منتظر ماندیم اما اجازه ملاقات ندادند.”

علیزاده طباطبایی در اعتراض به رویه بازداشت فرزند هاشمی رفسنجانی گفته است: “روند دادستانی اینگونه است که در مرحله تحقیقات مقدماتی متهم را ممنوع‌الملاقات می‌کند اما این رویه مبنای قانونی ندارد. آنچه در تبصره ماده ۱۲۸ آمده، عدم حضور وکیل آنهم با اجازه دادگاه است؛ نه دادسرا اما درباره مهدی خلاف این رویه طی شده و نمی دانیم تحقیقات، در چه مرحله‌ای است.”

وی با بیان اینکه “تصمیمات قضایی باید ابلاغ شود و برای بازداشت موقت نیز باید بر اساس ادله، قرار بازداشت صادر و به متهم و وکیل او ابلاغ شود”، افزوده: “هر تصمیم قضایی در مرحله بازپرسی قابل اعتراض است اما الان اطلاع نداریم برای مهدی قراری صادر شده، اگر صادر شده به او ابلاغ شده و در صورت ابلاغ، آیا به آن اعتراض کرده است یا نه؟”

وکیل خانواده هاشمی در عین حال خبر داده که او مرتب با هاشمی رفسنجانی دیدار و تماس دارد و وضعیت پرونده مهدی هاشمی را روزانه به وی گزارش می‌دهد: “آقای هاشمی گفتند انتظار داریم با مهدی طبق قانون رفتار کنند و اگر دیدیم روال غیرقانونی طی می‌شود، حتما عکس‌العمل نشان می‌دهیم.”

وکیل مهدی هاشمی همچنین تاکید کرده: “تاکنون هیچ درخواستی برای در نظر گرفتن تسهیلات ویژه برای ملاقات مهدی با خانواده‌اش نداشته‌ایم و هیچ تسهیلاتی هم برای ما در نظر گرفته نشده است و خروج مهدی از زندان برای ملاقات شایعه است.”

شایعه خروج مهدی هاشمی از زندان برای ملاقات با خانواده اش، روز دوشنبه از سوی یکی از سایت های حامی دولت احمدی نژاد منتشر شد. این سایت در خبری با عنوان “تسهیلات ویژه اوین برای ملاقات مهدی هاشمی با خانواده” مدعی شده بود که “مهدی هاشمی که هم اکنون در بازداشت به سر می برد، برای ملاقات با خانواده پدری خود از اوین خارج می شود.”

براساس گزارش این سایت نزدیک به مهدی کوچک زاده “این متهم امنیتی قرار است در اقدامی غیرمعمول برای ملاقات با خانواده اش با اسکورت ویژه به بیرون از زندان منتقل و پس از ملاقات مجددا به زندان بازگردانده شود.”

هاشمی رفسنجانی که اینک دو فرزندش در زندان اوین هستند، چندی پیش در گفتگو با یکی از روزنامه های نزدیک به اصلاح طلبان درباره فرزندان خود گفته بود: “ واقعاً هیچ فرقی ندارد و اجرای قانون باید برای همه باشد و من به آن راضی هستم. نمی‌خواهم وضع خاصی برای بچه‌های خودم در مقابل دیگران درست کنم. ولی می‌گویند و فکر می‌کنند که این طور نیست.”

 رییس مجمع تشخیص مصلحت افزوده بود: “دو سال و نیم ما او «مهدی» را پشت در نگه داشتیم. اول به ما گفتند که چرا در این شلوغی‌ها می‌خواهد به ایران بیاید؟ ما هم به حرف گوش کردیم و به او گفتیم و او هم قبول کرد. بعد من اصرار کردم. دوستان می‌گفتند که او دارد درسش را می‌خواند و کار هم دارد. اول ما خودمان او را برای نظارت بر ۶ دانشگاه خارج فرستادیم که نظارت کند. از طرف هیأت مؤسس رفته بود. حکمش از آن هیأت صادر شده بود. وقتی دید در آنجا وقت دارد، درسش را شروع کرد. مرحله اول را تمام کرده و در حال نوشتن تز است. وقتی که دانشگاه آزاد‌ آکسفورد تعطیل شد، اصرار کرد که بیاید در اینجا تز را کامل کند. اگر واقعاً اشکال قانونی دارد باید جواب بدهد. منتها بعضی‌ها هیاهو می‌کنند و قبل از قضاوت تهمت می‌زنند.”

مهدی هاشمی که اواخر مرداد ماه سال ۸۸ و پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم، هنگامی که مشخص شد بخشی از پروژه اعتراف گیری از متهمان، برای تحت فشار قرار گرفتن او طراحی شده است با تدبیر پدر از ایران خارج شد.

شایعات درباره بازگشت مهدی هاشمی به ایران در طول سه سال حضور وی در خارج از کشور بارها توسط رسانه های وابسته به اصولگرایان منتشر شد لیکن هیچکدام به حقیقت نزدیک نبود تا اینکه سیدمحمود علیزاده طباطبایی وکیل خانواده هاشمی از بازگشت وی در هفته نخست مهرماه خبر داد.

او سرانجام در شامگاه ۲ مهرماه به همراه خواهر بزرگ تر و برادر کوچک تر خود از کشور امارات به مقصد تهران سفر کرد و در شرایطی که تصور می شد بازداشت می شود اما به خانه پدری رفت و صبح آن روز هم روانه دادسرای مقدس واقع در زندان اوین شد. این درحالی بود که خواهر او یعنی فائزه هاشمی نیز شنبه اول مهرماه بازداشت شده بود.

اگر چه در گمانه زنی ها اینگونه پیش بینی می شد که هاشمی رفسنجانی پس از بازداشت فرزند خود مانند همیشه در پشت پرده وارد مذاکره با دیگر مقامات جمهوری اسلامی شود اما چنین نشد و او اعلام کرد که فرزندانش یعنی مهدی و فائزه با “بچه های مردم تفاوتی ندارند.”

عفت مرعشی همسر هاشمی رفسنجانی نیز پس از شنیدن خبر بازداشت فرزند خود اظهار داشت: “اسامی دزدان را در دادگاه با حروفی مانند”چ”، “ر”، “د” و… بیان می‌کنند ولی اسم پسرم را در همه جا پر کرده‌اند و فریاد می‌زنند.”

غلامحسین محسنی اژه ای، دادستان کل کشور و سخنگوی قوه قضاییه در آخرین نشست خود با خبرنگاران از توضیح درباره علت بازداشت فرزند هاشمی رفسنجانی خودداری کرد.